اخبار داغ

روستاهای حاشیه دریاچه ارومیه خالی از سکنه شده‌اند/ نمایشگاه ربع رشیدی هر ساله رو به رشد است

روستاهای حاشیه دریاچه ارومیه خالی از سکنه شده‌اند/ نمایشگاه ربع رشیدی هر ساله رو به رشد است
عضو شورای سیاست‍گذاری ششمین نمایشگاه نوآوری و فناوری ربع رشیدی از نحوه برخورد علمی با معضل خشک شدن دریاچه ارومیه انتقاد کرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به  نقل از آناج، ششمین نمایشگاه نوآوری و فناوری ربع رشیدی از دهم تا چهاردم آبان ماه برگزار خواهد شد و صاحبان ایده، نوآوران و فناوران، شرکت‎ها و موسسات تولید کننده کالاها و خدمات دانش بنیان در سراسر کشور در آن شرکت خواهند کرد. به بهانه برگزاری این نمایشگاه گفت‌وگویی داشتیم با محمد فرزاد رئیس نخبگان شهید فهمیده شمالغرب و غرب کشور که بررسی روند این نمایشگاه و دستاوردهای آن پرداخته است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آناج,

آناج: لطفاً در مورد فلسفه شکل‌گیری نمایشگاه نوآوری و فناوری ربع رشیدی توضیح دهید

,

فرزاد: مناطق ویژه علم و فناوری از مفاهیمی بوده که در سال 83 پایه‌ریزی شده و پنج استان کشور آذربایجان‌شرقی، یزد، بوشهر، خراسان و اصفهان کاندید اخذ مجوز شدند. آذربایجان‌شرقی با اخذ این مجوز در یک حرکت ابتکاری اولین نمایشگاه خود را در سال 1383 تحت عنوان فناوری‌‌های پیشرفته High-tech برگزار کرد که مخاطبین زیادی را جذب خود نمود ولی تعداد شرکت‌کنندگان محدود بود.

,

این حرکت به مدت چند سال مسکوت باقی‌ماند تا در سال 1393 این نمایشگاه مجدداً شروع به فعالیت نمود و از آن تاریخ هرساله به روند برگزاری خود ادامه داد و در این دوره ششمین نمایشگاه نوآوری و فناوری ربع رشیدی برگزار می‌شود. هدف از منطقه ویژه علم و فناوری درواقع تجمیع و هم پیوندی عناصر موجود در استان‌ها هستند که هر کدام از پتانسیل‌ها به صورت جزیره‌ای در حال فعالیت هستند، به عبارتی غایت منطقه ویژه نوآوری و فناوری راه‌اندازی اکوسیستم فناوری و نوآوری می‌باشد.

,

این نمایشگاه هر ساله روند رو به رشد عظیمی چه از حیث غرفه‌داران و چه از حیث بازدیدکنندگان داشته به طوری که در کنار سایر نمایشگاه دیگر همچون شیخ‌بهایی، خوارزمی و الکامپ در شمار نمایشگاه‌های برند و کددار کشور است. آن چه این نمایشگاه را نسبت به سایر نمایشگاه‌های دیگر متمایز می‌کند هدف تجاری‌سازی آن است؛ یعنی نگاه منطقه ویژه نگاه اقتصادی نسبت به مقوله علم و فناوری است و نه نگاه پژوهشی و آموزشی. به عبارتی هدف استفاده از این ابزار در راستای تجاری‌سازی و توسعه اقتصاد مقاومتی و دانش‌بنیان است.

,

این نمایشگاه با توجه به سبقه‌ای که تبریز دارد باعث شد که منطقه ویژه علم و فناوری ربع‌رشیدی فاصله ی زیادی را نسبت به سایر مناطق چهارگانه دیگر در سطح کشور داشته باشد. بطوریکه به جرئت می‌توان گفت که تنها منطقه‌ای که شکل گرفته و دارای ساختار است تبریز می‌باشد.

,

جدای از تجاری سازی و شناخت پتانسیل‌ها و بازاریابی یکی از اهداف جانبی که می‌تواند بسیار مهم تر از اهداف متن باشد حل مسئله یا در اصل تعریف خود مسئله است. در کشور ما معمولا مسئله بد تعریف می‌شود. وقتی که مسئله اشتباه باشد راه‌حل هم اشتباه خواهد بود.

,

, ,

آناج: به‌عنوان مسئول رویداد نوآوری و توسعه روستایی رینوراد در رابطه با اهداف برپایی و نحوه برگزاری رویداد توضیح دهید

,

فرزاد: یکی از معضلاتی که در کشور ما وجود دارد این است که بر داشت ما از مسئله بسیار سطحی و دیداری است. همه ما می‌دانیم که دریاچه ارومیه در حال خشک شدن است یا روستا دچار مشکلاتی است. به عنوان مثال روستائیان در حال مهاجرت هستند و اکثرا افراد مسن در روستا‌ها ساکن هستند و روستا ها خالی از افراد جوان می‌شود. در واقع این فرهنگ به وجود می‌آید که وقتی جوان روستایی به محدوده نوجوانی رسید بعد از سپری نمودن خدمت سربازی باید به سمت شهر مهاجرت نموده و این باور متاسفانه در ادبیات روستا در حال شکل‌گیری است.

,

نگاه ما این است که مسائل را درست دریابیم. به عبارتی اگر مسئله درست تعریف شود، راه‌حل درست تعریف خواهد شد. در صورتی که تعریف مسئله غلط باشد، راه‌حل درست برای این حل مسئله کلا بیهوده است چون مسئله کلا اشتباه است. این نظر وجود دارد که با وجود بسیاری از تحقیقات و پایان‌نامه‌ها در روستا‌ها مسائلی وجود دارد که هنوز کشف نشده است.از این رو ابتدا باید تعریف مناسبی برای مسئله در روستا صورت گیرد؛ یعنی ابتدا مسئله به صورت صحیح تعریف شود و سپس برای حل آن اقدام شود. لذا تصمیم به برپایی رویداد رینوراد نمودیم که ماهیت این رویداد از جنس حل مسئله است.

,

آناج: وضعیت کشور و استان آذربایجان‌شرقی را در زمینه توسعه روستایی چگونه ارزیابی می‌کنید؟

,

فرزاد: متوسط رو به پایین. استان آذربایجان‌شرقی بالغ بر 3000 روستا دارد که تقریبا 4 درصد از روستا‌های کشور را تشکیل می‌دهد. اگر از بعد آماری نیز صرفه‌نظر کنیم وقتی که از روستا‌های استان بازدید کنیم وضعیت آن‌ها بسیار اسفناک است به گونه‌ای که حتی برخی از روستا‌ها خالی از سکنه هستند. این روند در حاشیه دریاچه ارومیه بیشتر مشاهده می‌شود.

,

آناج: وضعیت نهادهای دانشگاهی و علمی را در این زمینه چگونه می‌بینید

,

فرزاد: این ارزیابی بسیار پایین است؛ یعنی اگر وضعیت علمی دانشگاه‌های ما، هدایت پایان‌نامه‌های ما به سمت و سوی درستی بود و این دغدغه در اساتید دانشگاه‌های ما وجود داشت که دریاچه ارومیه در حال خشک شدن است از همان سال 74 یا 75 فعالیت‌های خود را به این سمت سوق می‌دادند.

,

ما معضلاتی در روستا‌های ایران و آذربایجان‌شرقی داریم که در مورد آنان همچنان صورت مسئله باز است و هیچ استادی برای حل آن مسئله حتی یک پایان‌نامه نیز تعریف نکرده ‌است.

,

آناج: به نظر شما چه عواملی به عنوان آسیب در فضای کنونی در عدم شکل‌گیری ارتباط بین دانش و ایجاد ثروت مؤثر است؟

,

فرزاد: دانشگاه، فقط و فقط دانشگاه. اساتید دانشگاه رغبتی برای حل مسئله ندارند. گاها رغبت وجود ندارد، گاها هم توانمندی وجود ندارد. روز به روز هم دانشگاه های کشور هم به سمتی می‌روند که اعضای هیئت علمی دانشگاه ها در کشف و حل مسئله ناتوان تر از روزه‌های قبلی‌اند.

,

آناج: میزان اثرگذاری این رویداد را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

,

فرزاد: بسیار زیاد. کمترین دستاورد این رویداد این است که نداشته‌ها، فقدان‌ها و نقصان‌ها را در این زمینه به نمایش می‌گذارد. به نظر من باید به نمایشگاه‌ها و رویداد‌های کشور را باید با دو عینک نگاه کرد. یکی با این عینک که داشته‌های خود را ببینیم و از عینک دیگر هم برای نداشته‌هایمان استفاده کنیم. رینوراد برای نداشته های یک روستا است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه