اخبار داغ

مرگ خاموش معادن آذربایجان غربی؛

تعرفه های گمرکی و نبوده واحدهای فرآوری عامل رکود معادن است/ بیش از ۸۰ درصد معادن آذربایجان غربی غیرفعال هستند

تعرفه های گمرکی و نبوده واحدهای فرآوری عامل رکود معادن است/ بیش از ۸۰ درصد معادن آذربایجان غربی غیرفعال هستند
رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ارومیه گفت: تعرفه های گمرکی و عوارض سد راه صادرات سنگ های معدنی بوده و نبود واحد های فرآوری امکان بهره برداری در داخل استان را نیز فراهم نمی کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا رضا جمشیدی در گفت و گو با خبرنگار اروم نیوز، با بیان اینکه آذربایجان غربی استانی مملو از معادن سنگ های تزئینی و سنگ های ساختمانی است، اظهار داشت: این معادن از نظر رنگ و اقلام دارای تنوع بوده و بسیاری از معادن مرمر، مرمریت، گرانیت و آذرین در این استان وجود دارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, اروم نیوز,

وی، با اشاره به اهم‌مشکلات بخش معدن استان، افزود: نبود واحد های فرآوری سنگ های ساختمانی در استان در راستای تبدیل کوپ ها به تایل و اسلپ یکی از مهم ترین مشکلات بخش معدن است.

,

رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ارومیه، با بیان اینکه دولت باید نسبت به ایجاد واحد های فرآوری و مشوقات اقدامات اساسی داشته باشد، تصریح کرد: ددلت باید با تسهیلاتی با درصد های پایین نسبت به حمایت از بهره برداران و معادن داران اقدام کند تا سنگ های معدنی سریعا به اسلپ وپلاک تبدیل شوند.

,

وی، عنوان کرد: تبدیل کوپ های معدنی به اسلپ و پلاک هم قیمت ارزش افزوده این‌سنگ هارا افزایش‌می دهد هم موجب اشتغالزایی خواهد شد.

,

جمشیدی، بیان کرد: همچنین ایجاد تعرفه های گمرکی برای سنگ های کوپ یکی دیگر از معضل های بخش صادرات سنگ های معدنی است که سنگ های کوم خام تلقی شده و شامل تعرفه گمرکی می شوند که این مسئله با اصل قوانین معادن سازگاری ندارد.

,

وی، ادامه داد: البته مسئله دیگری که سد راه صادرات سنگ های معدنی است عوارض گمرکی کشور های همجوار است که می‌توان به عوارض گمرکی کشور ترکیه به میزان ۲۱۰ دلار برای هر تن سنگ معدنی اشاره کرد.

,

رئیس کمسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ارومیه، با بیان اینکه بارها خواستار وزارت صنعت، معدن و تجارت در راستای کاهش تعرفه ها شده ایم، خاطرنشان کرد: این تعرفه های گمرکی سودی برای صادر کننده ها نداشته و عملا آنان را از صادرات ناامید می کند.

,

وی، اذعان داشت: امروز تنها ۱۰ تا ۱۵ درصد از ۷۵۰ معدن استان فعال بوده و بقیه با توجه به مشکلات ذکر شده تعطیل شده اند.

,

جمشیدی، تاکید کرد: این معادن هم تنها با ۱۵ درصد طرفیت خود فعال بوده و می توان گفت نیمه فعال روبه رو رکود هستند همپنین ۸۰ درصد فعالین بخش معدن نیز بیکار شده اند.

,

وی، تصریح کرد: برخی از افراد ببکار شده با همکاری اداره کل کار، تعاون و رفاه اجتماعی مشمول بیمه بیکاری شده اند و برخی دیگر به شغل های کاذب روی آورده اند.

,

رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ارومیه، گفت:معادن مرمریت خوی و نقده، سنگ سفید تکاب، مشکی قره باغ و معادن شاهین دژ ارزش صادراتی دارند که اکنون قادر به صادرات نیستند.

,

وی همچنین درپایان از نبود ماشین آلات صنعتی جهت برداشت از معادن خبر دادو خواستار تامین این ماشین آلان از سدی دولت شد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه