اخبار داغ

کارشناس مسائل دینی :

جهل و عدم توکل عامل احتکار کالا در خانه است

جهل و عدم توکل عامل احتکار کالا در خانه است
کارشناس مسائل دینی با اشاره به اینکه محتکران با این اقدام خود باعث خوشحالی دشمن می شوند، گفت:جهل و عدم توکل به خداوند بزرگ عامل احتکار کالا توسط برخی از افراد در خانه است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حجت‌الاسلام والمسلمین اسدالله طوسی در گفتگو با خبرنگار قم فردا با اشاره به اینکه احتکار یک رفتار اجتماعی است و آثار اجتماعی به دنبال دارد اما درعین‌حال ریشه‌های در خود فرد دارد ، اظهار داشت: احتکار یک رفتار اجتماعی است که علت آن خصلت هایی است که ریشه‌ در درون فرد دارد که در روایات زیادی به آن اشاره شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, قم فردا,

وی ادامه داد: یکی از ریشه هایی که باعث می شود یک انسان دست به احتکار بزند حرص است، امام صادق(ع) در یک روایتی می فرمایند حرص، حسد و کبر سه خصلت رذیله‌ای در انسان هستند که باعث اولین اشتباهات انسان شدند، حرص باعث شد که حضرت آدم و حوا از میوه ممنوعه بخورند، حسد باعث شد قابیل برادر خودش را به قتل برساند و کبر باعث شد شیطان اولین عصیان را انجام دهد و از فرمان خدا سرپیچی کند.

,

این کارشناس مسائل دینی با اشاره به اینکه حرص از همان آغاز خلقت انسان را گرفتار کرده است، گفت: ما هم به عنوان انسان عادی که گرفتار گناهان کبیره می باشیم ممکن است به این خصلت دچار شویم؛ در قضیه احتکار به عنوان یک گناهی که حق‌الناس است هم عده‌ای به خاطر حرص گرفتار شدند.

,

وی تصریح کرد: ترس یکی دیگر از ریشه های فردی انسان برای انجام عمل احتکار است و همیشه این نوع ترس ها نیز معلول جهل است ترس از اینکه انسان گرسنه بماند زیرا قرار است اجناس گران شود  و با این درآمد کم نتوان خرید کرد پس از ترس گرسنگی به انبار کردن مواد غذایی دست می زند البته برخی ها اندیشه های شیطانی دارند که احتکار کنند و سپس با قیمت گرانتر بفروشم که این ها اهداف احتکارهای غیر خانگی است.

,

عدم توکل عامل احتکار کالا در خانه است

, عدم توکل عامل احتکار کالا در خانه است,

حجت الاسلام طوسی با اشاره به اینکه عدم توکل عامل احتکار کالا در خانه است، عنوان داشت:  اگر در جامعه اسلامی توکل به خدا کمرنگ شود برخی‌ها دست به احتکار می زنند پیامبر(ص) فرمود شما توکل را از کبوترها یاد بگیرید کبوترها با شکم گرسنه صبح از خانه بیرون می آید به امید اینکه شکمش سیر شود غروب هم با شکم سیر به لانه برمی‌گردد و هیچ حرصی هم برای جمع‌آوری آذوقه برای فردا و پس‌فردا نمی‌زند.

,

وی اضافه کرد: توکل باعث می شود انسان در ذهنش این مسئله باشد که اصل موجودیت من از جهت خورد و خوراک و پوشاک قرار است تأمین شود زیرا امور من به‌وسیله خداوند تدبیر می‌شود اگر انسان رزق و روزی خود را به دست خدا بداند و توکل به خدا داشته باشد هرگز به احتکار خانگی مواد غذایی دست نمی‌زند.

,

استاد حوزه و دانشگاه افزود: جهل انسان دو بخش است جهلی که انسان به خداوند دارد  اگر انسان فهیم باشد و معرفت داشته باشد می‌داند خدایی که او را خلق کرده روزی‌اش را تأمین کرده است، حضرت علی(ع) می‌فرماید خداوند رزق  انسان را ضمانت کرده است؛ اما انسان به دلیل جهل حرص می‌زند آن مقداری که انسان حرص دارد قسمت انسان نیست اما فرد برای آن خودش را به‌زحمت بیهوده می‌اندازد توکل باعث می‌شد حرص و طمع انسان از بین برود.

,

محتکران باعث شادی دشمن می شوند

, محتکران باعث شادی دشمن می شوند,

وی اظهار داشت: جهل نسبت به پیرامون محیط نیز باعث انجام کارهای مانند احتکار خانگی می شود اگر توجه نداشته باشیم که در چه اجتماعی زندگی می‌کنیم نمی‌توانیم راه درست را انتخاب کنیم در جامعه‌ای که آفت‌زده است انسان باید حساب شده قدم بردارد اگر انسان مراقبت نکند جهل او را گرفتار می کند و انسان دقیقاً همان رفتاری را انجام می دهد که دشمنان انجام می‌دهد و بی جیر و مواجب مأمور شیطان می‌شویم و رفتارهایی هایی را انجام می دهیم که دشمنان جشن بگیرند وقتی جو روانی علیه جامعه اسلامی راه می افتد و مردم به احتکار خانگی دست می‌زنند باعث شادی دشمن می‌شود.

,

کارشناس مسائل دینی بیان داشت: وقتی بسترهای و خصلت‌های نادر ست در انسان وجود داشته باشد عوامل بیرونی و درونی این بسترها را تحریک می‌کند و باعث گرفتاری انسان می شود این عوامل به دو بخش داخلی و خارجی تقسیم می شود به بخش خارجی آن کاری نداریم اما عوامل داخلی مربوط به خودمان و محیط اطراف جامعه و دست اندرکاران جامعه است.

,

طوسی تصریح: این وضعیت که رخ داد و در شرایط بحرانی مردم دست به احتکار خانگی زدند یک وضعیت بحرانی بود در این شرایط اگر انسان بتواند زندگی فردی و اجتماعی خود را مدیریت کنند کار بزرگی انجام داده است از طرفی اگر مسئولان امور جامعه اهل کار باشند و به درد مسئولیتی که به آن‌ها سپرده شده است بخورند وارد چنین بحران‌هایی نمی‌شویم اقتصاد فلج می‌شود به خاطر اینکه اقتصاد دست افرادی است که ممکن است انسان خوبی باشند اما مدیر خوبی نیستند برخی از مسئولین ما بزرگ‌ترین خیانت را می‌کنند چون تخصص ندارند اما پست مدیریتی دارند.

,

استاد حوزه و دانشگاه بیان داشت: از طرفی وقتی تحریم می‌شویم برخی‌ها این‌ها را بسیار بزرگ جلوه می دهند و جامعه هم در مقابل تبلیغات دشمن منفعل می شود در این مواقع انسان باید بصیرت داشته باشد.

,

وی افزود: در زمان امام صادق(ع) در مدینه قحطی شد امام از غلام خود پرسید در انبار گندم داریم غلام گفت نگران نباشید انبار پر از گندم است امام فرمود گندم ها را به بازار ببر و به قیمت ارزان به مردم بفروش، غلام گفت همه در حال خرید هستند ما آذوقه خود را بفروشیم اما م فرمود ما هم مانند بقیه مردم هستیم و هر روز مایحتاج روزانه خود را از بازار تهیه می کنیم این سیره اهل بیت است ما که شیعه هستیم باید این الگوی ما باشد.

,

کارشناس مسائل دینی خاطرنشان کرد:  همه رفتارهای اجتماعی ما یک حق‌الناس است همین اوایل که گرانی شد شیر خشک احتکار شد شاید بتوان گفت بزرگ‌سالان گوشت نخورند به‌جای آن نان بخورند اما یک نوزاد تنها منبع غذای اش شیر خشک است که آن را احتکار کردند کسی که این کاررا می کند چگونه این فرد خود را مسلمان می داند هرچه حج و کربلا هم برود نماز بخواند حتی اگر توبه کند تبعات آن در جامعه باقی است.

,

وی در پایان گفت: احتکار از آن دست‌کارهایی است که اگر انسان گرفتارش شود حق‌الناس است و پیامبر فرمود ستمی است بر مردم که خداوند از آن نخواهد گذشت، احتکار انسان را حریص‌تر می‌کند که تبعات اجتماعی و فردی آن جبران‌ناپذیر است.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه