اخبار داغ

دهکده گردشگری امید بوشهر ناکام در دلبری

دهکده گردشگری امید بوشهر ناکام در دلبری
دهکده گردشگری بوشهر با گذشت چند سال از افتتاح با استقبال مردمی روبرو نشده و سوالات زیادی را در موفق یا ناموفق بودن پروژه ایجاد کرده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سپاس؛ در سفر دو روزه رئیس جمهور در سال 93 به استان بوشهر یکی از 11 پروژه که مصوب شد پروژه دهکده گردشگری بوشهر بود که به مساحت 14 هکتار با اعتبار 150 میلیارد ریال در اسفند 94 به بهره برداری رسید  اما کل پروژه در سطح ۸۵ هکتار و دارای ۴ فاز است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سپاس,

 این پروژه با رویکرد توسعه تفریح های آبی و ساحلی احداث شده است و بنا به گفته مسئولین مهم‌ترین قابلیت دهکده ساحلی بوشهر استفاده از دریا و خورها است که بدون واگذاری اراضی به اشخاص حقیقی و سرمایه‌گذاران طرح‌های مهمی تدوین و اجرا شده است. در سفر سال گذشته علی اصغر مونسان معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور احداث دهکده گردشگری و ظرفیت‌های درآمدزایی و ورزشی آن تحول عظیمی در صنعت گردشگری استان بوشهر ایجاد کرده است.

,

وعده‌هایی زیادی تا حالا برای توسعه دهکده گردشگری بوشهر مانند ایجاد 100 ویلای شناور، اشتغال‌زایی 400 نفر به‌صورت مستقیم و 400 نفر به‌صورت غیرمستقیم، سوئیت شناور، 50 کلبه چوبی، 18 کلبه اسکیمو شکل ساخته‌ شده از خشت و کاه و گندم، باغ پرندگان، شهربازی، کافی‌شاپ، سالن جشن و پذیرایی با ظرفیت دو هزار نفر، انواع بازی‌های دریایی، پیست موتورسواری، اسب‌سواری، شترسواری و رستوران دریایی، ساخت پلاژ منحصربه‌فرد بانوان داده شد که اغلب آن اجرایی نگردیده است.

,

, ,

با گذشت چند سال از افتتاح عمومی هنوز با استقبال عمومی مواجه نشده است و بوشهری ها روی خوشی به این پروژه نشان نداده اند. برای این پروژه که تاکنون هزینه های زیادی انجام گرفته است و قرار است در فازهای بعدی توسعه بیشتری کند ضروری است دلایل این عدم استقبال ریشه یابی شود. اگر استقبال از دهکده گردشگری بوشهر را به دو بخش استقبال بوشهری ها و گردشگری غیر بوشهری تقسیم کنیم ساده تر می توانیم بعضی از دلایل عدم موفقیت این پروژه آنطور که مسئولان می گویند ذکر شود.

,

استان بوشهر با آب و هوای گرم که بیش از نیمی از سال شرایط آب و هوا باعث می شود که استقبالی از سوی گردشگران از بوشهر نمی شود  و سرمایه گذاری برای درآمد زایی از دهکده گردشگری با ابهام روبرو می شود. با رغم ایجاد فضایی مناسب برای دهکده گردشگری بوشهر این محیط از نظر ساحل نسبت به سواحل قدیمی مورد استفاده بوشهر جذابیت و زیبایی کمتری دارد و مکان خاصی برای شنا و آبتنی در آن برای مردم وجود ندارد. البته ایجاد برخی امکانات مثل قایق سواری و... بر حسب تجربه نشان داده است وقتی مباحث مالی مطرح شود با اما و اگر روبرو می شود و مشارکت بخش خصوصی هم ابهام مواجه می گردد.

,

نگاهی سطحی به دهکده گردشگری بوشهر نشان می دهد که تعداد اندکی از دست فروشان انجا را پاتوق کسب و کار خود کرده اند و این دلیلی بر عدم استقبال خوب از دهکده گردشگری بوشهر است. برای موفقیت دهکده گردشگری بوشهر باید ویژگی های خاصی داشته باشد مثل ورزشگاه برای ورزش های ساحلی که با برگزاری مسابقات ورزشی باعث می شود علاقمندان به حضور در دهکده گردشگری ترغیب شوند.

,

, ,

جدا افتادن دهکده گردشکری بوشهر از مناطق مسکونی و تجاری شهر بوشهر از دیگر دلایلی است که مردم سواحل و اماکن تفریحی دیگر را ترجیح می دهند. نزدیکی به بازار و مناطق مسکونی از مهمترین دلایل انتخاب یک مکان تفریحی و گردشگری است و در خیابان ساحلی بوشهر هم با وجود اینکه به مناطق مسکونی و تجاری نزدیک نیست ولی بر خلاف دهکده گردشگری بوشهر فضای گسترده ای برای خانواده ها دارد و از شلوغی خبری نیست و هر خانواده فضای مناسب و محدوده خوبی برخوردار است.

,

نمی توان دهکده گردشگری بوشهر را پروژه ناموفق دانست و تاثیرات مثبت آن در ورزش های آبی بوشهر نادیده انگاشت اما باید یک نظرسنجی مردمی صورت گیرد تا دلایل عدم استقبال عموم از این پروژه ریشه یابی شود تا ضمن رفع نواقص فاز اول در فازهای بعدی این پروژه بتواند موفق تر عمل کند زیرا ادامه وضعیت کنونی بخش خصوصی از مشارکت در این پروژه به دلیل عدم اطمینان از بازگشت سرمایه و درامدزایی خودداری می کند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه