اخبار داغ

تلخکامی تولید کنندگان عسل در کُردستان/ گرد و غبار میانگین تولید عسل از کندوها را کاهش داده است

تلخکامی تولید کنندگان عسل در کُردستان/ گرد و غبار میانگین تولید عسل از کندوها را کاهش داده است
عسل کردستان و یا عسل مناطق کردنشین به دلیل داشتن مناطق کوهستانی زیاد و ارتفاعات بلند و پر برف در تمام فصول سال و مراتع سرسبز و پرگل و وجود گیاهان وحشی متنوع و شهد زایی که زنبور عسل خیلی از شهد این گیاهان بکر برای تولید عسل باکیفیت به خوبی استقبال می کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کُردتودی، عسل کردستان و یا عسل مناطق کردنشین به دلیل داشتن مناطق کوهستانی زیاد و ارتفاعات بلند و پر برف در تمام فصول سال و مراتع سرسبز و پرگل و وجود گیاهان وحشی متنوع و شهد زایی که زنبور عسل خیلی از شهد این گیاهان بکر برای تولید عسل باکیفیت به خوبی استقبال می کند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کُردتودی،, کُردتودی،,

 

,


مردمانی که در این مناطق زندگی می کنند به دلیل داشتن این نعمت کوهستان های سر سبز ,  وجود گیاهان پرشهد نیازی به تغذیه دستی یا مصنوعی ( دادن آب شکر به زنبور عسل ) به زنبور عسل نیستند چون به اندازه کافی برای زنبور عسل در منطقه شهد طبیعی , درختچه ها و گیاهانی چون پونه وحشی و گون و آویشن و سماق و ….وجود دارد و این تنوع زیاد گیاهان باعث افزایش کیفیت عسل کردستان می شود .

,
,

 

,


,
, ,


براساس آمار در این استان، 4725 نفر به زنبورداری اشتغال دارند که حدود 1250نفر آنان به صورت حرفه‌ای این فعالیت را دنبال می‌کنند و حمایت از آنها می‌تواند عسل را به عامل متحول‌کننده اقتصاد کردستان تبدیل کند.

,
,

 

,

ورود افراد غیرماهر به بازار عسل

, ورود افراد غیرماهر به بازار عسل, ورود افراد غیرماهر به بازار عسل,

عباس رحیمی، یکی دیگر از تولیدکنندگان عسل نیز در مورد وضعیت تولید عسل می‌گوید: در دو سال اخیر تولید عسل در استان نسبتا مناسب بوده، اما ورود افراد غیرماهر و افزایش غیرضروری تعداد کندوها یکی از مشکلات این عرصه است، زیرا در این زمینه گاه افراد غیرماهر به عرضه عسل‌های غیرطبیعی مبادرت می‌کنند که باعث ایجاد بدبینی در مصرف‌کننده و کاهش قیمت شده است.

,


 
وی گفت: با وجود ظرفیت‌هایی که در زمینه تولید و فراوری عسل در این شهرستان وجود دارد، متأسفانه زنبورداران این شهرستان  با مشکلات و چالش‌هایی مواجه هستند که ادامه کار را با مشکلات جدی مواجه کرده است.

,
,
,

 

,

, ,

 

,

عسل‌های تقلبی و غیر استاندارد با قیمت کمتر از محصول اصلی به بازار

, عسل‌های تقلبی و غیر استاندارد با قیمت کمتر از محصول اصلی به بازار, عسل‌های تقلبی و غیر استاندارد با قیمت کمتر از محصول اصلی به بازار,

 

,

یکی دیگر از تولید کنندگان عسل بیان می‌کند: از مهم‌ترین و اصلی‌ترین مشکلات واحدهای فراوری عسل کردستان می‌توان به کمبود گل و گیاه، گرد و غبار، کاهش نقدینگی، خشکسالی‌های متوالی چند سال گذشته، نبود تسهیلات بانکی مناسب، نبود کارشناس فنی به منظور تشخیص بیماری، کمبود دارو و بازاریابی اشاره کرد.

,


 

,
,

وی ادامه می‌دهد: یکی دیگر از مشکلاتی که باید مورد توجه قرار گیرد و برای آن راهکار ارائه شود، ورود عسل‌های تقلبی و غیر استاندارد با قیمت کمتر از محصول اصلی به بازار مصرف است. این مهم سبب شده زنبورداران نتوانند محصولات خود را با قیمت مناسب به فروش برسانند.

,


 

,
,

این تولید کننده عسل می‌افزاید: به دلیل خشکسالی‌های چند سال گذشته و گرد و غبار میانگین تولید عسل از کندوها کاهش پیدا کرده و همین مساله سبب کاهش تولید و درآمد تولیدکنندگان زنبور در استان شده است.

,

 

,

, ,

 

,

گرد و غبار میانگین تولید عسل از کندوها را کاهش داده است

, گرد و غبار میانگین تولید عسل از کندوها را کاهش داده است , گرد و غبار میانگین تولید عسل از کندوها را کاهش داده است ,


سید احمد ذکریایی نژاد داشت: هم اکنون در این استان بر اساس آخرین نتایج آمارگیری پنج هزار و 712 نفر به زنبورداری اشتغال دارند که از این تعداد یک هزار و 571 نفر دارای بیش از 40 کلنی زنبور عسل هستند و شغل اصلی آنها زنبورداری است.

,
,

 

,


وی افزود: شهرستان سقز از نظر تعداد کلنی زنبور عسل با 52 هزار و 877 کلنی رتبه اول استان و شهرستان های سنندج، مریوان، کامیاران و دیواندره در رتبه های بعدی قرار دارند.

,
,

 

,


ذکریایی نژاد تاکید کرد: هم اکنون 197 هزار کندو زنبور عسل در استان وجود دارد که 95 درصد از این تعداد شامل 187 هزار کلنی مدرن و پنج درصد شامل 10 هزار کلنی بومی است.

,
,

 

,


وی یادآور شد: هر سال در این استان یک هزار و 322 تن عسل تولید می شود که یک هزار و 304 تن آن حاصل تولید کلنی های مدرن و 19 تن آن مربوط به کلنی های بومی است.

,
,

 

,


معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی کردستان اضافه کرد: در بخش تولید نیز سقز بیشترین تولید عسل را دارد و شهرستان های سنندج، کامیاران، مریوان، بانه و دیواندره در رتبه های بعدی قرار دارند.

,
,

 

,


وی تولید ژله رویال را از دیگر محصولات عرصه زنبورداری کردستان اعلام کرد و گفت: تولید این محصول در سال 97 به میزان 185 کیلوگرم بود که مریوان با تولید بیش از 90 کیلوگرم دارای بیشترین میزان است.

,
,

 

,

 

,

, ,


ذکریایی نژاد اظهار داشت: در سال 97 حدود 30 نفر از مجریان بخش خصوصی پرورش ملکه زنبور عسل مشغول فعالیت بودند و میزان ملکه زنبور عسل تولیدی در این استان به بیش از 17 هزار فروند رسیده است.

,
,

 

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه