اخبار داغ

یادداشت؛

شاخص‌هایی برای سکانداری خراسان‌رضوی

شاخص‌هایی برای سکانداری خراسان‌رضوی
با ابلاغ قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان، رایزنی‌ها و شایعاتی درخصوص انتخاب استاندار آینده خراسان‌رضوی مطرح شده است اما در واقع سکاندار خراسان‌رضوی باید دارای چه شاخص‌هایی باشد؟
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از صبح توس؛ از ابلاغ قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان مدتی می‌گذرد و رایزنی‌ها و شایعه‌ها برای انتخاب استاندار خراسان رضوی تا مدتی، جزو خبرهای پرمخاطب سیاسی استان خواهد بود. در این میانه، اگرچه معمولاً تجربه نشان داده لابی‌های جناحی، سیاسی و قبیله‌ای، در انتصاب تأثیر مهمی دارند، اما من‌باب تنویر افکارعمومی و با فرض خوش‌بینانه تأثیر در فرآیند انتخاب گزینه نهایی ارشدترین مدیر استانی، به چند شاخص ویژه برای استان خراسان رضوی اشاره می‌شود طبیعتاً این شاخص‌ها بر خدمت تأکید دارد و پرهیز از دعواهای مرسوم سیاسی پیش‌شرط تأمل در موارد زیر است:

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس,

قطب بی‌بدیل زائر و گردشگر: میزان ورود زائر و گردشگر داخلی و خارجی مهم‌ترین عامل جمعیتی استان خراسان رضوی است. در شش‌ماهه اول 1396، قریب به 20 میلیون زائر به مشهد واردشده‌اند. مشهد بافاصله بسیار زیاد قطب هتلینگ ایران است.50 درصد کل ظرفیت هتلی ایران در این استان مستقرشده است. این در حالی است که در بررسی آماری نوروز 1386، تنها طی 15 روز اول سال، 5.5 میلیون زائر حدود 6500 میلیارد تومان در مشهد هزینه کردند. تبعات اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی حضور زائران ایرانی و غیر ایرانی شاید مهم‌ترین عامل موردتوجه استاندار به نظر برسد. عاملی که می‌تواند در توازن پراکنش و رسوب گردش مالی زائر در سراسر استان با همکاری ویژه اداره کل اوقاف و اداره کل میراث، به تراز مثبت اشتغال و کاهش محسوس بیکاری در استان منجر گردد. از یاد نباید برد، مرقد حکیم فردوسی و مشهورترین و محبوب‌ترین امام شیعیان، هردو در همین سرزمین روی در نقاب خاک کشیده‌اند. لذا نقطه همگرایی تمدن ایرانی و تمدن اسلامی در این استان انحصار یافته است.

, قطب بی‌بدیل زائر و گردشگر,

تنوع (نابرابری) اقلیمی: بارش نامتوازن در استان، باعث شده بیش از 50 درصد استان در اقلیم گرم و خشک و با مشکل آب مواجه باشد. تنها قریب به 15 درصد مساحت استان از بارش مناسبی برخوردار است.

, تنوع (نابرابری) اقلیمی:,

تنوع (توزیع نابرابر) جمعیتی شهرها هم در استان، نیازمند اشراف دقیق سکان‌دار عالی دولت به ویژگی‌های استانی است که از مشهد 3 میلیون نفری تا باج‌گیران هزارنفری شامل قریب به 70 شهر است. مشهد به‌تنهایی قریب به 1.200.000 نفر حاشیه‌نشین دارد. مسائل اجتماعی، امنیتی و اقتصادی این جمعیت انبوه حاشیه‌نشین باید جایگاهی پیشگیرانه در اتاق فکر استانداری داشته باشد. بیش از 46 درصد جمعیت استان در مشهد ساکن هستند. لذا توجه ویژه به مشهد، معمولاً نشان‌دهنده توان مدیریت استاندار در ایجاد توازن بین مرکز و سایر نقاط استان است.

,

توان علمی: استان خراسان، مهم‌ترین قطب علمی شرق کشور است. حوزه غنی و پرتوان و دانشگاه‌های متعدد نشان از توان علمی استان دارد. توانی که نه در توسعه استان، نه در شاخصه‌ای مدیریت سیاسی استان به‌درستی به کار گرفته نشده است. درواقع توان حوزه خراسان هم‌تراز حوزه قم و توان علمی استان هم‌تراز قوی‌ترین مراکز استان‌هاست. توان سیاسی- علمی -دینی حوزه و دانشگاه در ایجاد گفتمان وحدت بین مذاهب مشخصه منحصربه‌فرد ژئواستراتژیکی خراسان است. توان صدور خدمات مهندسی باوجود بزرگ‌ترین سازمان نظام‌مهندسی کشور در خراسان رضوی – بعد از تهران، توان جذب دانشمندان و دانشجویان مقاطع عالی و از این طریق جذب پروژه‌های پژوهشی و تولید ثروت و جذب گرنت های تحقیقاتی از ویژگی‌های کم‌نظیر استان خراسان است.

, توان علمی:,

اقتصاد وقف: حضور موقوفه‌های فراوان در سطح استان، وجود ابر نهاد آستان قدس رضوی و بیش از 450 بقعه و امامزاده با طیف متنوع و گسترده‌ای از موقوفات و سیل نذورات و هدایای به این بقاع توسط انبوه ده‌ها میلیونی زوار، همگی نشان از این دارد که مدیر عالی استان باید به توان اقتصادی وقف اشراف راهبردی و اعتقاد قلبی داشته باشد.

, اقتصاد وقف:,

پتانسیل اقتصاد ورزش: شهرهایی در استان هستند که توان صادرات لژیونر در برخی رشته‌ها دارند. استاندار محترم باید بتواند در این زمینه، هدایت تسهیلگری زیرساخت‌ها را بر عهده بگیرد.

, پتانسیل اقتصاد ورزش,

اقتصاد هنر: هنر خراسان، در حوزه‌هایی مانند معماری، موسیقی، نگارگری و صنایع‌دستی، حتی فراتر از مقیاس ملی است؛ و بازار گسترده‌ای در آسیای جنوب غربی و خاورمیانه و حتی فراتر دارد. استادکاران معرق‌کار و منبت‌کار و حجار خراسانی، بازارگرمی در کشورهای حاشیه خلیج‌فارس دارند. توجه دقیق و سریع مدیر ارشد استان به این پتانسیل در حال افول بسیار ضروری است.

, اقتصاد هنر,

محیط‌ زیست شکننده: خراسان و به‌ویژه مشهد، از محیط‌زیست شکننده رنج می‌برد. علاوه بر معضل فراگیر آب در اکثر نقاط استان، آلودگی هوای حاصل از پروازهای پرشمار فرودگاه شهید هاشمی نژاد نفس مشهدی‌ها را به شماره انداخته است.

, محیط‌ زیست شکننده,

بین‌المللی‌ترین شهر ایران در خراسان: مشهد بین‌المللی‌ترین شهر ایران است. هم به‌واسطه کنسولگری‌های متعددش و هم به‌واسطه حضور چندمیلیونی زائرین خارجی از پاکستان، آذربایجان، افغانستان، کویت، عراق و ... خراسان باید نقش محوری در دیپلماسی منطقه‌ای در آسیای میانه، چین و شبه‌قاره و در دیپلماسی عمومی کشور داشته باشد.

, بین‌المللی‌ترین شهر ایران در خراسان:,

صنعت برجسته استان: صنعت استان در حوزه صنایع تبدیلی غذایی، بسته‌بندی و صنایع کانی جزو قطب‌های محوری کشور است و توجه به مسائل توسعه‌ای این صنایع و حضور پررنگشان در عرصه بین‌المللی باید مدنظر استاندار باشد.

, صنعت برجسته استان:,

فرصت ترانزیتی: حضور فرودگاه مشهد، ازنظر ژئوپلیتیکی بهترین و نزدیک‌ترین نقطه برای تبادلات اقتصادی و ترانزیت کالا و مسافر بین آ سه آن و اتحادیه اروپاست. پیگیری خطوط پرسرعت ریلی توان ترانزیتی استان را بهبود می‌بخشد.

, فرصت ترانزیتی,

تهران زدگی: وابستگی استان به درآمد نفت و تبعا نگاه به تهران، هنوز هم‌توان مدیریتی در استان را به حاشیه رانده است. این در حالی است که پتانسیل‌های مهمی در استان وجود دارد که می‌تواند نسخه بومی توسعه خاص استان را از آن استخراج نمود.

, تهران زدگی:,

 

,

محمدهادی عرفان،

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه