اخبار داغ

گزارشی از طوفانِ توئیتری "عمران کرمان"؛

بسته‌ی اقتصادی کارگزاران برای مردم، رانتِ 500 میلیون دلاری!/ بازخوانی یک روایت از نقشِ اول جهانگیری در ماجرای مس سونگون

بسته‌ی اقتصادی کارگزاران برای مردم، رانتِ 500 میلیون دلاری!/ بازخوانی یک روایت از نقشِ اول جهانگیری در ماجرای مس سونگون
علنی شدن رانت 500 میلیون دلاری مرعشی، برادر زن مرحوم هاشمی رفسنجانی و از اعضاء فعال حزب کارگزاران خشم مردم را برانگیخته است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  آناج: در فضای مجازی اعم از اینستاگرام و توئیتر هشتگ #عمران_کرمان به‌وفور به چشم می‌آید. کاربران انواع طعنه‌ها را نثار حسین مرعشی، اسحاق جهانگیری و غلامحسین کرباسچی می‌کنند، اما چرا باید مردم علیه اعضاء حزب کارگزاران به‌پاخیزند؟!

بنابر گزارش منتشر شده در خبرگزاری دانشجو با دستور قوه قضائیه روند اعطای تسهیلات ۵۰۰ میلیون دلاری به یکی از اعضای مرکزیت حزب کارگزاران که با رانت دولت در حال به سرانجام رسیدن بود، متوقف شده است.

ماجرا از این قرار است که دولت به بهانه‌ی احداث ۷۵۰ هکتار گلخانه هیدروپونیک، مبلغی معادل ۵۰۰ میلیون دلار به «شرکت عمران کرمان» با عاملیت حسین مرعشی تخصیص داده اما از ابتدای طرح این موضوع یکی از دستگاه‌های نظارتی دولتی نسبت به این مساله مشکوک و دستور توقف این واگذاری را صادر نموده اما با دخالت مستقیم جهانگیری، وی شخصا دستور توقف را بلااثر کرده و واگذاری این رقم با همکاری مرتضی شهید زاده (عضو هیأت مدیره بانک کشاورزی) ادامه پیدا کرده است!

اگرچه علت مردود شدن این طرح از سوی نهاد نظارتی دولتی، همکاری حسین مرعشی و هم چنین ارتباطات گسترده شهرام جزایری با این پرونده بود، اما عاملین اجرای این طرح به خاطر دور زدن قانون شرکت جدیدی با عنوان «شرکت عمران و توسعه گلخانه‌های استان کرمان» تاسیس کرده و دستور پرداخت ۴۵۵ میلیون یورویی به بهانه تاسیس گلخانه را مجددا از دولت می‌گیرند.

تلاش برای اخذ رانت ۵۰۰ میلیون دلاری بدون ضابطه در حالی از سوی مرعشی در حال پیگیری است که هنوز تکلیف واگذاری "رشت الکتریک" به حزب کارگزاران و ورشکستگی آن مشخص نشده و کارگزاران پاسخی برای آن به افکار عمومی ارائه نکرده‌‌اند.

دولت بر مبنای روابط قبلیه‌ای ارز تخصیص می‌دهد/ هنوز نگفته‌اند 12 میلیارد دلار چه شد!

احمدعلیرضا بیگی، نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در این باره به خبرنگار آناج می‌گوید: آقای مرعشی و سایر اعضاء حزب کارگزاران در مظان اتهام قرار گرفته‌اند و باید مشخص شود این حجم از نقدینگی و تسهیلات به چه منظوری و برای چه کاری تخصیص یافته و آنان ارزهایی که در گذشته گرفته‌اند را چه کرده‌اند.

وی می‌افزاید: متاسفانه دولت عملکرد خود را بر مبنای روابط قبیله‌ای تنظیم می‌کند و تاکنون نیز علی‌رغم ضرب‌الأجل دادستان کل کشور و تصریحِ رهبر معظم انقلاب، دولت‌مردان اعلام نکرده‌اند 12 هزار میلیارد دلار ارز دولتی را چه کرده‌اند.

این نماینده مجلس معتقد است دولت‌مردان به‌خاطر واهمه از آبروریزی و علنی شدن روابط قبلیه‌ای خود حاضر به اعلام اسامی کسانی که 12 هزار میلیارد ارز دولتی گرفته‌اند نیستند و این لکه‌ی ننگی در کارنامه آن‌هاست.

همانطور که از ابعادِ ماجرا پیداست، این‌بار شرایط متفاوت است و رد پای معاون اول رئیس‌جمهور و سنگ تمام او برای هم حزبی‌هایش به‌وضوح دیده می‌شود. موضوعی که از چشم کاربران فضای مجازی نیز پنهان نمانده و ابعادِ آن تا آذربایجان‌شرقی آمده است.

سلیمان‌زاده از فعالان فضای مجازی شهرستان بناب در این‌باره می‌نویسد: "آقای جهانگیری شما که پافشاری می‌کنید مرعشی‌ها و امثالهم 7 هزار میلیارد تومان بیت‌المال را چپاول کنند، چه پاسخی در برابر ملت ایران دارید؟ آن شرکت‌ها و موسسات بدلی که حزب کارگزاران راه انداخته‌اند، هدف‌شان چیست؟ بسته‌ی اقتصادی شما این بود؟!"

کاربری دیگر در توئیتی کنایه‌آمیز با طعنه به تخصیص 7 هزار میلیارد تومان جهت احداث گلخانه، عنوان می‌کند: "یعنی واقعا مرعشی و جهانگیری 500 میلیون دلار برده‌اند کاکتوس آب دهند؟!"

رامین نظامی‌خواه، از فعالان رسانه‌ای تبریز نیز ماجرای شرکت عمران کرمان و رانت‌های صورت گرفته در آن را با نمونه‌های بومی مقایسه و می‌نویسد: "توئیت‌هایی را که درباره ماجرای عمران کرمان می‌خوانم یاد ماشین‌سازی تبریز و مس سونگون ورزقان میفتم!"

تعداد توئیت‌های منتشر شده با هشتگِ عمران کرمان و موسسه‌ی مولی‌الموحدین و رشت الکتریک زیاد است اما شهروندان بیش از آنکه بر رویِ مرعشی متمرکز شوند و از خواهر او بخواهند جمله‌ی "بریزید تو خیابون‌ها وام رو ندادن" را تکلم کند، بر رویِ اسحاق جهانگیری زوم کرده‌اند.

معاون اول رئیس‌جمهور ششم اردیبهشت ماه سال 96 در اولین نطق انتخاباتی‌اش که خبرگزاری مهر آن را منتشر کرد، گفت: برای مبارزه با فساد فراگیر آمده‌ام، رانت نداشته‌ام. حال مردمی که با تناقض‌های اعضاء حزب کارگزاران مواجهند، خشم‌شان از رانت‌ها افزون‌تر شده و این موضوع دامن خانواده مرحوم هاشمی رفسنجانی را نیز گرفته است.

باتوجه به مسایل اخیر، تحقیق و تفحص از شرکت مس سونگون بیش از قبل ضروری به نظر می‌رسد؛ علیزاده نماینده مردم ورزقان در گفت‌وگویی که 22 آبان سال 95 با آناج داشت از فساد سازمان یافته در مس سونگون خبر داد و در پاسخ به این سوال که آیا جهانگیری در مسایل این شرکت دخالت دارد، گفت: "معاون اول هستند نقش اول هستند!"

گزارش از: مجید قنبرزاده

انتهای پیام/
 

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه