اخبار داغ

یادداشت؛

فقدان خلاقیت و ظرافت فرهنگی در تابوهای مناسبتی/ چگونه می‌توان اذهان شهروندان تبریزی را درگیر کرد؟!

فقدان خلاقیت و ظرافت فرهنگی در تابوهای مناسبتی/ چگونه می‌توان اذهان شهروندان تبریزی را درگیر کرد؟!
متاسفانه مسئولین و کارشناسان فرهنگی ما در سازمان‌ها و ادارات، غالبا اهل چنین ظرایفی نیستند و بیشتر دنبال رفع مسئولیت خود هستند تا تلاش برای خلاقیت و تولید محتوا در تبلیغات شهری!
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  آناج در روزگار امروز، بنرها و تابلوهای شهری بخش مهمی از فعالیت‌‌های فرهنگی سازمان‌ها و نهادها را تشکیل می‌دهند. هیچ مناسبت تاریخی و تقویمی نمی‌گذرد مگر اینکه انبوه بنرها و تابلوها با پول بیت المال از در و دیوار شهرها بالا می‌روند و فرا رسیدن ایام خاص ملی و مذهبی را برای مردم شهر یادآوری می‌کنند.

صرف بزرگداشت این ایام مصداق حفظ شعائر است و فی نفسه اشکالی ندارد، اشکال کار آنجاست که محتوای غالب این بنرها و تابلوها چیزی نیست جز عبارات شعاری و کلیشه‌ای «مبارک باد، گرامی باد، تسلیت باد»!

آیا صرف هزینه برای چنین پیام‌های کلیشه‌ای، که هیچ بار محتوایی ندارند و هیچ مخاطبی را به فکر و تامل و فهمی جدید وا نمی‌دارند، توجیه منطقی دارد؟! یا صرفا فقط نوعی رد تکلیف و انجام وظیفه سازمانی است؟!

آیا نمی‌توان با کمی خلاقیت و بهره مندی از آثار هنرمندان، ضمن تذکر تاریخی مناسبت‌ها، مخاطب را نیز به فکر و تامل وا داشت و حتی نوعی لذت و حظ بصری و فکری برایش فراهم نمود؟!
به جای پیام‌های شعاری و کلیشه‌ای در بنرها و تابلوها، می‌توان از محتواهای فرهنگی و هنری از قبیل اشعار، داستانک‌ها، خاطرات، عکس‌ها و حتی طنز وکاریکاتور هم استفاده کرد. حتی می‌توان با استفاده از آثار هنرمندان بومی هر منطقه، علاوه بر تولید محتوای فرهنگی، به معرفی مفاخر فرهنگی و هنری منطقه، در میان عموم مردم نیز پرداخت.

به عنوان نمونه، هفته دفاع مقدس در پیش است، به جای چاپ عناوین تکراری «آغاز هفته دفاع مقدس گرامی باد» و تیترهایی شبیه این در بنرها و تابلوها، موارد زیر را به عنوان راهکار عملی جهت تولید محتوای مفید فرهنگی و استفاده در تبلیغات شهری، پیشنهاد می‌کنم:

۱- استفاده از اشعار حماسی شاعران، داستانک‌های جنگی نویسندگان و خاطرات کوتاه و جذاب راویان رزمنده.

۲- چاپ عکس‌های خاطره انگیز رزمندگان، متن نامه‌‌های شهدا و رزمندگان در دوران دفاع مقدس و حتی کاریکاتورهای طنزآلود مجلات در دوران جنگ.

۳- معرفی آثار شاخص و هنرمندان دفاع مقدس (با تکیه بر آثار بومی) در زمینه‌های خاطره،شعر، عکس و...

۴- شرح رویدادهای مهم تاریخی دفاع مقدس در مناطق و محلات شهر (اعزام ها،بمباران ها،ترورها و...) و ده‌ها محتوای دیگری که با کمی فکر و خلاقیت می توان به آنها رسید و امکانات بیت المال را در جهت مفید و  موثر هزینه کرد.

یک تابلو هنرمندانه و جذاب، گاه بیشتر از یک کتاب می‌تواند مخاطب را درگیر خود کند، باید این امکان فرهنگی را قدر دانست و با عبارات کلیشه‌ای و شعاری آن را هدر نداد! اگر دوستان و کارشناسان مدیریت شهری، به این اهمیت و تاثیر واقف هستند، که هیچ! اما اگر واقف نیستند، هنوز هم دیر نشده...ماهی را هر وقت از آب بگیرند، تازه است!

انتهای پیام/

 

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه