اخبار داغ

گزارشی از بازتاب یک سفر به باکو؛

آیا جان بولتون با حضور در جمهوری آذربایجان درباره‌ی ایران رایزنی کرد؟

آیا جان بولتون با حضور در جمهوری آذربایجان درباره‌ی ایران رایزنی کرد؟
طبق پیش بینی‌ها جان بولتون به عنوان یک شخصیت ضد ایرانی با نفوذ در سیاست آمریکا در سفر به قفقاز و روسیه، تلاش دارد تا حدالامکان این کشورها را با سیاست‌های منطقه‌ای آمریکا در قبال ایران همراه‌تر کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از آناج، سفر جان بولتون مشاور رئیس جمهور آمریکا که به داشتن نظرات تند ضد ایرانی شهرت دارد، به کشورهای قفقاز از جمله آذربایجان، همانطور که پیش بینی می‌شد با محوریت کلید واژه‌ی ایران انجام گرفته است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آناج,

به گزارش خبرگزاری آذرتاج، جان بولتون در اولین دیدار خود در جمهوری آذربایجان به کاخ ریاست جمهوری رفت و با الهام علی اف دیدار کرد. آنچه در رسانه‌ها از این دیدار منتشر شده حکایت از آن دارد که الهام علی اف توضیحات کلی از مناسبات بین آمریکا و آذربایجان صحبت کرده است.

,

آذرتاج در انعکس سخنان الهام علی اف در دیدار بولتون نوشته است: "آذربایجان و آمریکا به صورت موفقیت آمیزی همکاری می‌کنند. آمریکا نقش مهمی در حل و فصل مناقشه قره باغ کوهستانی ایفا می‌کند. آذربایجان امیدوار است که فعالیت اعضای گروه مینسک نتیجه عملی در پی داشته باشد. آذربایجان در عملیات حفظ صلح در افغانستان شرکت می کند و عملیات حمایت لجستیکی و حمل و نقلی خود را ارائه می‌کند. آذربایجان و آمریکا در زمینه انرژی نیز همکاری می کنند و در نتیجه این همکاری، پروژه های جهانی تحقق می یابد."

,

جان بولتون نیز در این دیدار گفته است: " مناسبات با جمهوری آذربایجان اولویت ویژه ای برای آمریکا دارد. آذربایجان در منطقه بسیار استراتژیک قرار دارد."

,

ظاهرا جان بولتون نگاه ویژه‌ای به جمهوری آذربایجان از نظر جغرافیایی دارد. سایت تلگراف نیز مصاحبه‌ی بولتون با صدای آمریکا را منتشر کرده و نوشته است: از نظر استراتژیک، ما منطقه قفقاز جنوبی را به ویژه جمهوری آذربایجان که تنها کشور هم مرز با روسیه و ایران است، منطقه بسیار مهمی برای آمریکا ارزیابی می‌کنیم. ما معتقد هستیم که حصول نتیجه مطلوب برای هر دو طرف یعنی برای آذربایجان و ارمنستان در رابطه با حل مناقشه قره باغ از نظر اهمیت استراتژیک منطقه بسیار مهم است.

,

با این اوصاف حکمت حاجی اف معاون رییس شعبه مسایل سیاست خارجی نهاد ریاست جمهوری آذربایجان از حساسیت دیدارها و گفتگوهای بولتون برای ایران اطلاع دارد و در مصاحبه‌ی کوتاهی با استراتبرگ گفته است: رئیس‌جمهور ما بار دیگر اعلام کرده که آذربایجان روابط دوستی و تجاری با کشورهای همسایه دارد و آذربایجان روابط با تمام همسایگان خود، به استثنای ارمنستان، را به صورت مداوم گسترش خواهد داد.

,

سایت آخار جمهوری آذربایجان به نقل از الخان شاهین اوغلو کارشناس سیاسی آذربایجانی در خصوص سفر  جان بولتون به باکو ، موضوع سفر از دیدگاه اهمیت انرژی را مورد توجه قرار داده و به‌طور ضمنی از شراکت آذربایجان با آمریکا و تحریم ایران سخن گفته و نوشته است: بولتون پس از روسیه به جمهوری آذربایجان سفر کرد. این عامل را می‌توان به عنوان توجه آمریکا نسبت به باکو ارزیابی کرد. واشنگتن نشان می‌دهد که از پروژه‌های انرژی که آذربایجان در آنها حضور دارد، حمایت می کند. آمریکا قصد دارد وابستگی اروپا به گاز روسیه را کاهش دهد. به همین دلیل، آمریکا از انتقال گاز آذربایجان به اروپا حمایت می‌کند. آمریکا روابط خوبی با روسیه و ایران ندارد. واشنگتن علیه هر دو این کشور تحریم‌هایی اعمال می‌کند و آذربایجان نیز شریک آمریکاست. به همین دلیل، آمریکا قصد دارد حمایت خود از آذربایجان که میان روسیه و ایران قرار دارد، را افزایش دهد.

,

این کارشناس با بیان اینکه بولتون در جریان سفر خود به باکو، موضوعات ایران و روسیه را نیز مورد مذاکره قرار داد، گفته است: دومین مساله‌ای که بولتون در باکو مورد مذاکره قرار داد موضوع ایران است. پس از 6 نوامبر سال جاری آمریکا تحریم‌هایی علیه کشورها و شرکت‌هایی که با ایران همکاری می‌کنند، اعمال خواهد کرد. ولی، برخی موارد استثنایی وجود دارد. آمریکا از پروژه‌های انرژی آذربایجان حمایت می‌کند. در برخی از این پروژه‌ها ایران نیز شرکت می‌کند. به عنوان مثال، شرکت ایرانی در تولید گاز "شاه دنیز" حضور دارد. شرکت "بی پی" بریتانیا حامی مالی این پروژه می باشد. آمریکا به خاطر حضور شرکت ایرانی در پروژه «شاه دنیز» علیه آذربایجان و شرکت "بی پی" تحریم هایی اعمال نخواهد کرد. علاوه بر آن، آذربایجان برای ساخت راه آهن رشت آستارا 500 میلیون دلار وام اخصاص داده است. این پروژه نیز برای آذربایجان مهم است. آمریکا طرفدار تقویت آذربایجان در منطقه است و احتمالا این پروژه نیز باید از تحریم ها استثنا شود.

,

جالب اینجاست که آذربایجان اولا از ادامه همکاری‌ها با همسایگان صحبت می‌کند و در عین حال از لزوم ادامه شراکت تجاری با آمریکا هم حمایت کرده و می‌گوید شاید مجبور باشد تا در تحریم‌های آمریکایی علیه ایران هم بی‌طرف نباشد و هم زمان نیز تلاش دارد تا راه آهن آستارا رشت را از دور جدید تحریم ها استثنا کند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه