اخبار داغ

یادداشت؛

جشنواره ای برای سرخی انار اما به رنگ بنفش

جشنواره ای برای سرخی انار اما به رنگ بنفش
آیا برگزاری مراسم رقص و پایکوبی به بهانه جشنواره انار آنهم با حضور مختلط دختران و پسران جوان، حرمت شکنی نیست؟؟
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کُردتودی، روز جمعه 27 مهرماه مصادف با 9 صفر 1440 قمری در روستای سلین شهرستان سروآباد اولین جشنواره انار با فراخوان بخشدار و فرمانداری و مسئولین میراث فرهنگی و با حضور برخی مسؤولین برگزار شد. این جشنواره به سبب حواشیش با واکنش چهره های مختلف سیاسی، فرهنگی، مذهبی و رسانه ای همراه شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کُردتودی،,

 

,

متاسفانه انجام حرکات پوپولیستی و موج سواری بر احساسات پاک مردم توسط برخی از مدیران این دیار چنان شدت گرفته است که «انار» این میوه و نعمت خداوندی نیز از گزند این حرکات عوام فریبانه مصون نماند. برگزاری جشنواره انار در در منطقه اورامان کردستان با هزینه های کلان می تواند بزرگترین نمود عینی بر هم قسم شدن مدیران برای برگزاری مراسم های پوپولیستی باشد، بزرگترین علامت سوال در راستای برگزاری چنین مراسمی، خروجی و نتیجه ملموس این جشنواره ها  برای توسعه حوزه باغداری و  کشاورزی کردستان است؟!

,

 

,

آیا گرفتن چهار عکس یادگاری در کنار کشاورزان و بازتاب این عکسهای عوام فریب در کانالهای مجازی مرهم کدامیک از دردهای کشاورزان می تواند باشد؟ آیا همین مسئولین که چنان مشتاق گرفتن عکس برای بازتاب عملکرد خود هستند، برای این معما پاسخی دارند که بجای برگزاری این جشنواره های بدون فایده و غیر مفید و پرهزینه در اندیشه راه اندازی ایجاد سردخانه ای برای جلوگیری از خراب شدن «انارهای» آن منطقه بوده اند؟

,

 

,

 آیا این مدیران به این نکته پی برده اند که باغهای «انار» در نقاط صعب العبور و کوهستانی این استان قرار گرفته است، آیا مدیران حاضر در این جشنواره که چنان لبخند رضایت بر لبهایشان حک بسته بود که گویا بزرگترین سردخانه خاورمیانه را دارند در این نقاط افتتاح می کنند، از خود این سوال را پرسیده اند که اگر این همه هزینه انجام شده  برای چنین جشنواره ای غیر ضرور را برای امری مهمتری که برای باغداران پرتلاش و بدون ادعای آن مناطق بکار می گرفتند، بهتر بود یا اینکه جشنواره ای با آلبومی از  مدیران کل غیرمرتبط که هیچگونه سنخیتی با یک رویداد فرهنگی هم نداشت؟! شاید بتوان بهترین اسم را برای این جشنواره، جشنی با طعم و بوی منفعت طلبانه دانست، یا اینکه در زمان برگزاری این جشنواره در این اندیشه بودند تا  تفکری در راستای تسهیل بهتر و بیشتر برای حمل انار باغداران داشته باشند تا زحمات و مایه دسترنج یکسال کشاورزان زحمتکش دچار خسارت و ضرر و زیان نشود؟!

,

 

,

همین مسئولینی که مشتاق همایشی به رنگ بنفش برای  سرخی انار بوده و گویی که با برگزاری این جشنواره ها تمامی مشکلات کشاورزان نیز حل و فصل خواهد شد، آیا اگر در کنار برگزاری این جشنواره چند نفر سرمایه گذار را نیز دعوت می کردند تا از نزدیک با پتانسیلهای آن منطقه آشنا شوند، بهتر نبود؟!

,

 

,

بعنوان نمونه واقعا حضور مدیرکل اداره کار چه توجیهی برای یک جشنواره کاملا اناری با جنسی از  کشاورزی و باغداری می تواند داشته باشد؟ و رئیس شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر نیز همین طور؟ آیا جناب مدیرکل کار و تعاون تمامی مسائل و مشکلات اشتغال استان را حل و فصل نموده و می بایست اکنون سراغی از «انارهای» اورامان را بگیرد یا اینکه برای گرفتن عکسهای متعدد به اورامان رفته تا آن را به نوبت در صفحه اینستاگرامیش منتشر کند؟ آیا آقای مدیرکل کار و تعاون کردستان بهتر نیست چاره ای برای جوانان کردستانی بیندیشد تا به دلیل بیکاری آواره شهرهای بزرگ نشده و دهها مورد آسیب اجتماعی دامنگیر خود و خانواده هایشان نشود!؟ یا جناب رئیس شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان بهتر نیست به وضعیت معتادین استان کردستان رسیدگی کند که روز به روز دارد به تعدادشان افزوده می شود و در شهری مانند سنندج در برخی ساعت شبانه روز در برخی مسیرها(خیابان طالقانی و...) تعدادشان از افراد عادی هم بیشتر است و حتی بعضاً موجب ترس و وحشت کودکان و زنان هم می شوند! در حقیقت اگر مسئولین ارشد و اجرایی در کردستان  نیم نگاهی به توسعه استان و رفع مشکلات آن داشتند، قطعا دنبال برگزاری چنین جشنواره هایی نمی رفتند! باید تا کی شاهد چنین حرکات پوپولیستی از سوی مدیران استان باشیم؟ حرکاتی که کوچکترین عایدی برای مردم نداشته و ندارد.

,

 

,

از سوی دیگر هر وقت حس ناسیونالیستی حضرات گل می کند از ارومیه تا ایلام را برادران کرد خود می خوانند، پس چرا به احترام براردان کرد اهل تشیع خود این جشن را به بعد از محرم و صفر موکول نکردید؟ چرا جشن و سرور خود را مصادف کردید با روزهای سوگواری برادران خود برای نوه پیامبر (ص) و سرور و سالار شهیدان حضرت حسین(ع)؟!

,

 

,

به راستی دولت با این گل به خودی و سنت شکنی با اعتقادات اهل تشییع بدنبال چیست؟ البته حساب مردم کردستان از مسوولینش جداست و مردم استان کردستان و اهل سنت اگر مراسم عزاداری برای امام حسین(ع) و اهل بیت پیامبر گرامی اسلام(ص) را ندارد اما در طول تاریخ از صدراسلام اهل تسنن به اهل بیت پیامبر (ص) احترام ویژه ای گذاشته اند و در ماه های محرم و صفر به عنوان ماههای حرام از بسیاری مراسمات شادی خودداری می کردند. البته یکی از مدیران ارشدی که در این جشنواره مسئله دار حضور داشت معاون سیاسی استاندار بود که اهل تشیع هم هست!

,

 

,

آیا آن ماموستایی که در جشنواره انار اورامان از اهمیت انار و آوردن نام این میوه در قرآن سخن می گوید، نمی داند که همان قرآن بر لزوم نگه داری حرمت ماههای حرامی همچون محرم و صفر نیز تأکید فراوان کرده است؟ (اگر مردم ، حرمت خانه خدا و ماه هاى حرام را نگه ندارند و دائم در جنگ ، تجاوز و حرمت شکنى باشند، همانند اقوام و ملل پیشین به نابودى و هلاکت خواهند رسید و با دست خود، یکدیگر را به فنا و فراموشى مى سپارند). آیا برگزاری مراسم رقص و پایکوبی به بهانه جشنواره انار آنهم با حضور مختلط دختران و پسران جوان، حرمت شکنی نیست؟؟

,

 

,

ظاهرا جشنواره انار اورامان کردستان  آنقدر حواشی داشته است که امام جامعه پاوه نسبت به برگزاری مشابه آن در کرمانشاه نگران است و در واکنش به این مراسم عنوان می کند؛ «این برنامه ها به نفع اهل ایمان نیست و تنها هدف از آن سرگرمی بیهوده برای مردم است». « متأسفانه علی رغم انتقادات و تذکرات سال گذشته، امسال نیز در پاوه برای این جشن ها برنامه‌ریزی کرده‌اند؛ اکثر بالاتفاق این مردم مسلمان و معتقد و اهل دین هستند؛ بنده پارسال عرض کردم ما سال‌های سال است انار داریم اما این چنین برنامه هایی که دختر و پسر در آن جمع و سبب بروز مشکلات شوند را نداشته‌ایم و این برنامه ها در دولت فعلی باب شده است». «شهرستان پاوه ۵۷۰ نفر معتاد شناسنامه‌دار وجود دارند؛ ادامه دادند: بیایید به‌جای جشن انارانه چاره‌ای برای این معضل بیابیم».

,

 

,

به هر صورت در این وضعیت آشفته اقتصادی که حال اقتصاد کشور بشدت مریض است، برگزاری این جشنواره های پرهزینه و غیرضروری می تواند تبعات جبران ناپذیری بدنبال داشته باشد، زیرا استان کردستان امروزه تشنه یک توسعه پایدار است نه برگزاری جشنواره ای برای سرخی انار اما  با رنگ و بوی بنفش!

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه