اخبار داغ

معاون آموزش و پرورش مازندران اعلام کرد؛

نیروی انسانی، چالش جدی آموزش و پرورش طی ۴ سال آینده/ ۱۰ هزار نفر کمبود معلم داریم

نیروی انسانی، چالش جدی آموزش و پرورش طی ۴ سال آینده/ ۱۰ هزار نفر کمبود معلم داریم
معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و نیروی انسانی آموزش و پرورش مازندران با بیان اینکه ما با چالش نیروی انسانی طی سالیان آینده در مازندران مواجه هستیم و اقدامات فعلی صورت گرفته، راه حل‌های موقتی است؛ گفت: ما طی 4 سال آتی، با بازنشستگی بیش از 10 هزار نیروی انسانی مواجه خواهیم بود که حاکی از حداقل، این میزان کمبود طی سالیان آتی است که رقم بسیار بزرگی برای استان است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محمدعلی جوادی در گفت‌وگو با بلاغ،در خصوص کمبود نیروی انسانی در آموزش و پرورش و همچنین راهکارها و اقدامات صورت گرفته برای تامین و پوشش این فقدان در مدارس استان اظهار کرد: بر اساس اظهارات وزیر آموزش و پرورش در ابتدای سال تحصیلی جاری، حدود 370 هزار معلم در کشور طی چهار سال آینده مشکل نیروی انسانی خواهیم داشت.

وی با اشاره به اینکه از آن جهت که نیروی انسانی بازوی اصلی در توانمند سازی آموزش و پرورش محسوب می‌شود، این سازمان با چالش‌های جدی مواجه است، افزود: پرداختن به تمامی امور کیفیت آموزشی کار دشواری است و ما فعلا در این گفت‌وگو در خصوص کمی و تعداد نیروی انسانی سخن می‌گوییم و قطعا از این میزان 370 هزار نفری، تعدادی هم سهم استان مازندران است.

*مشکلات جدی نیروی انسانی طی سال‌های آینده

معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و نیروی انسانی آموزش و پرورش مازندران با بیان اینکه طی سال‌های آینده استان مازندران نیز همانند اقصی نقاط کشور با مشکلات جدی نیروی انسانی مواجه خواهد بود، خاطرنشان کرد: در سال تحصیلی 97-98 بر اساس مطالعات اولیه صورت گرفته و نیاز سنجی گروه طرح و برنامه در حدود 91 هزار و 909 ساعت کسری در تامین نیروی انسانی مواجه بودیم که تامین برای این میزان ساعت نیرو، کار دشواری است.
 
این مسئول ادامه داد: همه تلاش‌های ما بر اساس مصوبه شورای آموزش‌و پرورش استان برای پوشش این کمبود منجر شد تا 41 هزار و 400 ساعت نیروی حق‌التدریس به ما داده شود تا بتوانیم قسمتی از مشکلات خود را تامین کنیم و توانستیم 41 هزار و 576 ساعت حق‌التدریس از وزرات خانه بگیریم.
 
جوادی با بیان اینکه باوجود این موضوع، اما تمامی مشکلات این بخش حل نشد، اضافه کرد: لذا مجبور شدیم بر اساس شیوه‌نامه برنامه توسعه سنواتی و شیوه‌نامه ساماندهی نیروی انسانی مدرسه محور، قسمتی از مشکلات خود را از راه‌های دیگری تامین کنیم، که یکی از این راه‌ها، خرید خدمات از طریق سرباز معلم بود که توانستیم یک‌هزار و 368 ساعت را پوشش دهیم که این عدد با وجود انکه رقم پایینی است اما توانست بخشی از مشکلات موجود را تقلیل بخشد.



وی با بیان اینکه قسمت دیگری از این کمبود را از طریق خدمات از طریق برون سپاری مرتفع کردیم، افزود: این برون‌سپاری در حدود 11 هزار و 357 ساعت از کسری ما را جبران کرد که این برون‌سپاری قراردادی است که میان اموزش و پرورش و فنی حرفه‌ای که بر اساس آن، اموزش و پرورش از امکانات آموزشی و نیروی انسانی فنی و حرفه‌ای استفاده کرده و دانش‌آموزان ما از آزمایشگاه‌ها و فضای کارگاهی این مراکز استفاده می‌کنند، چرا که دانش‌آموزان کار و دانش که قسمتی از اموزش را در کلاس و قسمتی را باید در کارگاه‌ها بگذرانند، بر اساس این تفاهم نامه، مستقیما به این مراکز مراجعه و دوره‌های عملی خود را می‌گذرانند.

* برگشت به کار 1300 نیروی بازنشسته

 معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و نیروی انسانی آموزش و پرورش مازندران با بیان اینکه با همه این تدابیر و راهکارها باز هم مشکل تامین نیروی انسانی در سال تحصیلی جدید پابر جا بود، بیان کرد: لذا ما مجبور شدیم بر اساس شیوه‌نامه و بر حسب شرایط و کمبود شهرستان‌ها و مناطق، از مدیران، معاونین، سرپرستان بخش و مدیران و معاونان اجرایی برای تامین نیروی انسانی در کلاس‌های درس استفاده کنیم، چرا که الویت ما کلاس‌های درس است.
 
این مسئول افزود: ما باید به سیاست آموزش و پرورش یعنی اولویت بخشی به کلاس‌های درس وفادار باشیم که سیاست درستی هم است. کلاس ما نباید خالی باشد و لذا آمدیم و 37 هزار و 608 ساعت را از طریق این بخش یعنی تدریس معاونان و مدیران، تامین کردیم.
 
جوادی اظهار کرد: خوشبختانه همکاران فرهنگی استان مازندران که در سال تحصیلی امسال باید بازنشسته می‌شدند با ما همکاری خوبی داشتند و حدود 50 درصد از کسانی که مشمول بازنشستگی بودند، با ما ادامه همکاری دادند تا بتوانیم بخشی دیگر از این کمبود را جبران و مرتفع کنیم.
 
وی افزود: نزدیک به یک هزار و 300 نفر از بیش از 3 هزار نیروی بازنشسته استان با استمرار خدمت و ادامه همکاری، برگشت به کار داشتند که در کنار سرباز معلمان، حق التدریس، خرید خدمات برون سپاری و تدریس مدیران و معاونان، دست به دست هم داده تا ما مشکلات نیروی انسانی را به حداقل برسانیم و حل کنیم و باید بپذیریم این موضوع، موقتی است.
 

 
*پایه 12 و مشکلات کمبود نیرو

معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و نیروی انسانی آموزش و پرورش مازندران تصریح کرد: ما با چالش جدی نیروی انسانی طی سالیان آتی مواجه هستیم و این راهکارها، راه حل‌های موقتی است و امیدواریم با افزایش سهمیه مازندران در دانشگاه فرهنگیان، با استمرار همکاری بازنشستگان طی سال‌های آتی و سایر روش‌های موجود ما بتوانیم از این موج کمبود نیروی انسانی در مازندران عبور کنیم.
 
این مسئول ادامه داد: ما پس از 3 تا 4 سال آینده مجددا تعدیل نیروی انسانی را خواهیم داشت و ما ساماندهی بهتری نسبت به وضعیت کنونی خواهیم داشت، چرا که حجم بازنشستگان ما طی این مدت، بیش از حد است و با عبور از این بازه زمانی، حجم بازنشستگان ما کاهش یافته و ما شاهد مشکلات کمرنگ‌تری در این بخش خواهیم بود.
 
جوادی تاکید کرد: علت اینکه ما طی سال‌جاری با این میزان کمبود نیروی انسانی مواجه شدیم افزوده شدن یک پایه تحصیلی یا همان پایه دوازدهم به فنی و حرفه‌ای و کار و دانش بود. یعنی ضمن پابرجایی مشکلات موجود سال گذشته، با اضافه شدن این پایه، 17 هزار و 400 ساعت حق التدریس نیز به ما تحمیل شد و این مشکلات ما را در این بخش مضاعف کرد.

*برای کیفیت بخشی به آموزش راه حل داریم
 
وی با تاکید بر این نکته که استان مازندران طی چهار سال آینده با کسری بیش از 10 هزار معلم در مقاطع گوناگون مواجه خواهد بود، گفت: ما طی این مدت با بیش از 10 هزار نیرویی که بازنشسته خواهند شد، مواجه خواهیم بود که حاکی از حداقل این میزان کمبود طی سالیان آتی است که رقم بسیار بزرگی برای استان است.

معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و نیروی انسانی آموزش و پرورش مازندران با بیان اینکه باوجود مشکلات کمی موجود، بنا نیست که کیفیت را فدای کمیت کنیم اما قطعا وقتی با کمبود نیروی انسانی مواجه باشیم، کیفیت ما را هم زیر سوال خواهد برد؛ خاطرنشان کرد: ما برای کیفیت بخشی به آموزش هم راه حل داریم و در درجه اول باید بگوییم ما در تمامی شهرستان‌ها که کمبود نداریم و یا رشته‌های درسی متفاوتی را در تدریس کمبود داشته باشیم؛ لذا از نیروهای مازاد در برخی رشته‌ها جهت کیفی سازی استفاده می‌کنیم، از مربیان پرورشی، مشاوران مدارس برای کیفی سازی بهره خواهیم برد.
 
وی در پایان گفت: ما برای روزآمد کردن نیروهای خود، آموزش ضمن خدمت را برگزار می‌کنیم، کتاب‌های ما جدید التالیف شدند و لذا تامین آموزش مدرسان را در دستور کار داریم تا پس از آموزش در وزارت‌خانه‌، نکات لازم را به مدرسان استان آموزش خواهند داد.

انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, بلاغ, بلاغ,
,
,
,
, *مشکلات جدی نیروی انسانی طی سال‌های آینده , *مشکلات جدی نیروی انسانی طی سال‌های آینده ,
,
,
,
,
,
,
,
, ,
,
,
,
, * برگشت به کار 1300 نیروی بازنشسته , * برگشت به کار 1300 نیروی بازنشسته ,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, ,
,
, *پایه 12 و مشکلات کمبود نیرو, *پایه 12 و مشکلات کمبود نیرو,
,
,
,
,
,
,
,
, *برای کیفیت بخشی به آموزش راه حل داریم , *برای کیفیت بخشی به آموزش راه حل داریم ,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه