اخبار داغ

آقایان دولتمرد چه خبر است؟

7 پلان از برنامه پیش روی اصلاح طلبان و کارگزاران در مواجهه با دولت اعتدالی/ 2 قطبی سازی دولت، استعفای جهانگیری و آغاز مرحله کاندیداتوری؛ مهره وصل اعتدال و اصلاحات به گزینه اختلاف تبدیل می شود؟

7 پلان از برنامه پیش روی اصلاح طلبان و کارگزاران در مواجهه با دولت اعتدالی/ 2 قطبی سازی دولت، استعفای جهانگیری و آغاز مرحله کاندیداتوری؛ مهره وصل اعتدال و اصلاحات به گزینه اختلاف تبدیل می شود؟
سخنرانی جهانگیری در مورد اینکه در تصمیمات دولتی دخیل نیست موارد متعددی را درباره رابطه اصلاح طلبان با دولت و هدف آینده آنان برای انتخابات 1400 مطرح کرد.
[

به گزارش خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ «اسحاق جهانگیری» معاون اول رئیس جمهور در اظهارنظری قابل تامل بعد از پنج سال حضور در دولت بیان داشت که « من تا این لحظه اجازه برکناری منشی خودم را نداشته‌ام، پس از من انتظار نداشته باشید که وکیل و وزیر را تغییر دهیم.»

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

این اظهار نظر که اختلاف درون دولت را نمایان می کند دارای ابعاد مختلفی است. اینکه چقدر حرف های جهانگیری باورپذیر است را می توان در واکنش‌های مختلف فعالان مختلف سیاسی و رسانه ها جستجو کرد. برخی از کارشناسان سیاسی هم بیان می کنند که این صحبت‌ها تنها از روی دل پری که جهانگیری از  دولت دارد نیست و اصلاح طلبان برای این منظور برنامه ای دارند. در ادامه به چند مورد در خصوص اظهارات اخیر معاون اول دولت می پردازیم.

,

جهانگیری آیا هیچ کاره است: بسیاری این سئوال را مطرح می کنند که آیا واقعا اسحاق جهانگیری در تصمیمات دولتی جایگاهی نداشته است. در این میان افکارعمومی به حافظه تاریخی خود درباره جهانگیری رجوع کردند. اولین موضوعی که برای هر ایرانی در مورد عملکرد جهانگیری به ذهن می رسد موضوع دلار 4200 تومانی است که به دلار جهانگیری شهرت یافت. تک نرخی کردن دلار نه تنها جواب نداد بلکه باعث ایجاد رانتجویی و دلالی بیشتر شد. از سوی دیگر انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم نیز جهانگیری را در کانون توجه قرار داد. جایی که معاون اول روحانی در نقش کاندیدای پوششی وی به کارزار انتخابات وارد شد. جمله کلیدی «ملت ایران یادتان هست!» در انتخابات بارها از سوی جهانگیری مطرح شد. وی در بخشی از همین صحبت ها بیان می کند: « مشکلات زیادی را حل کردیم، ثبات به بازار ایران برگرداندیم. مگر یادتان می رفت، لحظه ای نرخ ارز عوض می شد، لحظه ای قیمت کالا عوض می شد. ماشین اقتصاد کشو را ما راه انداختیم، سرعتش کم است ان شاء الله سرعتش یاد می شود.»

, جهانگیری آیا هیچ کاره است,

اصلاح طلبان پای هزینه های دولت نمی ایستند: جهانگیری در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم خود را کاندیدای جریان اصلاحات معرفی کرد. او حالا خود را به عنوان یک اصلاح طلب از عملکرد دولت جدا می کند. بعد از سخنان جهانگیری روزنامه های اصلاح طلب به طور متعدد این پیام را منتشر کردند که جهانگیری به پای دولت ایثار کرده است و حالا بایستی پای خود را دولتی که مشکلات زیادی دارد بیرون بکشد. خروج جهانگیری از دولت به نوعی خروج اصلاح طلبان از دولت نیز محسوب می شود. به نظر می رسد که اصلاح طلبان با این تاکتیک زمینه خروج خود از دولت و عدم پرداخت هزینه برای مشکلاتی که تصمیمات دولتی ایجاد کرده است را برای ورود به انتخابات 1400 فراهم کرده اند.

, اصلاح طلبان پای هزینه های دولت نمی ایستند: ,

فشار اصلاحات و کارگزاران به جهانگیری: از سوی دیگر ممکن است که این واکنش جهانگیری نسبت به اینکه کاره ای در دولت نیست به سبب انتقادات و فشارهای سیاسی هم حزبی‌ها و هم جناحی های خود باشد. روزنامه سازندگی سعی کرد که جهانگیری را با فرمان دلار 4200 تومانی که معاون اول دولت آنرا اعلام کرد، به عنوان ناجی اقتصاد ایران دوباره مطرح کند. اما خود اصلاح طلبان این روز را روز شوم اقتصاد ایران نامیدند که تبعات منفی آن هنوز هم در بازار ارز نمود دارد. احتمال دارد جهانگیری با مطرح کردن این بحث با خطاب قرار دادن اصلاح طلبان فشارهای سیاسی جناحی نسبت به خود با کاهش دهد.

, فشار اصلاحات و کارگزاران به جهانگیری:,

استعفا از دولت و شروع مرحله کاندیداتوری: اصلاح طلبان نشان داده اند بیشتر از آنکه یک جناح سیاسی باشند یک کمپین انتخاباتی هستند. در همین راستا پرش های انتخابات آنان را از یک انتخابات تا انتخابات دیگر می بینم. از همین حالا کاندیداهای مختلفی از این جریان برای 1400 مطرح شده است. بسیاری از اصلاح طلبان بعد از این گلایه های جهانگیری از فضای درون دولت، به او پیشنهاد کردند که از بدنه دولت جدا شود. «غلامحسین کرباسچی» هم حزبی جهانگیری یکی از پیشنهاد کنندگان بود. احتمال جدایی جهانگیری از دولت با این سخنان قوت گرفته و بعید نیست که این مرحله ای آغازین برای ورود وی به انتخابات ریاست جمهوری 1400 باشد.

, استعفا از دولت و شروع مرحله کاندیداتوری:,

دوقطبی داخلی در دولت روحانی: دوقطبی داخلی در دولت روحانی از زمان انتخابات ریاست جمهوری سال 96 کلید خورد. بعد از اینکه جهانگیری در مناظرات اول توانست توجهات را به خود جلب کند و این مناظرات با سکوت روحانی مطرح شد، جویی در روزنامه های اصلاح طلب به پا شد که گویی آقای معاون کاندیدای اول اصلاحات است اما در مناظرات بعدی جهانگیری کمتر از گذشته صحبت کرد و روحانی سعی کرد تصویری که در انتخابات سال 92 از خود نشان داده را دوباره برای مردم بسازد. انتخاب وزرای دولت نیز همین دوقطبی در دولت خصوصا از سوی روزنامه های اصلاح طلب برای افکارعمومی تداعی شد. واعظی و نوبخت در این حوزه مورد حمله این رسانه ها قرار گرفتند. حالا در سومین مرحله یعنی انتخاب 4 وزیر پیشنهادی معاون اول رئیس جمهور مطرح می کند که کاره‌ای در دولت نیست و حتی نمی تواند منشی خود را تغییر دهد. دوقطبی سازی هر چه باشد فعلا به نفع اصلاح طلبان است تا اعتبار خود را هزینه دولت نکنند و این را بهانه ای برای جداسازی خود از مشکلاتی که دولت روحانی رقم زده است، کنند.

, دوقطبی داخلی در دولت روحانی:,

چرا این همه سال جهانگیری در دولت مانده است: پنج سال به عنوان نفر دولت در پاستور حضور پیدا کرده است و حالا اعلام می کند کاره ای نبوده است. این موضوع دو مسئله مهم را ایجاد می کند. اول اینکه اگر این پنج سال هیچ تصمیمی از سوی جهانگیری اتخاذ نشده چرا در دولت مانده است و دوم اینکه آیا وی جای دیگری را اشغال نکرده و از این رو متهم به اهمال کاری در دولت نمی شود. اینکه 5 سال در یک جایگاه باشیم و در آنجا کارایی نداشته باشیم؛ بسیار حرف سنگینی است که جهانگیری باید پاسخگوی آن باشد.

, چرا این همه سال جهانگیری در دولت مانده است:,

ناهماهنگی و اختلاف در دولت روحانی: امروز دولت روحانی به عنوان یک دولتی که اختلاف درونی آن بیش از گذشته شده است، شناخته می شود. چندی پیش بود که عباس آخوندی نامه استعفای خود از وزارت راه و شهرسازی را رسانه ای کرد. این ناهماهنگی ها با اظهارات جهانگیری درحالی است که همواره صداهای ناکوکی از ساز دولتمردان به گوش می رسد. مردم در این زمانه به دنبال ثبات اقتصادی هستند تا به فعالیت معیشتی خود بپردازند. اینکه دولت خود بی ثبات باشد نمی تواند طوری کشور را اداره و مدیریت کند تا اقتصاد به ثبات برسد. صحبت های جهانگیری این روزها بیشتر این اختلافات و ناهماهنگی ها در دولت را افشا کرد و به نظر می رسد که دولتمردان برای این منظور بیشتر برای مردم شفاف سازی و موارد اختلاف را مرتفع کنند.

, ناهماهنگی و اختلاف در دولت روحانی:]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه