اخبار داغ

گزارش دانا از افزایش چندبرابری درآمدهای دولت؛

افزایش درآمدهای حاصل از فروش نفت 80دلاری برای دولت/9 هزار و 500 میلیارد تومان افزایش درآمد دولت کجا رفت؟

افزایش درآمدهای حاصل از فروش نفت 80دلاری برای دولت/9 هزار و 500 میلیارد تومان افزایش درآمد دولت کجا رفت؟
دولت هنوز گزارش بودجه سال 97 خود را ارائه نکرده است این در حالی است که آذرماه باید بودجه سال 98 توسط سازمان برنامه و بودجه بسته و به مجلس ارائه شود.
[

به گزارش خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ لایحه بودجه در سال 96 برای سال 97 بسته شد و بر اساس آن نرخ ارز در بودجه ۹۷ حدود سه‌هزارو ۸۰۰ تومان در نظر گرفته شده بود از طرف دیگر قیمت پیش بینی شده برای هر بشکه نفت حدود 55 دلار بود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

دولت موظف بود بودجه سال 97 خود را از محل فروش نفت، فروش ارز به ویژه دلار و همچین درآمدهای مالیاتی تأمین کند که تغییرات قیمت در چند ماه گذشته باعث شد درآمدهای دولت بیش از آنچه که تصور می شد محقق شود.

افزایش درآمدهای حاصل از فروش نفت 80دلاری برای دولت

,
,
, افزایش درآمدهای حاصل از فروش نفت 80دلاری برای دولت, افزایش درآمدهای حاصل از فروش نفت 80دلاری برای دولت,

برمبنای برآورد قانون بودجه، درآمد ارزی فروش حدود 466 میلیون و 758 هزار بشکه نفت و میعانات گازی در ۶‌ماه اخیر باید به 25 میلیارد و 672 میلیون دلار برسد. بر این اساس (پیش‌بینی قانون بودجه) با احتساب نرخ تسعیر درآمدهای ارزی به ریال، درآمد نفتی دولت به حدود 89 هزار و 851 میلیارد تومان می‌رسد.

,

این در حالی است که نرخ ارز دولتی از اوایل سال جاری حدود 4200 تومان اعلام شده است. بر این اساس، برمبنای دلار دولتی 4200 تومانی درآمد نفتی دولت از صادرات حدود 466 میلیون و 758 هزار بشکه نفت و میعانات گازی با قیمت 68 دلار به 31 میلیارد و 740 میلیون دلار می‌رسد که معادل ریالی آن 133 هزار و 306 میلیارد تومان می‌شود. این درآمد حدود 43 هزار و 500 میلیارد تومان بیشتر از برآورد قانون بودجه است.

,

اما نکته قابل تأمل این است که درآمد های دولت بر اساس دلار 4200 تومانی هم محاسبه نمی شود؛ در حال حاضر نرخ ارز در سامانه سنای بانک مرکزی حدود 14 هزار تومان و در بازار آزاد نیز حدود 15 هزار تومان است.

,

از طرف دیگر میانگین نرخ دلار در ۶‌ماهه سال 97 حدود 9 هزار و 150 تومان است که بر این مبنا، درآمد نفتی دولت از صادرات 31 میلیارد و 740 میلیون دلاری (حدود 466 میلیون و 758 هزار بشکه نفت و میعانات گازی با قیمت 68 دلار) به 290 هزار و 417 میلیارد تومان می‌رسد که از برآورد قانون بودجه (89 هزار میلیارد تومان) حدود 200 هزار و 566 میلیارد تومان (یا سه‌برابر) بیشتر است.

,

در حال حاضر نفت به قیمت هر بشکه 80 دلار رسیده و طبیعی است این رقم بالاتر هم برود همین مساله توانسته است درآمدهای دولت ناشی از فروش نفت را تا حد زیادی افزایش دهد.

,

 

,

رشد 21 درصدی درآمد مالیاتی دولت

, رشد 21 درصدی درآمد مالیاتی دولت, رشد 21 درصدی درآمد مالیاتی دولت,

بررسی آماری آخرین آمار منتشرشده از درآمد مالیاتی دولت نشان می‌دهد، درآمد دولت حاصل از اخذ مالیات در چهارماهه سال جاری حدود 34 هزار و 880 میلیارد تومان است که حاکی از رشد ماهانه هشت‌هزار و 720 میلیارد تومانی است.

,

نکته این است که اگر میانگین رشد ماهانه درآمد مالیاتی را مدنظر قرار دهیم، در ۶‌ماهه سال جاری درآمد مالیاتی دولت به 52 هزار و 320 میلیارد تومان می‌رسد که این میزان در مقایسه با درآمد 43 هزار و 120 میلیارد تومانی مدت مشابه سال گذشته حاکی از رشد 21 درصدی درآمد مالیاتی دولت است.

,

 

,

مازاد درآمد دولت کجاست؟

, مازاد درآمد دولت کجاست؟, مازاد درآمد دولت کجاست؟,

با یک حساب سرانگشتی مشخص می‌شود مابه‌التفاوت درآمد نفتی دولت در قانون بودجه و درآمد ریالی دولت در ۶‌ماه اخیر حدود 200 هزار میلیارد تومان (290 هزار میلیارد تومان در مقابل 89 هزار میلیارد تومان) است.

,

عبدالرضا مصری عضو کمیسیون برنامه و بودجه در همین راستا در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه بودجه دولت بر اساس دلار 3500 بسته شده اما اکنون قیمت دلار بسیار بیشتر است عنوان کرد: دولت موظف است معادل آنچه که برای اون در نظر گرفته شده هزینه کند و مازاد درآمد دولت در بحث فروش دلار در بانک مرکزی قرار دارد.

,

مصری با بیان اینکه معادل ریالی دلارهای فروخته شده باید در بانک مرکزی باشد تصریح کرد: دیوان محاسبات وظیفه رسیدگی به میزان درآمد دولت از قبل فروش دلارها را دارد و تاکنون تخلفی در این راستا گزارش نشده است.

,

 

,

مجوز استفاده دولت از افزایش درآمد های حاصل از فروش دلار

, مجوز استفاده دولت از افزایش درآمد های حاصل از فروش دلار, مجوز استفاده دولت از افزایش درآمد های حاصل از فروش دلار,

اگرچه قرار بود مابه التفاوت نرخ ارز از میزان پیش بینی شده به حساب ذخیره ارزی واریز شود اما بررسی ها نشان می دهد هنوز دیوان محاسبات به گزارش جامعی از افزایش درآمدهای دولت دست پیدا نکرده است.

,

در همین راستا حسینی نماینده مردم تفرش، آشتیان و فراهان در مجلس گفته بود: در قانون برنامه ششم ذکر شده که اگر مابه التفاوت نرخ ارز از میزان پیش بینی شده افزایش یافت باید به حساب ذخیره ارزی واریز شود و نحوه استفاده از این حساب نیز مشخص شده است.

,

وی همچنین بیان کرد: در متن تبصره یک قانون بودجه سال 96 تلویحا به دولت این اجازه را دادیم که اگر قیمت دلار افزایش یافت دولت می تواند از این درآمد استفاده کند که ما در لایحه بودجه عدد یک ریال را داشتیم اما در انتهای سال دولت، عدد 9 هزار و 500 میلیارد تومان از محل افزایش نرخ ارز درآمد ایجاد کرده است.

,

نکته قابل تامل این است که دولت هنوز گزارش بودجه سال 97 خود را ارائه نکرده است این در حالی است که آذرماه باید بودجه سال 98 توسط سازمان برنامه و بودجه بسته و به مجلس ارائه شود.

,

انتهای پیام/ط

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه