اخبار داغ

یاداشت؛

دفاع مقدس در آذربایجان غربی

دفاع مقدس در آذربایجان غربی
آذربایجان غربی در طول دفاع مقدس اتفاقات متعددی را پشت سر گذاشته و امروز در ۴۰ سالگی خود قرار دارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از اروم نیوز، اگر در جنوب و غرب کشور جنگ تحمیلی از ۱۹ شهریور و به روایت دیگر از ۳۱ شهریور ۵۹ آغاز شد این دوره در آذربایجان غربی علاوه بر تاریخ یاد شده که با رودررویی با رژیم بعث عراق در مرزهای جنوبی این استان همراه بود بسیار پیش از آن و در زمستان ۵۷ با مبارزه با اشرار جدایی طلب، وابستگان احزاب منحله و منافقین آغاز شده بود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, اروم نیوز,

در سال های ۵۸ و ۵۹ اشرار مسلح در این منطقه مانع اصلی بر سر تثبیت انقلاب اسلامی بودند به طوریکه عملاً برخی شهرها تا مدت ها در تصرف آنان باقی مانده بود، وقایع اشنویه، نقده و مهاباد در سال های نخست انقلاب هنوز هم در خاطر اهالی این خطه از کشور زنده است آنجا که اشرار مسلح جدایی طلب با سوء استفاده از هیجانات آن زمان در پی خودمختاری و تقسیم کشور در بین قومیت های مختلف بودند.

,

*حمله اشرار مسلح به ارومیه در سال ۵۸

, *حمله اشرار مسلح به ارومیه در سال ۵۸,

شهر ارومیه به عنوان مرکز استان آذربایجان غربی پیوسته در معرض تاراج شورشیان یاغی و تجزیه طلب داشت تا آنجا که این افراد تا چهار راه برق کنونی از سمت غرب این شهر پیش روی کرده و در پی تسخیر شهر و به اختیار درآوردن لشگر ۶۴ پیاده ارتش در ارومیه بودند که آن زمان با مجاهدان مسلح وابسته به مرحوم حجت الاسلام والمسلمین شیخ غلامرضا حسنی امام جمعه ارومیه با همراهی نیروهای ارتش جمهوری اسلامی ایران در همین محل سنگربندی کرده و اشرار مسلح را پس از زمین گیری سرکوب کرده و به بیرون از شهر راندند.

,

تا مدت ها پس از انقلاب طی حد فاصل برخی شهرها و روستاهای آذربایجان غربی به دلیل کشتارهای داعش گونه اشرار مسلح و گروه های تجزیه طلب ممکن نبود و عملاً شب ها به هیچ وجه امکان تردد در بسیاری از محورهای مواصلاتی این منطقه ممکن نبود.

,

*سرکوب شورشیان تجزیه طلب در نقده

, *سرکوب شورشیان تجزیه طلب در نقده,

در سال های نخست پس از انقلاب غائله شورشیان تجزیه طلب در نقده با فرماندهی حجت الاسلام والمسلمین شیخ غلامرضا حسنی و با استفاده از نیروهای مردمی و در بخشی از ماجرا با حضور شهید مصطفی چمران حل وفصل شد.

,

اشرار یاغی تا مدتها امکان تردد شبانه ما بین ارومیه و اشنویه را نمی دادند و برای حل بحران امنیتی اشنویه شهید صیاد شیرازی با همراهی فرماندهان محلی، راساً وارد فاز عملیاتی نظامی در منطقه شد و این شهر را از لوث عناصر منافق و اشرار مسلح پاک سازی کرد که این حماسه کمتر به ثبت و ضبط رسیده است.

,

*آغاز اجرای سیاست امنیت پایدار در شمال غرب کشور

, *آغاز اجرای سیاست امنیت پایدار در شمال غرب کشور,

تا اوایل دهه ۹۰ بخشی از جغرافیای جنوب آذربایجان غربی مابین شهرهای پیرانشهر، نقده، سردشت و اشنویه در تصرف اشرار یاغی و تجزیه طلب قرار داشت و آنان خود را محق به جولان در آن دیده و هر از چندی با حمله به روستاها و شهرهای همجوار از شهروندان این مناطق سلب امنیت می کردند.

,

در حالیکه کشورهای ترکیه و عراق عملاً حرکتی برای تحت کنترل درآوردن مرزهای خود نمی کردند در اوایل دهه ۹۰ پروسه ایجاد امنیت پایدار در شمال غرب کشور در قالب سلسله برنامه های عملیاتی، عمرانی و فرهنگی سپاه آغاز شد و به سرعت مناطق تحت تصرف اشرار مسلح در جنوب آذربایجان غربی از لوث خبیث آنان پاک سازی و در هر قله مرزی یک پایگاه نظامی راه اندازی شد.\

,

پاسداری از این مناطق که تا پیش از آن به دلیل شرایط فیزیکی و امنیتی منطقه منحصر در ایام بخصوصی بود از اوایل دهه ۹۰ شبانه روزی و چهار فصل شد به گونه ای که بارش چندین متر برف و سرمای ۵۰ درجه زیر صفر هم مانعی برای پاسداری از هر وجب این خاک محسوب نمی شد.

,

*۸هزار شهید بومی در جغرافیای آذربایجان غربی

, *۸هزار شهید بومی در جغرافیای آذربایجان غربی,

با دقت در محل شهادت بخش اعظمی از ۱۲ هزار شهید آذربایجان غربی که افزون بر ۸ هزار نفرشان در جغرافیای همین استان رخت شهادت پوشیده اند نشان می دهد که دفاع مقدس در این سرزمین محدود به هشت سال نبوده است.

,

مثلاً سردار شهید مهدی امینی و یارانش در همین منطقه دارلک در حد فاصل شهرهای ارومیه و مهاباد شهید شده است یا شهید یونس پرهیزگار که هم اکنون پادگان سپاه شهدا در خیابانی به نام وی قرار دارد در منطقه مرزی سرو که اتفاقاً مجاورتی با عراق ندارد در درگیری با اشرار تجزیه طلب شهید شده است.

,

در حقیقت در طول دوران ۸ ساله دفاع مقدس مردم آذربایجان غربی همزمان در دو جبهه می جنگیدند و این تقابل همچنمان ادامه دارد و هرماه شهدایی از سپاه، مرزبانی، نیروی امنیتی و انتظامی یا ارتش جان خود را فدای امنیت این آب وخاک می کنند.

,

در حقیقت در طول دوران ۸ ساله دفاع مقدس مردم آذربایجان غربی همزمان در دو جبهه می جنگیدند و این تقابل همچنمان ادامه دارد و هرماه شهدایی از سپاه، مرزبانی، نیروهای امنیتی و انتظامی یا ارتش جان خود را فدای امنیت این آب وخاک می کنند.

,

 

,

محمدآقایی پر

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه