اخبار داغ

دستان خالی کشاورزان با وجود گرانی سیب/ لزوم مستثنی شدن محصولات کشاورزی از بخشنامه های ارزی

دستان خالی کشاورزان با وجود گرانی سیب/ لزوم مستثنی شدن محصولات کشاورزی از بخشنامه های ارزی
باتوجه به اینکه در روزهای اخیر سیب به عنوان تازه خوری به بازار وارد شده و قیمت گزافی به خود اختصاص داده اما این قیمت گران باتوجه به افزایش قیمت بسته بندی سودی برای کشاورزان ندارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از اروم نیوز،  آذربایجان غربی به عنوان قطب سیب کشور هر ساله با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می کند که در سالجاری به علت حوادث طبیعی رخ داده در ابتدای سال کشاورزان متوجه ضررهای قابل توجهی شدند که  تاثیرات بسیار زیادی در میزان سیب تولیدی داشته و مسائل مشکلات متعددی را به بار آورده است .

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, اروم نیوز,

سال گذشته  آذربایجان غربی با تولید افزون بر یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن سیب سهم ۳۵ تا ۴۵ درصدی سیب تولیدی و قطب اول کشور را از آن خود کرده که بیش از ۷۰۰هزار تن آن در سردخانه های استان ذخیره سازی شد و مابقی در ابتدای سال به عنوان سیب صنعتی و درجه ۲ به مرحله بهره برداری رسید.

,

اما در سالجاری با توجه به سرمازدگی باغات این میزان به شدت کاهش یافته و پیش بینی می شوددر سالجاری ۷۵۰ هزار تن سیب در سطح استان تولید شود که نسبت به سال گذشته کاهش قابل توجهی داشته است.

,

* گرانی سیب در راستای گرانی نهاده های کشاورزی 

, * گرانی سیب در راستای گرانی نهاده های کشاورزی ,

با توجه به گفته های کشاورزان محلی در سال جاری در راستای  شرایط اقتصادی حاکم بر کشور گرانی های بسیاری گریبان گیر همین میزان سیب شده و باعث افزایش قیمت این میوه گشته که ازنظرمصرف کننده گران و از نظر کشاورزان بدون سود است.

,

«عادل» یکی از کشاورزان در گفت و گو با خبرنگار اروم نیوز می گوید: امروز سیب در بازار محلی و به صورت تازه خوری به قیمت ۲۵ هزار ریال از کشاورزان توسط دلالان خریداری می شود اما از نظر مصرف کننده این قیمت بسیار بالا است.

,

وی، می افزاید: علت این تفکر مصرف کنندگان ارزان بودن سیب در سال گذشته است حقیقت امر این است در سال گذشته کشاورزان به دلیل ارزانی قیمت متضرر شدند اما در سالجاری نیز با همین قیمت بازهم متضرر هستند.

,

این کشاورز، ادامه می دهد: مصرف کننده از هزینه های جانبی تولید سیب و رسیدن آن به بازار مصرف بی خبر با توجه به اینکه بیش از ۵۰ درصد محصولات درابتدای سال گرفتار سرما شده و ازبین رفت اما همین مقدار کم نیز هزینه ای جانبی بسیاری در بر داشت.

,

وی، تاکید می کند: افزایش قمت ارز عاملی برای سواستفاده بسیاری از بازار شده است یک کیلو سیب برای تولید هزینه های بسیاری از جملله سموم مختلف، کود، سبد های پلاستیکی، حقوق کارگری سوخت و موارد دیگر را در پی دارد آیامسئولان و مصرف کننده از قیمت های کمر شکن این موارد اطلاع دارند.

,

عادل، ابراز می کند: سم مورد استفاده کشاورزان امروز افزایش قیمت ۲۰۰درصدی به خود اختصاص داده و از ۲۵۰ هزار ریال به ۱ میلیون ریال و یا حتی بیشتر رسیده و سبد پلاستکی عددی از ۱۳ هزار ریال به مرز ۳۵ هزار ریال رسیده است.

,

وی، تاکید می کند: نیازمند نظارت دقیق بر بازار نهاده های کشاورزی از سوی مسئولان هستیم کشاورز در هر صورتی متضرر است آیا مسئولان راضی به توقف کشاورزی و افزایش بیکاری هستند؟

,

درراستای سخنان و گلایه های این کشاورز خبرنگار اروم نیوز به سراغ مسئولان رفته تا نظر آنان در خصوص قیمت سیب و موراد پیرامون آن را جویا شود:

,

* حضور سرمایه گذاران غیر بومی در بازار سیب

, * حضور سرمایه گذاران غیر بومی در بازار سیب,

بهنام تاج الدینی در گفت و گو با خبرنگار اروم نیوز، می گوید: سیب امروز در بازار تازه خوری توسط دلالان از کشاورزان به قیمت ۲۵ هزار ریال خریداری می شود این قیمت نسبت به سال گذشته شاید گران تر به نظر برسد اما حتی به سود کشاورزان نیز نیست.

,

وی، ادامه می دهد: مواداولیه سبد پلاستیکی که در سال گذشته به قیمت ۱۵ هزار ریال خریداری می شد امسال کیلویی ۳۵ هزار ریال خریداری می شود علت این اتفاق افزایش قیمت ارز و وارداتی بودن مواد اولیه است.

,

* محصولات کشاورزی از بخشنامه های ارزی مستثنی شود.

, * محصولات کشاورزی از بخشنامه های ارزی مستثنی شود.,

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ارومیه، ابراز می کند: این گرانی تنها گریبانگیر بازار سبد نیست بلکه قیمت سموم کشاورزی، کاغذهای مورد استفاده و موارد دیگر به شدت افزایش داشته باتوجه به اینکه کشاورزان در سال گذشته متضرر بودند بسیاری حتی قادر به خرید این موارد نبودند.

,

وی، تاکید می کند: برخی از کشاورزانی که قادر به خرید موارد مورد نیاز برداشت سیب نبودند اقدام به فروش محصولات خود در پای درخت اقدام کرده و سرمایه گذاران غیر بومی از استان هایی همچون اصفهان، تهران و کرج خریدار محصولات آنان بوده و اقدام به جمع آوری محصولات می کنند.

,

تاج الدینی، در خصوص انتظارات خود از دولت، ابراز می کند: قیمت بازار سیب بستگی به قیمت دلار و ارز دارد امیدواریم محصولات کشاورزی از بخشنامه های ارزی مستثنی شود.

,

وی، خاطرنشان می کند: بیش از ۳۰ سال است سیب آذربایجان غربی به عنوان برند شناخته شده و بازارهای خارجی بسیاری را به خود اختصاص داده است اگر محصولات کشاورزی از بخشنامه های ارزی مستثنی نشود بدون شک بازار های خارجی را از دست داده و رقبا در پی بدست آوردن آن بازار ها اقدام می کنند.

,

* کاهش ۲۵ درصدی سیب تولیدی

, * کاهش ۲۵ درصدی سیب تولیدی,

قاسم عزتی نیز در گفت و گو با خبرنگار اروم نیوز، می گوید: امروز قیمت سیب در بازار به عنوان تازه خوری از ۲۰ هزار ریال تا ۴۰ هزار ریال است که نسبت به سال گذشته افزایش ۵۰ درصدی داشته است.

,

وی، می افزاید: این افزایش قیمت کاملا منطقی بوده و شاید تنها چند درصد به سود کشاورز باشد چراکه نهاده های کشاورزی و مواد اولیه بسیار گران شده است.

,

رئیس اتحادیه بار فروشان ارومیه، ادامه می دهد: سال گذشته بیش از ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تن سیب در کشور تولید شد که پیش بینی می شود این تولید یک چهارم کاهش داشته و ۴۰۰ هزار تن در سطح استان سیب تولید شود.

,

وی، تاکید می کند: امروز قیمت میوه تازه خوری در دست کشاورزان بوده و هزینه های بسته بندی اعتراض کشاورزان را به دنبال داشته است باید فکری اساسی در این راستا شود چرا که در غیر اینصورت شاهد دخالت دلالان و سواستفاده آنان نیز خواهیم بود.

,

باتوجه به گزارش فوق امیدواریم باز هم شاهد آشفتگی ها و از بین رفتن محصولات کشاورزی به دلیل بالا بودن هزینه بسته بندی نباشیم چراکه کشاورزان آذربایجان غربی در سال های گذشته ضرر های قابل توجهی را متوجه شده اند و ادامه این روند موجب از بین رفتن تدریجی کشاورزی در استان می شود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه