اخبار داغ

برگزاری اجلاسیه نهایی کنگره شهدای استان مرکزی در اردیبهشت سال ۹۸/ بهره برداری از پارک موزه دفاع مقدس در بهمن ماه

برگزاری اجلاسیه نهایی کنگره شهدای استان مرکزی در اردیبهشت سال ۹۸/ بهره برداری از پارک موزه دفاع مقدس در بهمن ماه
مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس روز شنبه با حضور در صحن علنی شورای شهر اراک به ارائه گزارش در رابطه با کنگره ۶۲۰۰ شهید استان مرکزی و پروژه موزه دفاع مقدس پرداخت.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از دیار آفتاب؛ مصطفی مشایخی مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان مرکزی شامگاه شنبه با حضور در صحن رسمی شورای اسلامی شهر اراک به ارائه گزارش در رابطه با کنگره ۶۲۰۰ شهید استان مرکزی و پروژه موزه دفاع مقدس پرداخت.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, به نقل از دیار آفتاب؛ , به نقل از دیار آفتاب؛ , دیار آفتاب,

مشایخی «کنگره ملی نقش امام خمینی (ره) در دفاع  مقدس و ۶۲۰۰ شهید استان مرکزی» را عنوان کنگره بیان کرد و گفت:  یکی از امتیازات کنگره استان مرکزی نسبت به سایر کنگره‌های برگزارشده در سایر استان‌ها بحث پرداختن به نقش حضرت امام خمینی (ره) در دفاع مقدس است. چون امام (ره) بیست سال از عمر خود را در استان مرکزی سپری کرده‌اند.

,

وی جمع‌آوری و تبیین آثار باقی‌مانده از شهدا، انتقال ارزش‌های دفاع مقدس به نسل جوان، ترویج فرهنگ ایثار، شهادت و روحیه جهادی و شهادت‌طلبی و تدوین نقش برجسته امام در فرماندهی دفاع مقدس را جز اهداف اصلی کنگره نامید و افزود: از چهار سال گذشته برای برگزاری کنگره ستاد تدوین پیشینه رزمی شکل گرفت و جمعی از نخبگان و پیشکسوتان دوران دفاع مقدس دورهم جمع شدند و کارگروه عملیات را شکل دادند این کارگروه یکی از وظایفش تبیین نقش استان مرکزی در عملیات مهم و سرنوشت‌ساز و گروه‌های اعزامی به غرب کشور بود که کارهای پژوهشی بسیار خوبی در این حوزه انجام‌شده است و تک‌تک آثار در حال چاپ و ارائه به مخاطبین است.

,

تولید ۲۲ مستند و ۹ فیلم با رویکرد استان مرکزی

, تولید ۲۲ مستند و ۹ فیلم با رویکرد استان مرکزی, تولید ۲۲ مستند و ۹ فیلم با رویکرد استان مرکزی,

مشایخی کارگروه تبلیغ و هنری را با وظیفه تولید ۲۲ مستند و ۹ فیلم با رویکرد استان مرکزی و مشارکت ۵۰ درصدی با شبکه افق معرفی کرد و افزود: ۲۰ برنامه یک مسجد یک خاطره نیز جزی از برنامه‌های این کارگروه است و همچنین دو مستند هم توسط هنرمندان استان در این کارگروه آماده‌شده است.

,

وی در ادامه به کارگروه بانوان پرداخت و عنوان کرد: در این کارگروه ۱۶ کتاب در دست تولید است که بیش از ۷۰ درصد پیشرفت داشته است و ۷۰۰ مصاحبه نیز با زنانی که در شکل‌گیری انقلاب اسلامی و در دفاع مقدس در استان نقش داشتند صورت گرفته است.

,

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان مرکزی کارگروه‌های نقش ادارات در دفاع مقدس، آمار و نقش استان در شکل‌گیری انقلاب را از دیگر کارگروه‌های کنگره عنوان کرد و اذعان داشت: برای کنگره ۳۳ برنامه در نظر گرفته شد که برنامه‌هایی مانند ایجاد دهکده مقاومت، افتتاح پیست موتورسواری، طرح زیارت مجازی، ساخت پنج یادمان شهید گمنام، کاشت ۶۲۰۰ نهال، سایت شهود، برگزاری همایش دبیران برگزارکننده یادواره‌ها در سطح استان و نام‌گذاری بیش از ۱۰۰ مکان به نام این شهدا از برنامه‌هایی است که تابه‌حال اجراشده است.

,

ساخت و نصب تندیس فرماندهان و مادران سه شهید استان مرکزی

, ساخت و نصب تندیس فرماندهان و مادران سه شهید استان مرکزی, ساخت و نصب تندیس فرماندهان و مادران سه شهید استان مرکزی,

وی ساخت و نصب تندیس فرماندهان و مادران سه شهید، تولید کتاب با محوریت دفاع مقدس، آماده‌سازی بیش از ۱۵۰ عنوان کتاب در ستاد کنگره، تولید برنامه‌های هنری، ایجاد گنجینه دفاع مقدس در نقاط پرتردد، ورودی ادارات و دانشگاه‌ها، تدوین فرهنگ‌نامه شهدا، تدوین دانشنامه جامع دفاع مقدس، برگزاری همایش بزرگ علمی تبیین نقش امام(ره) در دفاع مقدس با وصول ۱۷ مقاله از خارج از کشور، ۱۲ عنوان کتاب ویژه نقش حضرت امام(ره)، برگزاری مسابقات ورزشی، ایجاد نمایشگاه دفاع مقدس، بازسازی قبور شهدا، اعزام گروه‌های جهادی را از برنامه‌های در دست اقدام عنوان کرد و افزود: اجرای طرح گردشگری شهری، روایتگری مزار شهدا و یادمان‌های شهدای گمنام، چاپ تمبر اولین کنگره ملی ۶۲۰۰ شهید استان، سرکشی از خانواده شهدا ، ایجاد نمادهای دفاع مقدس، برگزاری سلسله همایش‌ها با محوریت دفاع مقدس، نصب تابلو تصاویر شهدای شاخص استان و معرفی افراد، کتب و مقالات برگزیده و تجلیل از رزمندگان و خانواده شهدا، جانبازان و آزادگان، برگزاری اجلاسیِ اصلی کنگره و نه اجلاسیِ فرعی، تولید اطلس جامع استان مرکزی، راه‌اندازی و تجهیز آرشیو دفاع مقدس، ساخت پارک موزه دفاع مقدس و اجرای پروژه‌های عمرانی جز مجموعه فعالیت‌هایی است که هنوز زمان آن‌ها فرانرسیده یا برای اجرا به کمک دستگاه‌های دیگر نیاز است.

,

مشایخی اجلاسیِ روحانیون و طلاب، ایثارگران، دانشگاهیان، کارگران، بانوان، فرهنگیان، ورزشکاران، سنگر سازان بی سنگر را  اجلاسی‌های فرعی این کنگره معرفی کرد و گفت: اجلاسیِ نهایی کنگره ملی شهدای استان ۵ یا ۶ اردیبهشت‌ماه سال ۹۸ برگزار خواهد شد.

,

وی به کمیته‌های نقش ویژه حضرت امام(ره)، کمیته روابط عمومی و رسانه، کمیته فرهنگی، طرح و برنامه و مالی، نظارت و بازرسی، امنیت ، عمران، اقشار و مردمی به‌عنوان کمیته‌های کمک‌کننده از سوی دستگاه‌های دیگر اشاره کرد و افزود: فرهنگ‌نامه شهدای استان کار بسیار بزرگی است که در ۲۵ جلد در حال تدوین است که ۵ جلد آن آماده چاپ بوده و اطلاعات ۳۵۰۰ شهید هم برای مابقی آمده شده است تا در اختیار دوستداران شهدا و حوزویان و دانشجویان قرار گیرد.

,

پیشرفت ۴۰ درصدی موزه دفاع مقدس استان مرکزی

, پیشرفت ۴۰ درصدی موزه دفاع مقدس استان مرکزی, پیشرفت ۴۰ درصدی موزه دفاع مقدس استان مرکزی,

مشایخی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به مسئله پارک موزه دفاع مقدس پرداخت و گفت:  موزه دفاع مقدس از زمینی به مساحت ۳ هکتار برخوردار است که در سال ۸۶ از طریق مسکن و شهرسازی خریداری‌شده و سال ۹۴ در شورای اسلامی کلان‌شهر اراک مصوب شد که از سال ۹۵ موزه دفاع مقدس توسط شهرداری طی سه سال احداث شود. متأسفانه بنا بر مشکلاتی که درگذشته داشتند تقریباً هیچ‌گونه اقدام جدی صورت نگرفته بود.

,

وی با اشاره به اینکه جمع کل اعتباراتی که تا نیمه اول سال ۹۷ به شکل ملی و استانی دریافت شده است به تربیت چهار و نیم میلیارد و سه میلیارد و نه‌صد می‌شود، تصریح کرد: ساختمان گالری‌ها ۴۵ درصد پیشرفت داشته، ساختمان مدیریت به‌طور کامل تکمیل‌شده و سالن همایش و نگارخانه نیز جزئی از همین ساختمان است، یادمان شهدای گمنام نیز ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است، سر در ورودی کامل شده است، دیوار لاله‌ها ۸۰ درصد و فضای سبز و محوطه نیز ۱۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است که درمجموع می‌توان گفت که کل پروژه ۴۰ درصد پیشرفت داشته است.

,

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان ضمن بیان اینکه امسال در کل کشور ۱۵ موزه افتتاح‌شده است و ۶ موزه دیگر که موزه اراک جز آن‌هاست نیز تا پایان سال افتتاح خواهد شد تشریح کرد: طی جلسات برگزارشده می‌توان گفت تا قبل از بارش برف ساختمان گالری‌ها نما خواهد شد و همچنین امید است که شهرداری با توجه به امکانات و ماشین‌آلاتی که در اختیار دارد اجرای ۷۰۰۰ مترمربع کف فرش ، پیاده‌روی داخلی و خارجی ، اجرای تأسیسات زیر بنایی مکانیکی و برقی محوطه، اجرای آب‌نمای باغ ایرانی ، اجرای آمفی‌تئاتر روباز، اجرای نرده‌های اطراف و اجرای سر درب نمادین راه‌آهن، اجرای دیوار حائل مادونی کانال به ارتفاع چهار متر، اجرای سنگ درپوش دیوار لاله‌ها و اجرای  ۷/۱ هکتار فضای سبز محوطه را تا پایان آذر به‌جای مناسبی برساند.  

,

وی در راستای دسترسی مردمی به این موزه گفت: این محوطه تبدیل به یک پارک خواهد شد، یعنی یک فضای فرهنگی تفریحی با محوریت دفاع مقدس در یک محیط سالم، زیبا، شکیل برای تمام مردم استان که شبانه‌روز خدمات ارائه می‌دهد. البته ساختمان گالری‌ها به دلیل وجود اقلام ذی‌قیمت بلیتی خواهد بود و ورود و خروج در آن کنترل خواهد شد.

,

مشایخی یادآور شد: امید است با کمک همه مسئولین حداقل فاز یک این طرح تا آبان ماه آماده‌شده و در بهمن‌ماه توسط  رئیس‌جمهور به‌صورت ویدئو کنفرانس افتتاح گردد.

,

 انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه