اخبار داغ

بانوی ویترای کار کُردستانی:

در آثارم از طرح های متفاوت و ذهنی بهره می برم

در آثارم از طرح های متفاوت و ذهنی بهره می برم
نقاشی روی شیشه یا همان ویترای، هنری تزئینی است که در ایران سابقه ای به بلندای تاریخ هنر دارد. این هنر را می توان در کلیسا ها و برخی ساختمان های دوران رنسانس یافت، این رشته در هنر ایران جزء باسابقه ترین و کهن ترین هنر های زینتی و تزیینی به شمار می رود...
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کُردتودی، تزئین ظروف شیشه‌ای با رنگ و نقاشی هنری است که قرن‌ها در میان ملل مختلف محبوبیت داشته است و آثار متعدد و متنوعی از این هنر را می‌توان در موزه‌های نقاط مختلف جهان یافت.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کُردتودی،, کُردتودی،,

 

,


گذشته از ظروف شیشه‌ای شکیل با نقاشی‌های حرفه‌ای و یا کنده کاری‌های پیچیده و ظریف که از گذشته‌های دور تا حال توسط هنرمندان چیره دست در این رشته آفریده شده گاه ایجاد طرح‌ها و حتی خطوط ساده رنگی نیز می‌توانند ظروف شیشه‌ای بسیار ساده را به ظروفی زیبا و چشمگیر تبدیل کنند.
 

,
,
,

, ,

 

,


شاید از این روست که روح لطیف و زیبای شیشه این ماده را به یکی از مناسبترین ابزار برای نقاشی تبدیل کرده چراکه به دلیل شفافیتی که دارد میتواند ماهیت رنگها را همانگونه که در خور موجودیت زیبایشان است به نمایش گذارد.

,
,

 

,

 

,

این نوع نقاشی قدمتی دیرینه دارد و به خاطر قدیمی بودنش روشهای مختلفی هم برای ایجاد یک اثر در این هنر موجود است که با گذشت زمان، روشها، ابزار مورد نیازش و حتی طرحها و نقشهای آن نیز دچار تحول و پیشرفت بسیار زیادی شده، که امروزه متداولترین روش استفاده از خمیرهای دورگیر ویترای و رنگهای مخصوص نقاشی روی شیشه و طرحهای مدرن می‌باشد.

,

 

,

 

,

سارا میره کی یکی از بانوان هنرمند در حوزه ی ویترای است که با وجود اینکه تنها 23 سال سن دارد اما در این هنر توانسته است به صورت مستقیم و غیر مستقیم برای 30 نفر اشتغالزایی ایجاد کند.

,

 

,

, ,


وی در گفتگو با خبرنگار کردتودی اظهار کرد: این نوع نقاشی قدمتی دیرینه دارد و به خاطر قدیمی بودنش روشهای مختلفی هم برای ایجاد یک اثر در این  هنر موجود است که با گذشت زمان، روشها، ابزار مورد نیازش و حتی طرحها و نقشهای آن نیز دچار تحول و پیشرفت بسیار زیادی شده است.

,
, کردتودی,

 

,


وی ادامه داد: ویترای و نقاشی روی شیشه یک هنر اصیل ایرانی است و قدمت دیرینه دارد در گذشته این هنر در میان مردم محبوبیت داشت؛ ولی مدتی به فراموشی سپرده شده بود و در یکی دوسال گذشته باز مورد توجه قرار گرفته است.

,
,

 

,

, ,


وی گفت: علاقه ی من به این رشته زمانی آغاز شد که 7 سال قبل در نمایشگاه ویترای در تهران شرکت کرده بودم و وقتی این آثار را دیدم علاقه ی خاصی به آنها در وجودم حس کردم از این رو بعد از اتمام تحصیلات دانشگاهیم در رشته ی گرافیک، 5 سال است که مداوم در این حوزه مشغول به کارم .

,
,

 

,


وی با بیان اینکه سرمایه اولیه برای آغاز این کار در ابتدا 20 میلیون تومان بود افزود: خوشبختانه با استفاده از این هنر توانسته ایم برای 30 نفر اشتغالزایی ایجاد کنیم و در سال حدود 50 میلیون تومان برای ما درآمدزایی دارد.

,
,

 

,

, ,


سعی کرده ام در آثارم از طرح ها متفاوت و ذهنی  بهره ببرم

,
, سعی کرده ام در آثارم از طرح ها متفاوت و ذهنی  بهره ببرم, سعی کرده ام در آثارم از طرح ها متفاوت و ذهنی  بهره ببرم, سعی کرده ام در آثارم از طرح ها متفاوت و ذهنی  بهره ببرم, سعی کرده ام در آثارم از طرح ها متفاوت و ذهنی  بهره ببرم,


وی که در زمینه گرافیک و نقاشی نیز سابقه فعالیت دارد، توضیح داد: سعی کرده ام در آثارم از طرح ها متفاوت و ذهنی با اسفاده از تصویرسازی بهره ببرم و به نوعی کارهایم را شخصی کنم.

,
,

 

,


میره کی افزود: معمولا ویترای هنری است که بر روی شیشه انجام می شود ولی من تلاش کرده ام این تکنیک را روی تمام مواد و متریال های اطرافم  به کار ببرم.

,
,

 

,

, ,


میره کی می گوید: تکیه کردن بر تولید و فروش این کار در استان کردستان کفاف امرار معاش را نمی دهد ، اما در سایر شهرهای ایران فروش آن خب بوده است و حتی به عراق، ارمنستان، کانادا و آمریکا هم نمونه هایی را ارسال کرده ایم.

,
,

 

,


ادامه داد: واقعیت این است که در زمینه نگاه مردم به هنر سنتی و صنایع دستی هیچ اقدام فرهنگی نشده، مردم با وجود گرایش به تجمل گرایی خیلی به هنرهای دستی و سنتی اهمیت نمی دهند و بیشتر هزینه خود را صرف کالاهای نامرغوب و نامانوس خارجی که بی شک هزینه های بالا دارد، می کنند.

,
,

 

,


وی توضیح داد: مسئله دیگر وجه اقتصادی است، هزینه هنرهای دستی و سنتی کمی بالاست هرچند که هنرمندان تا آنجا که بتوانند در چرخه عرضه و تقاضا سود را پایین می آورد؛ ولی باز چون این اسباب جز ضروریات زندگی مردم نیست کمتر راغب به خریدش هستند.

,
,

 

,

, ,


وی افزود: کاش این نکته جا بیفتد که هنرهای سنتی و صنایع دستی می تواند یک کادو مناسب برای دیگران باشد.

,
,

 

,


وی ادامه داد: انتظار جامعه هنری و هنرمندان از مسئولین استان کُردستان حمایت های بیشتر خصوصاً در زمینه بر پایی نمایشگاه ها و پایین آوردن هزینه های بالای آن است.

,
,

 

,


این هنرمند جوان با اشاره به اینکه آثار هنری و صنایع دستی هنوز نتوانسته است جایگاه مناسبی در میان مردم کردستان پیدا کند، گفت: هرچند در سال های اخیر شاهد اتفاق های خوب در این زمینه بوده ایم ولی در مقایسه با شهرهایی چون تهران آثار هنرمندان در این استان با استقبال کمی روبرو است.

,
,

 

,


با شروع زندگی انسان هنر نیز متولد شد، هنر نقاشی از اولین هنرهایی است که انسان ها به آن روی آوردند چون نقاشی بر روی دیواره های غارها و سنگ ها، هنر نقاشی در طول هزاره ها تکمیل شده است و با وام گرفتن از برخی نقاشی هم اکنون شاهد نو آوری در انواع نقاشی های سنتی هستیم.

,
,

 

,


انتهای پیام/

,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه