اخبار داغ

نامه‌ی بسیج دانشجویی آذربایجان‌شرقی به نمایندگان استان؛

قاعده مردم سالاریِ دینی شفافیت است/ رفتار دوگانه‌ی مجلس درقبال "اتاق شیشه‌ای"/ طرح شفافیت آرا زمینه‌ساز نظارت مردمی

قاعده مردم سالاریِ دینی شفافیت است/ رفتار دوگانه‌ی مجلس درقبال "اتاق شیشه‌ای"/ طرح شفافیت آرا زمینه‌ساز نظارت مردمی
در بخشی از این نامه آمده است: علیرغم اختیارات بسیاری که که در قانون اساسی به نمایندگان محترم مجلس واگذار شده، اما عملا مشاهده می شود به تناسب آن، مجموعه های نظارتی قابل اعتنایی جهت بررسی عملکرد نمایندگان وجود ندارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آناج، شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه‌های آذربایجان شرقی در نامه‌ای خطاب به نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی ضمن اشاره به نتایج مثبت شفافیت آراء نمایندگان، نظارت مردمی را در صورت تصویب نهایی این طرح از برکات آن برشمردند. متن نامه بدین شرح است:

نمایندگان محترم مردم شریف استان آذربایجان شرقی در مجلس شورای اسلامی

با سلام و تحیت؛
« قوای سه گانه و دستگاه های مهم و تاثیرگذار ضمن بیان عملکرد خود برای مردم و به عنوان سهامداران نظام اسلامی، باید بدون استثناء خود را مشمول قاعده کلی نقد منصفانه، اصلاح و پاسخگویی بدانند»
  مقام معظم رهبری (مد ظله العالی)

یکی از مهم ترین معیارهای ارزیابی مردم از نمایندگان خود در مجلس شورای اسلامی، این است که مردم بدانند که در خصوص طرحها و لوایح مختلف در مجلس، نمایندگان آنها چه موضعی داشته اند.

یکی از طرح هایی که قبل از تعطیلات تابستانی مجلس، محل مباحثه فعالین سیاسی بود، رای نیاوردن فوریت «طرح شفافیت آرای نمایندگان» بود. طرحی که در ابتدای امر با استقبال نمایندگان همراه بود، لکن در مسیر حرکت با آب رفتن رای تعدادی از نمایندگان از فوریت افتاد و به کمیسیون های مجلس ارجاع شد. دردآور اینکه باز همین سیستم رای گیری مخفی بود که زمینه را برای عهدشکنی برخی از نمایندگان فراهم نمود. هر چند که طبق قوانین مجلس این طرح می تواند با امضای پنجاه نفر از نمایندگان مجددا به صحن علنی بازگردد، ولی آنچه مهم است، نحوه مواجهه نمایندگان مجلس با مساله شفافیت آراء است.

اصولا شفافیت آراء میتواند رویه و مشی فکری و عملی نمایندگان را بهتر و بیشتر برای ملت ایران روشن سازد، چگونه است که بعضی نمایندگان دائما از ایجاد اتاق شیشه ای در موضوعات مختلف سیاسی و اقتصادی سخن میگویند، ولی نوبت که به شفافیت آرای خود می رسد، شفافیت به حاشیه می رود. اگر شفافیت خوب است بایستی در تمام زمینه ها،  موضوعات، اشخاص و نهادها حاکم شود، نه اینکه مجلس بدنبال استثناسازی از تشکیلات خود بر آید. البته قبول داریم که پذیرفتن شفافیت؛ جرات، شجاعت و آزادگی میخواهد و کار هرکسی نیست که در برابر فشار نمایندکان دولت در حوزه انتخابیه خود (بخصوص  زمانی که طرحی در مخالفت با رویه دولت در مجلس در حال تصویب) تاب مقاومت داشته باشد.

قاعده مردم سالاری دینی شفافیت است؛ اینکه تمام رای گیری ها در مجلس مخفی است متاسفانه ظرفیتی برای پنهان کاری و بعضا برخورد ریاکارانه برخی از نمایندگان با موضوعات حساس ملی را سبب شده است. تداوم این روحیه در بهره برداری از رانت ها و ویژه خواری ها پیامد خود را بخوبی نشان داده است. شفافیت آرای نمایندگان باعث می شود تا وکلای ملت نتوانند با کلی گویی و مبهم گویی، عملکرد خود را توجیه کنند و در بزنگاه های سیاسی مانند انتخابات بر فضای هیجانی ایام انتخابات موج سواری کنند.

علیرغم اختیارات بسیاری که که در قانون اساسی به نمایندگان محترم مجلس واگذار شده، اما عملا مشاهده می شود به تناسب آن، مجموعه های نظارتی قابل اعتنایی جهت بررسی عملکرد نمایندگان وجود ندارد، این طرح می تواند نقطه شروع خوبی برای «نظارت مردمی» در مواجهه با این مساله باشد. نظارت مردمی  که در دراز مدت موجب ورود نخبگان دغدغه مندی به مجلس می شود که هدف اصلی خود را  بجای رانت و لابی و ویژه خواری های مرسوم امروز، رفع مشکلات و موانع عموم مردم بداند.

بسیج دانشجویی استان آذربایجان شرقی ضمن مطالبه جدی از شما نمایندگان محترم  مردم شریف آذربایجان شرقی در مجلس شورای اسلامی در مورد تبیین این مساله در فضای رسانه ای، آمادگی خود جهت شنیدن  نقطه نظرات نمایندگان استان در این زمینه در محیط دانشگاهی را همزمان با شروع سال تحصیلی جدید اعلام می کند و انتظار معقول این است که نمایندگان با حضور در محیط دانشگاه و در میان قشر فرهیخته جامعه، بتواند به رفع ابهامات موجود که در میان قشر دانشگاهی وجود دارد، کمک کند.

و من ا... التوفیق
شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان آ. شرقی

انتهی پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه