اخبار داغ

مقبره امامزاده «هاجر خاتون(س)»عاملی برای تحرک و پویایی اقتصادی در کردستان / سردرب شمالی و ساماندهی صحن به زودی بازگشایی می شود

مقبره امامزاده «هاجر خاتون(س)»عاملی برای تحرک و پویایی اقتصادی در کردستان / سردرب شمالی و ساماندهی صحن به زودی بازگشایی می شود
بازارچه سرتپوله بعد از بازار اصلی سنندج، از شریان‌های اصلی اقتصادی و فرهنگی دراین شهر محسوب می‌شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کُردتودی، به طرف خیابان طالقانی سنندج که حرکت می کنیم، جلو هایی از پازلهای رنگارنگ در ورودی بازارچه چشم هر بیننده ای را به خود جلب میکند کمی جلوتر در قلب بازارچه ی سرتپوله ، در چوبی و حضور معنوی امام زاده با حال و هوای خاص قلب هر رهگزی را جلا میدهد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کُردتودی،, کُردتودی،,

 

,

 

,

براساس روایت‌های موجود این امامزاده شریفه، خواهر امام رضا(ع) بوده و بقعه وی روزانه پذیرای گردشگران و مسافران زیادی از اقصی نقاط ایران است.

,

 

,

, ,



وجود خواهر گرامی امام رضا (ع) بی‌بی هاجر خاتون در شهر سنندج سال‌ها است مامن و محفل راز و نیاز و حمد و ستایش مردم این دیار است و با راز و نیاز و گریه و زاری در آن مکان مقدس حاجات خود را از خداوند می‌گیرند و اگر نذری هم داشته باشند نذر خود را در این مکان مقدس ادا می‌کنند.

,
,
,

 

,


این مسجد دارای دو درب ورودی در اضلاع غربی و شرقی یعنی مسیر بازارچه سرتپوله است. در قدیم مردم به زنجیر درب غربی دخیل می‌بستند و از روح طاهره هاجره خاتون مدد می‌جستند.

,
,

 

,

, ,


در ایام مختلف سال به ویژه مناسبت‌های ملی و مذهبی شاهد بازدید گسترده زائران و گردشگران بسیاری از نقاط مختلف کشور و حتی دیگر کشورهای اسلامی همسایه در این مکان هستیم که بر نورانیت و معنویت این مکان مقدس می‌افزاید.

,
,

 

,


اما با وجود استقبال گسترده مردم از این امامزاده، این بقعه متبرکه از لحاظ توسعه فیزیکی فضای حرم و همچنین نوسازی بافت مسکونی اطراف حرم محروم بوده و فضای فعلی آن همچنان آنگونه که شایسته است بازسازی نشده است.

,
,

 

,

 

,

مسجد و مقبره هاجره خاتون با شماره 2770 در تاریخ 19 مرداد 1379 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است که به این ترتیب هرگونه تغییرات در این مجموعه بدون اجازه از اداره میراث فرهنگی غیرقانونی خواهد بود و این تغییرات صرفاً باید برای مرمت این مجموعه و نه تخریب آن و ایجاد مکانی جدید باشد.

,

 

,

, ,

 

,

مرمت و بازسازی مقبره هاجره خاتون توسط سازمان میراث فرهنگی استان از سال 81 شروع و تا سال گذشته ادامه داشت که مهم‌ترین اقدامات انجام گرفته در طول این 3 سال عبارتند از سبک‌سازی پشت بام کل مجموعه، رنگ‌آمیزی و گچ‌بری کل فضاها، احداث گنبد بر روی بقعه هاجره خاتون، تعمیرات داخل مقبره و سنگ فرش داخل ورودی و حیاط مجموعه. شهر زیبا و تاریخی سنندج در حدود 450 سال پیش یعنی در تاریخ 1046 هجری قمری در زمان حکومت «سلیمان خان اردلان» در دامنه کوه آبیدر بنا شد، در حالی‌که قدمت مزارهای شریف امامزادگان در سنندج به قبل از تأسیس و گسترش شهر می‌رسد.

,

 

,

سردرب شمالی و ساماندهی صحن به زودی بازگشایی می شود

, سردرب شمالی و ساماندهی صحن به زودی بازگشایی می شود, سردرب شمالی و ساماندهی صحن به زودی بازگشایی می شود,


حجت الاسلام مصطفی نوروزی مدیر کل اوقاف و امور خیریه کردستان اظهار کرد: پروژه احداث سردرب شمالی و ساماندهی صحن امامزاده هاجره خاتون با هدف ساماندهی وضعیت عمرانی بقعه و تسهیل ورود زوار این بقعه متبرکه به اتمام رسید.

,
,

 

,

, ,

 

,

وی افزود: این پروژه در مساحت 243 متر شامل احداث سردرب ورودی  ، احداث 19سرویس بهداشتی ، وضو خانه مجهز و ساماندهی فضای صحن  شمالی بقعه می باشد و عملیات اجرایی آن توسط بنیاد مسکن از سال 1395 آغاز شده وبا اعتبار 2 میلیارد تومان تکمیل شده است و بزودی افتتاح می شود.

,

 

,

 

,

مدیر کل اوقاف و امور خیریه کردستان با اشاره به جایگاه معظم این بقعه شریفه در بین مردم کردستان گفت: مردم اهل سنت و تشیع کردستان همواره احترام فراوانی برای امامزاده هاجره خاتون(س) قائل بوده و این امامزاده  همواره مامن و جایگاهی برای جذب دل های پاک عاشقان اهل بیت پیامبر (ص) بوده است.

,

 

,


 
حجت الاسلام نوروزی خاطر نشان کرد: با توجه به موقعیت این بقعه متبرکه در قلب شهر سنندج . در میان بازار قدیمی و مشهور سرتپوله با افتتاح این  سردرب تا حد زیادی مشکلات زوار در خصوص تردد و سرویس بهداشتی که از دغدغه چندین ساله مردم شریف سنندج می باشد کاسته می شود.

,
,
,

 

,

, ,

 

,

مدیر کل اوقاف کردستان با اشاره به برنامه های عمرانی اوقاف در سال 97 گفت: با برنامه ریزی و کارشناسی های  انجام گرفته در معاونت بهره وری اقتصادی موقوفات و بقاع متبرکه در سال جاری عملیات عمرانی در 10 بقعه متبرکه ادامه خواهد داشت که شاخص ترین آنها درامامزاده هاجره خاتون(س) سنندج، امامزادگان هاجر و سارا (س) و جعفر دلبران (ع) شهرستان قروه، شاهزاده یحیی و حبیبیه خاتون، فاضل قمچقای(ع)، امامزاده عقیل (ع) و امامزادگان پیرتاج بیجار می باشد.

,

 

,

, ,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه