اخبار داغ

استاده حوزه و دانشگاه:

اربعین بزرگترین اجتماع جهان است/پیاده روی اربعین زمینه ساز ظهور است

اربعین بزرگترین اجتماع جهان است/پیاده روی اربعین زمینه ساز ظهور است
کارشناس مسائل دینی با اشاره به اینکه به‌ جرأت می توان گفت پیاده روی اربعین تبدیل به بزرگ‌ترین اجتماع جهان شده است، گفت: این پیاده روی حتی اجتماعی عظیم‌تر از حج است چراکه آخرین آمار مراسم حج حضور حداکثر 5میلیونی زائران در خانه خدا بوده است اما در پیاده‌روی اربعین در سال‌های قبل حضور بیش از 20 میلیونی اعلام‌شده که هرسال هم بیشتر می شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛  حجت‌الاسلام رضا رمضان نرگسی استاد حوزه و دانشگاه در گفتگو با خبرنگار قم فردا با اشاره به پیاده روی اربعین، اظهار داشت: اصولاً اجتماعات دینی یکی از مسائلی است که در همه ادیان وجود دارد برای همین ادیان مسیحیت و یهودیت عبادات فردی را اصلاً قبول ندارند و باید همه عبادت‌هایشان به‌صورت جمعی باشد این نشان دهنده اهمیت و تاثیر اجتماعات دینی است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, قم فردا, قم فردا, قم فردا, قم فردا,

 وی خاطرنشان کرد: ائمه ما هم به عبادت های جمعی تأکید کرده و نگاه ویژه‌ای داشتند و خود مجلس گرفته و اصحاب را دعوت می کردند برخی از شعرا را دعوت می کردند تا شعر بخوانند و دسته جمعی عزاداری کنند نمونه آن شعر دعبل که بعد از آن امام پیراهن خود را به وی هدیه داد.

,

استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: از مسئله توجه به عبادت های جمعی می توان فهمید که به مسئله اربعین و تجمع اربعین نگاه ویژه ای شده است البته در تاریخ مشخص نیست این پیاده روی از کی مرسوم شده است اما آنچه به نظر می‌رسد و شایع است  به خاطر همدردی با حضرت زینب(س) که بعد از چهل روز به کربلا بازگشت و به زیارت امام حسین(ع) رفت است می باشد و یک تقلیدی برای شریک شدن در غم شهادت امام حسین(ع) است و این موضوع به لحاظ دینی است.

,

کارشناس مسائل دینی افزود:  عبادت ها تقریبا فردی است و معمولاً  دین به عبادت ها فردی  نگاه می کنند اما در مسئله جامعه شناسی عبادت ها به شکل اجتماعی و یک حرکت اجتماعی در جامعه مورد بررسی قرار می گیرد.

,

اربعین باشکوه‌تر از حج

, اربعین باشکوه‌تر از حج,

رمضان نرگسی تأکید کرد: وقتی به مسئله پیاده روی اربعین نگاه می کنیم یک اجتماع میلیونی را مشاهده می کنیم و به جرأت می توان گفت پیاده روی اربعین تبدیل به بزرگ‌ترین اجتماع جهان شده است حتی اجتماعی عظیم‌تر از حج؛ زیرا آخرین آمار مراسم حج حضور حداکثر 5میلیونی زائران در خانه خدا بوده است اما در پیاده‌روی اربعین در سال‌های قبل حضور بیش از 20 میلیونی اعلام‌شده که هرسال هم بیشتر می شود پس از نظر اجتماعی پیاده روی اربعین بسیار مهم است.

,

استاد حوزه و دانشگاه اظهار داشت: پیاده‌روی عظیم اربعین علاوه بر اینکه یک همبستگی جهانی برای شیعه به نمایش می‌گذارد باعث می شود شیعه احساس  کند تنها نیست و این تجمع یک ابهت خاصی برای شیعه به وجود می آورد.

,

وی گفت: اولین کارکرد تجمع عظیم اربعین مسئله تبلیغ شیعه است تبلیغات خود به خود باعث جلب توجه افکار عمومی می شود و افکار عمومی جهان کنجکاو می شوند و راجع به آن تحقیق می کنند.

,

پیاده‌روی اربعین بزرگ‌ترین تبلیغ تشیع است

, پیاده‌روی اربعین بزرگ‌ترین تبلیغ تشیع است,

کارشناس مسائل دینی بیان داشت: موضوعی که در این اجتماع مطرح است مسئله تبلیغ است یعنی بدون اینکه نیازی باشد مبلغانی به سراسر جهان برای تبلیغ مذهب شیعه بروند این راهپیمایی 20 میلیونی ابزار تبلیغ تشیع شود باعث تحریک جهانیان راجع این تجمع  می‌شود و آن‌ها که از شیعه و امام حسین چیزی نمی‌دانند علاقه پیدا می‌کنند، مطالعه می‌کنند و سپس جذب می‌شود.

,

رمضان نرگسی تصریح کرد: فایده دیگر پیاده روی اربعین بالا بردن دین‌داری در بین شیعیان است یک احساس همدلانه عجیبی بین شرکت‌کنندگان است من از نزدیک مشاهده کردم زائران اربعین سعی می‌کردند به هم احترام بگذارند علاوه بر اینکه موکب داران به زائران احترام می‌گذارند زائران هم به هم احترام می‌گذارند.

,

استاد حوزه و دانشگاه افزود: من در تاریخ رصد کرده‌ام وقتی که شاه اسماعیل خواست هویت جدیدی به ایران بدهد به دنبال یک نخ تسبیح بود تا مردم ایران را متحد کند او می توانست زبان فارسی را انتخاب کند اما این باعث می شد دیگر اقوام به این اتحاد نپیوندند اما او مذهب شیعه را انتخاب کرد این مسئله باعث شده وقتی با هویت شیعه به کشور عراق سفر می کنیم با شیعیان عراق و دیگر شیعیان جهان روبرو می شویم احساس همدلی و یگانگی می کنیم و مسئله عرب و عجم مطرح نیست.

,

وی افزود: گاهی که برخی ها از روی جهل برای پیاده روی اربعین عرب و عجم می کنند با مخالفت دو طرف ایران و عراقی  روبرو می شوند و بر شیعه بودن تاکید می کنند شاید نام آن را بتوان پان شیعه و یا جهان شیعه نامگذاری کرد که در نهایت این اتحاد زمینه را برای حکومت جهانی امام زمان(عج) فراهم می کند.

,

عنایت امام حسین(ع) در پیاده روی اربعین مشاهده می شود

, عنایت امام حسین(ع) در پیاده روی اربعین مشاهده می شود,

کارشناس مسائل سیاسی خاطرنشان کرد: عنایت ویژه امام حسین(ع) در پیاده روی  اربعین کاملاً مشاهده می‌شود زیرا ملت ایران در 8سال دفاع مقدس از حکومت بعث عراق زخم‌خورده است و هزاران شهید داده از طرفی عراق هم در جنگ با ایران کشته داده است اما علی‌رغم این زخم‌ها در پیاده روی اربعین هیچ‌گونه احساس بیگانگی و دشمنی بین دو ملت دیده نمی شود بلکه احساس یکپارچگی و همبستگی دیده می شود، علاوه بر ملت ایران و عراق حضور ملت های دیگر در پیاده روی اربعین و رفتار محبت‌آمیزی که نسبت به هم دارند تأثیر زیادی در خودساختگی و خودسازی است.

,

رمضان نرگسی بیان داشت: به لحاظ گرایش‌های مادی انسان دوست دارد بهترین غذاها را میل کند در بهترین مکان استراحت کند اما در پیاده روی اربعین انسان این تمایلات را فراموش می کند هرآنچه به او طعام دهند میل می‌کند و در گوشه یک موکب روی زمین استراحت می‌کند و سختی پیاده‌روی را تحمل می‌کنند.

,

وی گفت: افرادی در پیاده روی اربعین حضور داشتند که به اصطلاح لای پر قو خوابیده بودند و  زمانی که در خانه خود بودند هر غذایی را میل نمی کردند اما در پیاده روی اربعین با اشتیاق با شرایط کنار می آمدند، در پیاده روی اربعین همه یکرنگ می شوند و موقعیت شغلی و اجتماعی افراد مطرح نیست خیلی ها تلاش می کنند پُست و مقام خود را مخفی کنند که در خودسازی و از بین بردن تکبر و غرور تأثیر زیادی دارد.

,

کارشناس مسائل سیاسی افزود: یادگیری فضائل انسانی یکی دیگر از کارکردهای پیاده روی اربعین است انسان ذاتاً اموال خود را دوست دارد و نمی خواهد آن را با دیگران تقسیم کند مگر در شرایط خاص اما وقتی انسان می بیند که عده‌ای به صورت گسترده و بدون هیچ چشم‌داشتی به دیگران بذل و بخشش می کنند، خود را حقیر و کوچک می بیند که چطور خوش آن‌گونه نیست، پیاده روی اربعین برکات زیادی به دنبال می آورد.

,

رمضان نرگسی در پایان خاطرنشان کرد: باید هوشیار بود و از این فرصت و حضور ملیت‌های مختلف استفاده کرد و اجازه نداد دشمنان نفوذ کرده و تفرقه افکنی کنند شرکت کنندگان اربعین هم باید هوشیار باشند و باتقوا به دنبال اتحاد باشند و اجازه ندهند عده‌ای تفرقه‌افکنی کنند.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه