اخبار داغ

مدیر کل جهاد کشاورزی استان کرمان:

سطح زیر کشت پسته در استان کرمان در حال کاهش است

سطح زیر کشت پسته در استان کرمان در حال کاهش است
عباس سعیدی مدیر کل جهاد کشاورزی استان در دومین همایش ملی پسته ایران مطرح کرد: سطح زیر کشت پسته در کشور در حال افزایش است اما در استان کرمان به دلیل محدودیت های منابع آبی و تغییرات اقلیم در حال کاهش است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از راه آرمان، عباس سعیدی مدیر کل جهاد کشاورزی استان روز گذشته  در دومین همایش ملی پسته ایران گفت: سطح زیر کشت پسته در کشور در حال افزایش است اما در استان کرمان به دلیل محدودیت های منابع آبی و تغییرات اقلیم در حال کاهش است ، استان کرمان یک چهارم باغات کشور را دارا است و همچنین مقام اول سطح زیر کشت پسته و خرما و گردو و مقام دوم سطح زیر کشت گل محمدی را دارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, راه آرمان,

وی با اشاره به معزلات کشت پسته اظهار داشت:تغییرات اقلیمی,افزایش دما,کاهش بارندگی نوسانات زیاد دمایی تاثیر زیادی بر عملکرد پسته داشته است ، همچنین عدم تامین نیاز سرمایی با توجه به افزایش اقلیم و تغییرات اقلیم یک از معزلات در امر پسته است.

,

وی افزود : متوسط EC های بالاتر از ۱۰ هزار تا ۱۵ هزار و کمیت اب موجود که باغات بطور متوسط ۵۰۰۰ مترمکعب ابیاری میشوند در صورتیکه نیاز آبی پسته ۱۰ تا ۱۲ هزار مترمکعب است به همین جهت متوسط عملکرد ما ۶۵۰ تا ۷۰۰ کیلو گرم پسته در هکتار است و کشاورز نمونه حدود ۱۳ تن در هکتار پسته خشک برداشت میکند که شرایط مناسبی را داریم.

,

سعیدی خاطر نشان کرد:خرده مالکیت کشاورزی در استان در محصول پسته یکی از معزلات امر پسته است و متوسط مالکیت ما حدود ۲ هکتار است که ما را در مدیریت کل مزرعه و محصولات دچار مشکل میکند.

,

مدیر کل جهاد کشاورزی استان در خصوص خسارلت وارده بر محصول پسته گفت:خسارتی که امسال بر محصولات کشاورزی استان کرمان مخصوصا شهرهای پسته خیز وارد شد بیش از ۹۰ درصد تولید پسته استان را به دلیل نوسانات دمایی و افزایش دما در فروردین ماه و عدم تامین نیاز سرمایی بود چیزی بالغ بر ۳ هزار میلیارد تومان و بیش از ۶۵ هزار تن پسته و تقریبا بیش از ۹۰ درصد محصول پسته از بین رفته .

,

وی در پایان عنوان داشت:اقدام خوبی که در شهرستان رفسنجان انجام گرفت در امر اموزش و ترویج خصوصی نقش به سزایی دارد که حدود ۸ سال پیش در شهرستان رفسنجان انجام شد.
همچنین استان کرمان بیش از ۶/۵میلیون تن محصولات کشاورزی را دارد که بالغ بر بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان ارزش تولیدات محصولات کشاورزی است.

,
,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه