اخبار داغ

آناج گزارش می‌دهد؛

آنچه بانک‌ها بر سر تازه عروس و دامادهای تبریز می‌آورند/ از تفاوت نرخ کارمزد تا ضمانت‌های آنچنانی!

آنچه بانک‌ها بر سر تازه عروس و دامادهای تبریز می‌آورند/ از تفاوت نرخ کارمزد تا ضمانت‌های آنچنانی!
پیشنهاد می‌شود درصورت ازدواج وقتی به بانک‌ها مراجعه می‌کنید در کنار سوال پیرامون شرایط اعطای تسهیلات، از متصدیان بپرسید 15 میلیون می‌دهید و چند پس می‌گیرید؟!
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آناج: مبلغ وام ازدواج برای هر یک از زوجین پانزده میلیون تومان است و حق‌والانصاف اگر نرخ دلار لحظه‌ای بالا و پایین نشود تا افسار قیمت‌ها از دست نرود، گره از کار جوانان در اوایل زندگی می‌گشاید اما همین اخذ تسهیلات 4 درصدی و آنچه بانک‌ها بر سر ملت می‌آورند حکایتی جداست که اکثریت مسئولان از آن بی‌خبرند. سرگذشتِ دردآور و نسبتاً بلندی است، اما به خواندنش می‌ارزد و شاید برخی مسایل را برای مخاطبان ناآگاه روشن سازد.

برای ثبت‌نام وام ازدواج به سامانه مراجعه و با تعدادی انگشت‌شمار از بانک‌ها مواجه می‌شویم، می‌گویند به‌صورت دوره‌ای اسامی بانک‌ها تغییر می‌یابند و بنابراین امکانِ انتخاب برای زوجین محدود است.

در توضیحاتِ سامانه آمده چنانچه زوجین در یک شعبه نام‌نویسی نمایند، ارائه‌ی ضمانت یک کارمند رسمی برایشان کافی است و همین دلیلی می‌شود تا در بانک تجارت ثبت‌نام کنیم. چند روز بعد پیامک تعیین شعبه را دریافت و در شعبه‌ی ستارخان تبریز حاضر می‌شویم اما در عینِ ناباوری کارمند شرایط را برایمان دشوار می‌کند.

بانک تجارت برای ارائه‌ی وام 15 میلیون تومانی یک کارمند رسمی همراه با گواهی کسر حقوق و چک 7 میلیون و پانصد هزار تومانی و یک صاحب مغازه‌ی دارای پروانه‌ی کسب به‌شرطی که چک 7 میلیون و پانصد هزار تومانی دیگری را نیز او بکشد، از وام‌گیرنده تقاضا می‌کند و از خودِ او نیز می‌خواهد سفته بیاورد!



به‌عبارت ساده‌تر زوجینی که هردو از یک شعبه تسهیلات اخذ می‌کنند برای دریافت 30 میلیون تومان باید 4 ضامن با شرایط سفت و سخت ارائه نمایند. مات و مبهوت از تصدی بانک که چندان‌ نیز خوش‌برخورد تشریف ندارد می‌پرسم واقعاً این همه ضمانت لازم است؟ هر یک از ما می‌توانیم ضامن گواهی کسرِ حقوق به‌دست بیاوریم، همین کافی نیست؟!

رُک و پوست‌کنده می‌گوید خیر کافی نیست! اگر می‌توانید ضمانت‌های ذکر شده را بیاورید و اگر نمی‌توانید سراغِ بانک‌های دیگر را بگیرید. از متصدی می‌خواهم نام‌مان را از سامانه حذف کند و برای اینکه عصبانیتم را خالی کنم با لبخند خطابش قرار می‌دهم: بگویید وام نمی‌دهیم و خودتان را خلاص کنید، چه‌کسی می‌تواند دو ضامن کارمند و صاحب مغازه و چک‌دار جور کند؟

نا امید نمی‌شویم و از آنانکه پیش‌تر تسهیلات ازدواج دریافت کرده‌اند پرس‌وجو می‌کنیم، چند بانک را که اهلِ مته به خشخاش گذاشتن نیستند معرفی می‌کنند اما نام آن‌ها در سامانه نیست! به‌ناچار قبل از انتخاب، با شعبات دو بانک پارسیان و آینده در تبریز تماس می‌گیرم و از آنان شرایط را جویا می‌شوم. پارسیان یک کارمند رسمی همراه با سفته‌ی 20 میلیونی که وام‌گیرنده باید آن را ارائه کند می‌خواهد و بانک آینده نیز خواستار سفته و یک چک از ضامن معتبر می‌شود، به خدا توکل و خود را در بانک پارسیان و زوجه را در بانک آینده نام‌نویسی می‌کنیم.

بانک آینده با تکمیل مدارک سه روز بعد مبلغ 14 میلیون و 400 هزار تومان به حساب زوجه واریز می‌کند و طی اقساطی 60 ماهه از او می‌خواهد ماهیانه مبلغ 250 هزار تومان به حساب واریز نماید. به‌عبارت ساده‌تر 14 میلیون و 400 هزار تومان پول می‌دهد و وام‌گیرنده باید 15 میلیون تومان به بانک بازگرداند.

اما اوضاع در بانک پارسیان شعبه‌ی ابوریحان تبریز متفاوت است، با اینکه سررسید اولین اقساط به مبلغ 600 هزار تومان یک ماه بعد فرا می‌رسد آنان 30 روز قبل‌تر این مبلغ را از حساب کسر و لیست اقساط را به مشتری ارائه می‌دهند، اما اقساط ماهیانه 272 هزار تومان است و در ماه‌های سیزدهم، بیست و چهارم، سی و هفتم، چهل و نهم باید به ترتیب مبلغ 480 هزار تومان، 360 هزار تومان، 240 هزار تومان و 120 هزار تومان بابت کارمزد و بدون آنکه از اصلِ وام چیزی کم شود به بانک بپردازیم! دودوتا چهارتاست و بانک در ازای اعطای 15 میلیون تومان با ادعای کارمزد 4 درصدی، از وام‌گیرنده 16 میلیون و 800 هزار تومان طلبکار می‌شود.

این پایانِ ماجرا نیست، در زمان ارائه‌ی لیست اقساط وام‌گیرنده را نیز ملتفت می‌کنند درصورت تاخیر، روزانه جریمه اعمال و چنانچه دو ماه اقساط عقب بیفتد، از حساب ضامن طلب‌شان را برمی‌دارند.

حال وضعیت اعطای تسهیلات در این دو بانک را با یکدیگر و دو بانک دیگر مقایسه می‌کنیم. زوجین دیگری که اتفاقاً خبرنگارند و به‌تازگی ازدواج کرده‌اند یکی از بانک ملی و دیگری در شعبه‌ی یاغچیان بانک پارسیان تسهیلات اخذ کرده‌اند. با اینکه بعد از تکمیل مدارک اعطای وام در بانک ملی قریب به سه ماه به‌طول انجامیده است ولی در نهایت با کسر 600 هزار تومان، تسهیلات را واریز نموده‌اند و در نهایت نیز قرار است پانزده میلیون تومان وام‌گیرنده به بانک بازگرداند، دقیقاً مثل بانک آینده.

زوج دیگر از بانک پارسیان تسهیلات اخذ کرده و مبلغ 15 میلیون تومان بدون کسری به حساب او واریز شده است، با این تفاوت که یک ماه دیگر 600 هزار تومان از بابت کارمزد بر می‌گردانند و در مجموع باید 16 میلیون و 800 هزار تومان به حساب بانک در طول 60 ماه واریز نمایند.

بانک‌های ملی، آینده، پارسیان و سایر بانک‌هایی که تسهیلات ارائه می‌کنند مدعی‌اند نرخ کارمزدشان 4 درصد است! پس چرا بانک‌های ملی و آینده در طولِ 60 ماه 15 میلیون و 600 هزار تومان از وام‌گیرنده طلب می‌کنند و بانک پارسیان 16 میلیون و 800 هزار تومان؟! تفاوت یک میلیون و 200 هزار تومانی در کجایِ این 4 درصد حل می‌شود؟!

چنانچه مبلغ 600 هزار تومانی را که بانک‌های آینده و ملی از وام‌گیرنده دریافت می‌کنند، مبنای کارمزد 4 درصدی قرار دهیم، سایر بانک‌هایی که سه برابر این مبلغ را از مشتری می‌گیرند در واقع وام ازدواج 4 درصدی را با 12 درصد به جوانان می‌دهند!

گزارش از: مجید قنبرزاده

انتهای پیام

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه