اخبار داغ

از سوی دامپزشکی استان قزوین انجام می‌گیرد؛

حضور ۱۶ اکیپ ثابت و سیار بازرسی نظارت بر ذبح شرعی دام

حضور ۱۶ اکیپ ثابت و سیار بازرسی نظارت بر ذبح شرعی دام
اداره کل دامپزشکی استان قزوین با تجهیز 16 اکیپ ثابت و سیار بازرسی بهداشتی و نظارت بر ذبح شرعی دام در سطح استان، از هنگام ذبح، معاینات پیش وپس از ذبح دام، به‌صورت رایگان همراه هم استانی‌ها خواهد بود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محمد فرحی در گفت‌وگو با  صبح قزوین ضمن توصیه به عموم مردم بر ذبح دام در کشتارگاه‌های استان تصریح کرد: اداره کل دامپزشکی استان قزوین با عنایت به سنت‌های مذهبی عزاداران حسینی، امکاناتی را برای پیشگیری از انتقال بیماری از دام به انسان (ناشی از ذبح دام بیمار )در مسیر هیئت‌های عزاداری، فراهم آورده است. 

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,  صبح قزوین,


وی افزود: با عنایت به ذبح دام از سوی عزاداران حسینی در ایام محرم و اجرای سنت قربانی در مسیر هیئتهای عزا داری، مساجد، تکایا و تهیه غذا برای نذورات، تقاضا می‌شود به منظور حفظ بهداشت محیط وسلامت مصرف کنندگان و همچنین پیشگیری از بروز بیماری‌های مشترک بین انسان ودام ( از میان 1709 عامل بیماریزا بیش از 800 مورد آن بیماری زئونوز بوده که از طریق دام به انسان منتقل می‌شود که برخی بیماریها در زمان حیات دام و برخی از بیماریها مانند بیماریهای انگلی در بازرسی لاشه دام مشخص خواهند شد)، ترجیحا" از کشتار دام در معابر عمومی خودداری شود.

از مصرف گوشت و آلایش به صورت تازه جداً خودداری شود
این کارشناس دامپزشکی اذعان کرد: اداره کل دامپزشکی استان قزوین با تجهیز 16 اکیپ ثابت و سیار بازرسی بهداشتی و نظارت بر ذبح شرعی دام در سطح استان، از هنگام ذبح، معاینات پیش وپس از ذبح دام، به‌صورت رایگان همراه هم استانی‌ها خواهد بود.

وی ادامه داد: ضمن اعزام گشت‌های سیار در بین هیئت‌ها و دسته جات عزاداری در این ایام، اکیپ‌های ثابت را نیز در ادارات دامپزشکی شهرستان‌های تابعه مستقر شده، که در صورت تماس هم استانی‌های محترم با شماره تلفن 4رقمی 1512 ویا سامانه پیامکی 50001512 در سطح استان قزوین، اکیپ‌های نظارت بر ذبح شرعی و بازرسی بهداشتی دامپزشکی برای تضمین حلیت و سلامت لاشه‌های کشتاری اعزام خواهند شد. 

فرحی همچنین تاکید کرد: رعایت نکات بهداشتی برای ذبح دام ضروری بوده و استفاده از وسایل حفاظتی از جمله چکمه، لباس کار، دستکش، عینک الزامی است و توصیه می‌شود ضایعات حاصل از کشتار را پس از جمع آوری در کیسه‌های زباله مناسب و مستحکم قرار داده شده و محل کشتار دام شسشتو و ضدعفونی شود که نقش قابل توجهی در پیشگیری از اشاعه بیماری‌ها خواهد داشت. 

این کارشناس دامپزشکی به عموم مردم توصیه کرد: برای از بین بردن آلودگی ویروسی احتمالی، لاشه دام به مدت 24 و آلایش آن به مدت 48ساعت در دمای یخچال نگهداری و از مصرف گوشت و آلایش به صورت تازه جداً خودداری شود.

گفتنی است؛ ذبح دام در ایام عزاداری امام حسین(ع) برای هیئت‌های عزاداری در کشتارگاه‌های استان رایگان بوده و هزینه ای بابت بازرسی‌های بهداشتی دام قبل وپس از کشتار ونظارت برذبح شرعی دام در این ایام توسط دامپزشکی اخذ نخواهد شد. 
انتهای پیام/

,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه