اخبار داغ

نقش‌هایی که در سایه بی‌توجهی رج به رج رنگ می‌بازند/ درآمد ناکافی و گران بودن مصالح از عوامل کاهش بافنده در بیجار است

نقش‌هایی که در سایه بی‌توجهی رج به رج رنگ می‌بازند/ درآمد ناکافی و گران بودن مصالح از عوامل کاهش بافنده در بیجار است
فرش بیجار به فرش پولادین شهرت دارد که بعد از گذشت ساله دوباره پایش به کشورهای اروپایی و آمریکایی باز شده و تنها مشکل تولید کنندگان کمبود بافنده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کُردتودی، بیجار گروس از قدیم الایام به داشتن فرش پولادین و هنر فرش بافی در ایران و سطح بین الملل شناخته شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کُردتودی،, کُردتودی،,

 

,

قالیبافی در گروس متعلق به هزاره های قبل از میلاد است به طوری که در دوران هخامنشیان قالی گروس بنا به نوشته ها شهرت بسیار زیادی در ایران داشته و بافت قالی و قالیچه یکی از منابع درآمد ساکنان گروس از گذشته های دور بوده است.

,

 

,

قدیمی ترین قالیچه ی گروس که تاریخ بر روی آن حک گریده و به یادگار مانده، قالیچه است به تاریخ ۱۱٥۸ه.ق که در وسط آن نام السلطان افشار نادر شاه حک گردیده است.

,

 

,

قالی بافی در گروس در دوران های افشار و زندیه رونق ویژه ای یافته و سپس در دوران قاجار بافت فرش در گروس به اوج خود رسید.

,

 

,

 

,

, ,

 

,

هنوز زمان زیاد از آن دورانی که در بیجار گروس از درون هر خانه ای زمزمه های حزن انگیز مادران و دختران قالی باف همراه با دف های کوبیده شده بر رج ها بلند می شد، نگذشته است.

,

 

,

در آن دوران برای بسیاری از مردم زندگی در سرزمین بام ایران زودتر از آفتاب طلوع می کرد ، در آن زمان قالی ها زودتر از هرکس سلام دختران دم بخت را می شنیدند.

,

 

,

چند سالی بود به علت مشکلاتی از جمله گران بودن مصالح صادرات فرش بیجار رومق خاصی نداشت، اما یکی از جوان دیار گروس با علاقه به صنعت فرش بافی بار دیگر پای فرش بیجار را به کشورهای خارجی باز کرد.

,

 

,

 

,

برای مصاحبه با این جوان کارآفرین به یکی از کارگاه های قالی بافی در محلات قدیمی شهر بیجار مراجعه و مصاحبه ای با وی داشتیم که در ادامه می خوانید.

,

 

,

 

,

سهراب جبارنیا در گفت و گو با خبرنگار ما اظهار داشت: از سال 81 وارد کار تولید فرش شدم و قبل از آن نیز خرید و فروش انجام می دادم و از سال 94 به صورت متمرکز اقدام به دایر کردن کارگاه قالی بافی کردم که در حال حاضر 35 نفر در این کارگاه مشغول بافت فرش هستند.

,

 

,

 

,

, ,

 

,

وی با بیان اینکه استحکام فرش بیجار موجب رونق آن در بازارهای داخلی و خارجی شده است ، گفت: در حال حاضر تقاضای بازار خارجی بسیار است و با توجه به کمبود بافنده تولید به اندازه تقاضا مورد نظر نیست.

,

 

,

جبارنیا ازصادر کردن فرش های تولیدی کارگاهش به کشورهای هلند و امریکا خبر داد و بیان داشت: تا کنون 18 تخته فرش سفارشی به کشورهای نامبرده صادر شده است و در حال رایزنی با خریداران کشور انگلیس برای صادر کردن فرش بیجار هستیم.

,

 

,

کارآفرین بیجاری با تاکید بر اینکه در حال حاضر 74 نفر در سطح استان کردستان به صورت غیرمتمرکز در حال بافت فرش برای وی هستند ، گفت: در حال حاضر یک سفارش 48 تخته ای فرش بیجار دارم که بعلت بافنده کم تا کنون موفق به چله کشی یکی از دار قالی ها شده ام.

,

 

,

وی با بیان اینکه عوامل مختلفی در کاهش تعداد بافنده در شهرستان بیجار وجود دارد ، اظهار داشت: بستن سایت بیمه فرش بافی که موجب شده جوانان به دلیل عدم پوشش بیمه ای رغبتی به این کار نشان ندهند از مهمترین دلیل کاهش تعداد بافندگان در سطح شهرستان است.

,

 

,

 

,

, ,

 

,

جبارنیا تصریح کرد: درآمد ناکافی و گران بودن مصالح از دیگر عوامل کاهش تعداد بافندگان است.

,

 

,

وی تاکید کرد: اگر مصالح فرش به صورت یارانه ای به تولید کنندگان داده شود ما می توانیم تفاوت قیمت را به دستمزد بافندگان اضافه کنیم که موجب افرایش تعداد بافندگان می شود.

,

 

,

وی اذعان کرد: افزایش قیمت دلار موجب افزایش قیمت مصالح فرش شده و با توجه به آن قیمت فروش فرش همچنان ثابت است و با توجه به مشکلات بافت فرش دستمزد فعلی بسیار ناچیز است.

,

 

,

جبارنیا ادامه داد: برای افزایش دستمزد ناچاریم قیمت فرش را بالا ببریم و این هم موجب از دست دادن بازار داخلی به ویژه خارجی می شود.

,

 

,

وی از افزایش یک میلیون و 500 هزاری در هر تخته فرش شش متری خبر داد و گفت : این در حال است که 2میلیون 500 هزار تومان قیمت افزایش بهای مصالح است.

,

 

,

این کار آفرین بیجاری از فروش فرش های متراژ بالا در بازارهای داخلی خبر داد و اظهار داشت: شکر خدا افزایش میزان تقاضا برای این نوع فرش های در بازار داخلی هر روز افزایش دارد.

,

 

,

جبارنیا به نقش فضای مجازی جهت افزایش میزان تقاضا خبر داد و بیان داشت: در حال حاضر میزان تقاضا بیشتر از میزان تولید کارگاه است.

,

 

,

رئیس اداره صنعت تجارت و معدن بیجار نیز از ثبت ملی فرش بیجار خبر داد و بیان داشت: فرش بیجار دارای ویژگی های منحصر به فرد است که نشانگر ظرفیت‌های تاریخی، اقتصادی، تجاری و هنری فرش بیجار است.

, رئیس اداره صنعت تجارت و معدن بیجار, رئیس اداره صنعت تجارت و معدن بیجار,

 

,

وی در خصوص مراحل کار ثبت ملی فرش بیجار گفت: ثبت نشان جغرافیایی این فرش شامل یک فرایند نسبتا طولانی بود که از سال ۹۴ توسط اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان بیجار، با تشکیل جلسات مختلف با تشکل‌های مردمی، اتحادیه‌ها، تعاونی‌ها و صاحبان کارگاه‌های تولیدی فرش و تکمیل اظهارنامه توسط آنها و ارائه گزارش به مرکز ملی فرش ایران آغاز شد.

,

 

,

 

,

, ,

 

,


 رئیس اداره صنعت، تجارت و معدن بیجار با اشاره به بازدید میدانی نمایندگان مرکز ملی فرش از واحدهای متقاضی شهرستان ، بیان داشت: پس از تکمیل مشخصات فرش منطقه اعم از مشخصات فنی، مشخصات تاریخی و جغرافیایی، پرونده توسط مرکز ملی فرش برای ثبت نهایی به اداره کل ثبت مالکیت صنعتی ارجاع شد.

,
,


 
میرآقائی خاطر نشان کرد: پس از تلاش‌ها و پیگری‌های مستمر، در نهایت گواهینامه ثبت ملی نشان جغرافیایی فرش بیجار در بیستم تیرماه سال 96 صادر شد.

,
,
,

 

,

به گفته میرآقائی در حال حاضر دو کارگاه قالی بافی دارای مجوز و 16 کارگاه قالی بافی بدون مجوز با 155  بافنده در شهرستان بیجار فعالیت دارند.

,

 

,

 

,

, ,

 

,

, ,

 

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه