اخبار داغ

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری قزوین عنوان کرد؛

کم آبی و سرمازدگی اقتصاد مناطق روستایی را بی‌رمق کرده است

کم آبی و سرمازدگی اقتصاد مناطق روستایی را بی‌رمق کرده است
مدیرکل دفتر امور روستایی استانداری با بیان اینکه قزوین دارای رتبه پنجم در تخصیص تسهیلات به روستاییان است،گفت تاکنون 84میلیارد تومان به روستایییان استان تسهیلات به منظور اشتغالزایی پرداخت شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  شاخص، ۱۵مهرماه به عنوان روز ملی روستا و عشایر در تقویم رسمی کشور ثبت شده است و در واقع این نامگذاری بهانه‌ای برای تجلیل و تقدیر از زحمتکشان روستایی و عشایری و خدمات ارزنده آنان به کشور است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شاخص,

معرفی چنین روزی همچنین می‌تواند به توسعه و ترویج فرهنگ روستایی کمک شایانی کند و بدون نباید نقش روستا و روستائیان کشور در زمینه توسعه و رشد اقتصادی نادیده گرفته شود.

,

علی رغم اینکه روستاییان از برخی امکانات اولیه زندگی و امور رفاهی محرومند اما  برای عمران و آبادانی ایران زحمات فراوانی را متحمل می‌شوند.

,

عشایر به تعبیر امام خمینی (ره) ذخایر این ملت محسوب می‌شوند؛ این قشر از جامعه همواره نقش بسزایی در تولید محصولات کشور داشته‌اند و در راه سرافرازی وطن جان فشانی‌ها و ایثارگری های فراوانی از خود نشان داده‌اند.

,

زندگی عشایر غیور کشور در سیاه چادرها و کوچ فصلی آنان به نقاط مختلف کشور برای دستیابی به شرایط بهتر به منظور عرضه محصولات لبنی و رونق صنایع دستی از جمله خدمات این قشر زحمتکش به شمار می‌رود.

,

, , ,

با توجه به آسیب پذیر بودن روستاییان و عشایر حفظ و حراست از این ذخایر انسانی ارزشمند و کمک رسانی در بحران ها، حوادث غیر مترقبه، کم آبی، انواع بیماری، آفت ها و… از جلمه وظایف خطیر دولتمردان است.

,

در دستور کار قرار دادن توسعه روستاها و محرومیت زدایی از زندگی عشایری، کمرنگ شدن مرکز گرایی، شهرگرایی و ارائه تسهیلات مناسب و ارزان قیمت، آینده درخشانی را برای روستاییان به دنبال خواهد داشت.

,

عدم دسترسی به امکانات مناسب درمانی، بهداشتی و پیدانکردن شغل مناسب در روستاها باعث مهاجرت روستایییان و حاشیه نشینی در شهرها می‌شود.

,

راه‌های مواصلاتی میان شهر و روستاها هنوز جای کار فراوانی دارد چراکه ضرورت ایجاد شبکه‌های دسترسی روستائیان به مراکز شهری، به‌ویژه برای فروش محصولات زراعی، باغی، دامی و همچنین خرید مایحتاج آن‌ها در برخی مناطق صعب العبور وجود دارد.

,

رفع مشکل بی آبی یا کم آبی، آموزش‌ به روستائیان و شهروندان در خصوص مسائل مرتبط با کشاورزی و دامپروری، توجه به مقوله بهداشت و درمان در روستاها و سرمایه گذاری در زمینه گردشگری باید توسط مسئولین مورد توجه قرار گیرد.

,

به بهانه این روز خبرنگار شاخص، به گفت ‌وگو با اکرم نجفی مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری قزوین پرداخته است:

, شاخص،,

, , ,

چه تعداد روستا در استان قزوین وجود دارد؟

, چه تعداد روستا در استان قزوین وجود دارد؟,

در حال حاضر استان قزوین شامل ۸۲۳ روستای دارای سکنه است و آمار جمعیت روستایی استان براساس سرشماری سال ۹۵، ۳۲۱هزار و ۶۱۰ نفر گزارش شده است.

,

در حال حاضر مشکلات حوزه روستایی در چه زمینه‌ای است؟

, در حال حاضر مشکلات حوزه روستایی در چه زمینه‌ای است؟,

با توجه به مشکلات کم آبی، سرمازدگی محصولات کشاورزی و باغی و بروز بیماری‌های واگیردار درمیان دام و طیور، اقتصاد روستاییان را در سال‌های اخیر در حوزه‌های کشاورزی و دامپروری دچار مشکلات عدیده‌ای گردیده است.

,

برنامه‌های پیشبینی شده برای روستاهای استان در سال پیش رو چیست؟

, برنامه‌های پیشبینی شده برای روستاهای استان در سال پیش رو چیست؟,

به منظور رونق اقتصاد روستاها، ایجاد اشتغال و درآمد پایدار در مناطق روستایی، توجه به گردشگری روستایی در سال‌های اخیر در استان از اهمیت بسزایی برخوردار شده است.

,

و از طرفی روستاهای استان قزوین به جهت وجود بافت عمدتا سنتی، جاذبه‌های طبیعی و تاریخی دارای پتانسیل قابل ملاحظه ای در بخش گردشگری می باشند لذا سیاست  توسعه گردشگری روستایی و شناسایی روستاهای هدف گردشگری در اولویت برنامه‌های استان قرار گرفته است.

,

چه تعداد روستای هدف گردشگری در استان قزوین وجود دارد؟

, چه تعداد روستای هدف گردشگری در استان قزوین وجود دارد؟,

تعداد روستاهای هدف گردشگری  استان قزوین ۱۵ روستا است که انتخاب این روستاها براساس مطالعات صورت گرفته و با توافق بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری و میراث فرهنگی و گردشگری انجام شده است.

,

به این مفهوم که برنامه‌ها و طرح‌های موجود با هماهنگی این دستگاه‌ها در دستور کار و اجرا قرار می‌گیرد.

,

میراث فرهنگی و بنیاد مسکن جمهوری اسلامی چه خدماتی را ارائه می‌کنند؟

, میراث فرهنگی و بنیاد مسکن جمهوری اسلامی چه خدماتی را ارائه می‌کنند؟,

میراث فرهنگی در زمینه  معرفی، ارایه الگو و طرح برای این روستاهای هدف گردشگری فعالیت می‌کند و ساختار و مجوزات لازم برای انجام کار را فراهم می‌نماید .

,

دفتر امور روستایی اجرای طرح‌های مصوب شده توسط دهیاری‌ها را به گونه ‌ی همسو با برنامه‌های زیرساختی گردشگری برعهده دارد و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی نیز روستاهایی که در الویت اجرای طرح قرار دارند را شناسایی و معرفی می‌کند.

,

همراهی این سه مجموعه چه آثاری را در برداشته است؟

, همراهی این سه مجموعه چه آثاری را در برداشته است؟,

همسو نمودن اقدامات و فعالیت‌های دستگاه‌های اجرایی مذکور از اجرای برنامه‌های جزیره‌ای در استان جلوگیری نموده و مسلما نتایج بهتری را حاصل خواهد کرد البته نقش روستائیان در ارائه طرح‌های نوآورانه و استفاده از امکانات و زیرساخت‌های ایجاد شده را نباید نادیده گرفت.

,

به منظور توسعه زیرساخت‌های گردشگری در استان چه فعالیت‌هایی صورت گرفته است؟

, به منظور توسعه زیرساخت‌های گردشگری در استان چه فعالیت‌هایی صورت گرفته است؟,

در روستاهای هدف گردشگری، تمرکز ما بر توسعه زیرساخت‌ها و ارائه خدمات است و دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری در زمینه توسعه گردشگری روستایی اقداماتی را برای اجرایی کردن در سال ۹۷ برنامه ریزی کرده است که توسعه و ایجاد زیرساخت‌ها به وسیله منابع موجود در روستاهایی که مورد توجه گردشگران است ازجمله این اقدامات می‌باشد.

,

چه تسهیلاتی به افراد دارای ایده در زمینه گردشگری در روستاها ارائه می‌شود؟

,

تسهیلات متنوعی همراه با نرخ بهره پایین به منظور حمایت از طرح‌های گردشگری در اختیار افراد قرار می‌گیرد، دوره های آموزشی تخصصی ویژه دهیاران و شوراهای اسلامی روستاهای هدف گردشگری به منظور ارتقا گردشگری استان برگزار می شود.

,

 

,

, , ,

چه اقداماتی برای معرفی روستاهای هدف گردشگری توسط امور روستایی استان صورت گرفته است؟

, چه اقداماتی برای معرفی روستاهای هدف گردشگری توسط امور روستایی استان صورت گرفته است؟,

نمایشگاه ها و جشنواره‌های مختلفی با هدف معرفی توانمندی‌های روستایی به ویژه پتانسیل‌های روستاهای هدف گردشگری برگزار شده است و همچنین پیگیری‌های بسیاری به منظور راه اندازی سامانه اطلاعات گردشگری روستایی استان و معرفی سامانه مذکور به عموم صورت گرفته است.

,

آیا با توجه به بروز آتش‌سوزی در بسیاری از مناطق روستایی تمهیداتی برای جلوگیری از این امر اندیشیده شده است؟

,

ارائه بیمه اماکن روستایی در مقابل حوادث زلزله، سیل، آتش سوزی، رانش و صاعقه به روستاهای هدف گردشگری در سال جاری در دستور کار ما قرار دارد و همچنین ساماندهی پایگاه‌های آتش نشانی روستایی نیز اجرایی خواهد شد.

,

در کنار این اقدامات جایگاه هایی جهت دفن پسماند متمرکز به منظور ساماندهی و مدیریت پسماند روستایی احداث شده است.

,

صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر در استان قزون تاکنون چه تعداد عضو داشته است؟

,

صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان یکی از خدمات نظام جمهوری اسلامی به روستائیان است که درحال حاضر با  پیگیری های صورت گرفته و کمک دهیاران بخش قابل توجهی از جامعه روستایی استان تحت پوشش این بیمه قرار گرفته اند.

,

براساس هدف‌گذاری صورت گرفته، می بایست تا پایان دولت دوازدهم، پوشش ۱۰۰درصدی خانوارهای ساکن روستا، عشایر و کشاورزان تحقق یابد.

,

 

,

, , ,

در خصوص بازیابی و فروش محصولات چه کمکی‌هایی تاکنون در اختیار روستاییان در استان قرار گرفته است؟

, در خصوص بازیابی و فروش محصولات چه کمکی‌هایی تاکنون در اختیار روستاییان در استان قرار گرفته است؟,

دو رویداد استارت‌ آپی روستایی در سال جاری به منظور فروش محصولات روستایی و باهدف شناسایی ایده‌های نو و خلاقانه صورت گرفت که بسیاری از ایده‌ها  با بهره گیری از فناوری اطلاعات و ارتباطات شکل گرفته بود لذا پیگیری‌های لازم جهت استقرار ایده های برتر در پارک علم و فناوری استان از اقدامات صورت گرفته توسط دفتر روستایی استانداری قزوین است.

,

چه میزات تسهیلات به روستاییان استان اراده شده است؟

, چه میزات تسهیلات به روستاییان استان اراده شده است؟,

تا کنون مبلغ ۸۴ میلیارد تومان تسهیلات به تعداد ۵۵۵ طرح روستایی در زمینه طرح ملی ایجاد اشتغال پایدار مناطق روستایی و عشایری، پرداخت شده است.

,

با توجه به تعداد روستاهای موجود در کشور، استان قزوین چه رتبه ای در ارایه تسهیلات به روستاییان را دارا است؟

, با توجه به تعداد روستاهای موجود در کشور، استان قزوین چه رتبه ای در ارایه تسهیلات به روستاییان را دارا است؟,

در رتبه بندی صورت گرفته در پرداخت این تسهیلات استان قزوین در رده پنجم کشور قرار گرفته است.

,

در پایان می‌توان گفت توسعه و ترویج فرهنگ روستایی با تاکید بر نقش روستا و روستاییان کشور و نیز عشایر غیور به‌ویژه در زمینه توسعه و رشد اقتصادی، زمینه ساز رفع بسیاری از مشکلات موجود در کشور می‌شود.

,

توجه بیش از پیش به وضع معیشت روستاییان و عشایر کشور و ایجاد تفرجگاه‌های گردشگری و بوم گردی در روستاهای استان سبب  بهبود صنعت گردشگری روستایی و ایجاد کسب و کار و رونق زمینه های اقتصادی در روستاها می شود.

,

کسب و کار مناسب از مهاجرت روستاییان به شهر‌ها و افزون شدن مشکلات شهری و پیامدهای اینگونه از مهاجرت‌ها  جلوگیری می‌کند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه