اخبار داغ

پژوهشگر دانشگاه آزاد اسلامی بردسیر:

برون رفت از مشکلات اقتصادی در گرو توسعه هوش مصنوعی است

برون رفت از مشکلات اقتصادی در گرو توسعه هوش مصنوعی است
پژوهشگر دانشگاه آزاد اسلامی بردسیر با اشاره به اهمیت هوش مصنوعی گفت: تولید فناوری‌های مبتنی بر هوش مصنوعی می‌تواند کشور را در رده کشورهای پیشرفته قرار داده و مشکلات اقتصادی را مرتفع کند
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از راه آرمان؛ محمدرضا سالاری دانش آموخته پژوهشگر دانشگاه آزاد اسلامی بردسیر که پیش از این برای اولین بار در ایران موفق به ساخت دستگاه «خورشیدیاب هوشمند» شده است در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار داشت: در حوزه‌های فولادی و مکانیکی در ایران فعالیت‌های خوبی انجام شده ولی در حوزه هوش مصنوعی تلاش‌های چندانی صورت نگرفته است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, راه آرمان,

وی با بیان اینکه ایران ۱۳درصد منابع جهان را داراست گفت: علی‌رغم داشتن منابع زیرزمینی و روزمینی و نیروی انسانی توانمند، هنوز نتوانستیم در اقتصاد به شکوفایی دست یابیم.

,

دانش آموخته پژوهشگر دانشگاه آزاد اسلامی بردسیر، اولین ملاک برای شکوفا شدن را داشتن اقتصاد پویا عنوان کرد و افزود: کشور می‌تواند در سال بالغ بر۱۲میلیون تن صادرات فولاد داشته باشد ولی متاسفانه به خام فروشی منابع روی آوردیم.

,

سالاری، کره جنوبی را نمونه‌ی موفق در زمینه اقتصاد پویا با داشتن صنایع هایتک برشمرد و بیان داشت: در کره جنوبی از خلق ایده تا رسیدن محصول به تولید انبوه فقط ۷۲ ساعت زمان لازم است ولی در کشور ما از  ایده‌های خوب و کاربردی استقبالی نمی‌شود.

,

وی با تاکید براینکه اگر بخواهیم کشور را از این برون رفت نجات دهیم باید توجه جدی به هوش مصنوعی کنیم عنوان کرد: از هوش مصنوعی می‌توان در صنایع، خودروسازی، لوازم خانگی، پزشکی، اسباب بازی‌ها و .. بهره برد.

,

سالاری، توسعه هوش مصنوعی را لازمه اهتمام دولت و بخش خصوصی دانست و ادامه داد: سالانه بالغ بر ۲هزار خودرو در ایران تولید می‌شود که به دلیل عدم توجه به استفاده از هوش مصنوعی، این خودروها مصرف داخلی داشته و صادراتی در این زمینه نداریم.

,

وی، عدم توجه به استفاده از هوش مصنوعی در صنایع و لوازم را موجب ایجاد راندمان منفی دانست و تصریح کرد: پروفسور حسابی در سال  ۱۹۸۶ در همایشی،  ایده هوش مصنوعی را مطرح کرد و ۱۵ سال بعد، سید محمدرضا حسینی در سن ۲۰ سالگی برای اولین بار در جهان موفق به ساخت هوش مصنوعی شد.

,

این دانش آموخته پژوهشگر با اعلام اینکه اولین مخترع هوش مصنوعی از سوی دانشگاه آکسفور دعوت به همکاری شد بیان داشت: در کشور ما محققان و دانشمندان زیادی از قبیل پروفسور حسابی حضور دارند که مسئولان باید با ارائه مشوق‌ها،  ضمن حمایت از ایده‌های خلاقانه، مانع فرار مغزها شوند.

,

سالاری به تاکید دین مبین اسلام مبنی بر فراگیری علم و دانش اشاره کرد و اذعان داشت: ظرفیت عظیم دانشگاهی در کشور وجود دارد ولی متاسفانه بخش زیادی از ایده‌های دانشگاهیان در قالب مقالات راکد مانده و  به ثروت تبدیل نمی‌شود.

,

وی با بیان اینکه ما به دنیا ثابت کردیم در همه‌ی زمینه‌ها سرآمدیم گفت: در حال حاضر از هوش مصنوعی در صنایع نظامی استفاده می‌شود و خوشبختانه در این زمینه کشور به چنان اقتداری رسیده است که تا ۲۰۰ سال آینده از دشمن ضربه نخواهیم خورد.

,

این پژوهشگر با تاکید براینکه ما نباید وارد کننده تکنولوژی از کشورهایی مانند کره جنوبی باشیم خاطرنشان کرد: در۶هزار سال پیش در همین شهرستان بردسیر برای اولین بار مردمانی، موفق به ذوب مس و ساختن اشیای ظریفه فلزی و ظروف مسی شدند و جای تاسف دارد در قرن حاضر وارد کننده بسیاری از تکنولوژی‌ها هستیم.

,

سالاری، خام فروشی را بزرگترین مشکل کشور دانست و افزود: ایران، بزرگترین منابع نفتی و گازی جهان را دارد و خوشبختانه در حوزه فولادی و فلزات نیز منابع بسیاری در اختیار داریم.

,

وی، صنعت را تشنه تجهیرات خودکار مبتنی بر هوش مصنوعی دانست و تاکید کرد: هوش مصنوعی باید تمام زندگی را دربرگیرد.

,

سالاری، اولین مرحله داشتن صنعت خودکار مبتنی بر هوش مصنوعی را بهره‌مندی ازصنایع الکترونیک پویا دانست و ادامه داد: در این زمینه باید دولت، بخش خصوصی، دانشگاه ها، کارگزاران بورس و خیرین وارد عمل شوند.

,

وی، دومین مرحله از دست یابی به هوش مصنوعی را آموزش روباتیک در مدارس عنوان کرد و گفت: باید در مدارس، واحدی با عنوان هوش مصنوعی و روباتیک تدریس تا طی ۲۰ سال آینده، بستر لازم برای دستیابی به فناورهای نوین مهیا شود.

,

سالاری، وابستگی کشور به تکنولوژی‌های نوین شرق و غرب را یکی از مشکلات بزرگ دانست و بیان داشت: با هوش مصنوعی می‌توان، شاهد منازل هوشمند، کشاورزی هوشمند، فرهنگ ترافیک هوشمند و جامعه‌ای هوشمند شد که موجب افزایش راندمان می شود.

,

وی با اعلام اینکه تمامی کشورها به ویژه کره جنوبی، آلمان، ایتالیا و ژاپن در اول راه مونتاژ کار بودند و سپس موفق به تولید تکنولوژی شدند اذعان داشت: تمامی کشورهای پیشرفته در زمینه هوش مصنوعی از صفر شروع کردند.

,

این محقق، چین را یکی دیگر از کشورهای موفق در زمینه هوش مصنوعی برشمرد و افزود: کشور چین در حالی که منابع نفتی ندارد توانسته است با استفاده از تکنولوژهای مبتنی بر هوش مصنوعی، سهم زیادی در اقتصاد دنیا ایفا کند.

,

دانش آموخته پژوهشگر دانشگاه آزاد اسلامی بردسیر با بیان اینکه ایران می‌تواند منطقه و دنیا را متحول کند تصریح کرد: اگر بخواهیم ابرقدرت منطقه باشیم باید به فناوری‌های مبتنی بر هوش مصنوعی روی آوریم.

,

سالاری راه اندازی اتاق فکر با حضور متخصصان و  صاحبان ایده  را گامی دیگر در راستای ترسیم آینده‌ای درخشان برای ایران دانست و عنوان  کرد: بخش صنعت ما متاسفانه دچار سکون شده و به صورت سنتی اداره می‌شود.

,

وی، مدیریت تحول را لازمه کشور دانست و گفت: بخش دولتی و خصوصی حاضر نیستند قالب قبلی و سنتی خود را تغیر داده و خط تولید را به روز نمایند.

,

سالاری، سرمایه‌گذاری در حوزه هوش مصنوعی را نیازمند صرف هزینه دانست و افزود: صرف هزینه در حوزه هوش مصنوعی موجب افزایش بهره‌وری، راندمان بالا و  کسب ثروت خواهد شد.

,

وی، استفاده از روش‌های سنتی را محکوم به شکست دانست و خاطرنشان کرد: در شرکت تویوتا ژاپن، تمامی کارکنان هرسال ملزم به ارائه ایده‌ها و طرح‌های جدید در زمینه ارتقای محصول هستند و این مهم یکی از شروط ادامه همکاری در این کارخانه است.

,

سالاری در خصوص ارتباط بین صنعت و دانشگاه اذعان داشت: ارتباط بین صنعت و دانشگاه نیازمند تحول و سرمایه‌گذاری بین دانشگاه و صنعت و حضور یک واسطه است.

,

دانش آموخته پژوهشگر دانشگاه آزاد اسلامی بردسیر با تاکید براینکه هرگز نباید به داشتن آرزوی‌های بزرگ و ایده‌های خلاقانه بی اعتنا بود ابراز داشت: چنانچه برادران رایت، ایده پرواز را نداشتند و اولین هواپیما را نمی‌ساختند، در قرن حاضر صنعت هوایی وجود نداشت.

,

وی، راه اندازی مراکز رشد واحدهای فناور دانشگاه آزاد اسلامی را گامی مهم در زمینه حمایت از ایده‌ها دانست و تاکید کرد: دانشگاه آزاد اسلامی از پتانسیل‌های خوبی در حوزه‌های پژوهشی و اختراعات برخوردار است.

,

سالاری، راندمان دانشگاه آزاد اسلامی را در برخی حوزه‌ها بیشتر از دانشگاه‌های دولتی دانست و گفت: امید است دولت و بخش خصوصی در زمینه هوش مصنوعی به یاری دانشگاه‌ها آمده و کشور را متحول کنند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه