اخبار داغ

آناج گزارش می‌دهد؛

مدرک‌گرایی و تحصیلات بی‌حساب و کتاب کار دست دانشگاه‌ها داد/ چراغ سبز اساتید برای انصراف دانشجویان تحصیلات تکمیلی

مدرک‌گرایی و تحصیلات بی‌حساب و کتاب کار دست دانشگاه‌ها داد/ چراغ سبز اساتید برای انصراف دانشجویان تحصیلات تکمیلی
اساتید دانشگاه‌ها معتبر کشور این روزها دانشجویان تحصیلات تکمیلی را تشویق می‌کنند تا به جای ادامه تحصیل به سراغ بازار کار بروند و آینده خودشان را بسازند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  آناج/فرناز پورعباس: رویای قبولی در دانشگاه شاید رویای بسیاری از دانش آموزان و نوجوانان باشد و از همه مهمتر برای آنها قبولی در یک دانشگاه خوب و رشته‌ای مناسب باشد اما گویی این رویا چندان هم شیرین و آینده ساز نیست.

اگرچه در سالهای گذشته مدرک گرایی باعث شده خیل عظیمی از نوجوانان به سمت دانشگاه‌های دولتی و غیردولتی سرازیر شوند اما ماحصل آنچه از این دانشگاه‌ها سر بر آورده‌اند آن چیزی نیست که از دانشگاه‌ها و دانشجویان انتظار می‌رود.

با شروع سال تحصیلی جدید اما اوضاع به گونه‌ای دیگر رقم خورده و دیگر اساتید رغبتی برای تشویق دانشجویان به تحصیل ندارند و به آنها پیشنهاد می‌کنند که به سراغ بازار کار بروند و مدرکشان را بگذارند دم کوزه آبش را بخورند! برای تکمیل برخی کارهای اداری که به دانشگاه رفته بودم یکی از اساتید با دلسوزی تمام به چند دانشجوی حاضر در اتاقش تاکید می‌کرد که درس خواندن ارزشی ندارد و به سراغ کار و بازار بروند.

این استاد جوان خطاب به دانشجوها تاکید داشت:" ارشد را هم خواندید که چه؟ این همه دانشجوی دکترا بیکار مانده‌اند، شما هم به آمار آنها اضافه می‌شوید. بروید سراغ کار که این روزها از درس خواندن برایتان نان و آبی پیدا نمی‌شود."

البته این توصیه‌های استاد جوان بی تاثیر نبوده و تنها در یکی از گرایش‌های رشته کشاورزی از 15 دانشجوی قبول شده در کارشناسی ارشد تنها چهار دانشجو مانده‌اند و مابقی رشته‌ها نیز حال و روز بهتری ندارند؛ آن هم در دومین دانشگاه قدیمی کشور یعنی دانشگاه تبریز.

وضعیت دانشگاه تهران نیز گویی بهتر از این نیست و یکی از دوستانی که به تازگی در دانشگاه تهران قبول شده است تعریف می‌کرد که اساتید، دانشجویان را به انصراف از تحصیل تشویق می‌کنند و یا به دانشجویان گوشزد می‌کنند که خبری از بورس تحصیلی نیست و نمی‌توانند کسی را بورسیه کنند.

وضعیت دانشجویانی که به پایان نامه‌های خود رسیده‌اند نیز مساعد نیست و اساتید برای یک پایان نامه حاضر نیستند بیشتر از پانصد هزار تومان پرداخت کنند و دانشجویان تحصیلات تکمیلی باید خودشان مابقی این مبلغ را که گاه بیش از دو میلیون تومان است پرداخت کنند.

اینکه این روزها با توجه به خیل عظیم دانشجویانِ فارغ التحصیلِ بیکار اساتید به دانشجویان توصیه می‌کنند که از ادامه تحصیل انصراف دهند جای تعجب ندارد بلکه جای تعجب در این است که چرا فرهنگ سازی در این خصوص آغاز نمی‌شود تا جامعه به جای فارغ التحصیلانِ بیکار، جوانان فنی و کاری داشته باشد؟

شاید همان مافیای کنکور و دانشگاه‌های دولتی در کار هستند که باعث شده‌اند تا خیل عظیم جوانان به جای بازار کار راهی دانشگاه‌ها شوند و حال اساتید دست به دامان دانشجویان بهترین دانشگاه‌ها شوند تا آنها را از تحصیل انصراف دهند.

انتهای پیام/

 

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه