اخبار داغ

دور بزنید، وانت‌بارها مشغولِ سدمعبرند/ وعده‌ی معاون خدمات شهرداری تبریز صادق نشد

دور بزنید، وانت‌بارها مشغولِ سدمعبرند/ وعده‌ی معاون خدمات شهرداری تبریز صادق نشد
کافیست یک چرخ در تبریز بزنید، در اقصی‌نقاط شهر وانت‌بارها راه‌ها را مسدود کرده‌اند و با رانندگان عبوری مشغولِ جر و بحث‌اند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آناج، شهروندان از سدمعبر وانت‌بارها و ایجاد ترافیک سنگین در خیابان‌های تبریز ناراضی‌اند و به انحاء مختلف اعتراض‌شان را به گوش مسئولان شهری رسانده‌اند. ابتدا در مناطقِ مختلف شهر میوه‌فروش‌های سیار چشم‌نوازی می‌کردند و کم‌وبیش شهرداری تبریز با آنان برخورد می‌کرد اما در ماه‌های اخیر شاهد یک ولنگاری در این حوزه هستیم و بی‌توجهی شورانشینان و مدیران شهری بر تعداد وانت‌بارها افزوده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آناج,

بخش اعظمی از شهروندان برخوردِ چکشی با دست‌فروشان و وانت‌بارها را نمی‌پسندند و ساماندهی آنان را بر جمع‌آوری‌شان ترجیج می‌دهند. دلایلِ قابل دفاعی نیز دارند و فارغ از نگرانی‌شان برای معیشت این قشر، وجود فروشندگان سیار را عامل رقابت و ارزانی محصولات می‌دانند.

,

در مجموع وانت‌بارهایی که در سطح شهر اقدام به میوه‌فروشی می‌کنند را می‌توان در دو دسته جای داد. گروه اول مورد اقبالِ شهروندان تبریز واقع شده‌اند و بدون آنکه ترافیکی ایجاد نمایند در نقطه‌ای مناسب خودرو را پارک می‌کنند و یا بی‌آنکه آلودگی صوتی ایجاد نمایند، در پس کوچه‌های شهر محصولات کشاورزی را با قیمتی مناسب به دستِ مصرف‌کنندگان می‌رسانند.

,

, ,

در گروه دوم آن دسته از وانت‌بارها جای می‌گیرند که علی‌رغم وجود فضا، خودرو را وسط خیابان پارک و بخش کثیری از مسیر را مسدود می‌کنند. گاهی اوقات از آنجایی که به‌صورت شراکتی و تیمی در این حرفه مشغول‌اند، خودروها را به‌صورت دوبله و حتی سه‌بله نیز نگه‌ می‌دارند و علی‌رغم اعتراض شهروندان، به هنجارشکنی‌شان ادامه می‌دهند.

,

نکته‌ی قابل تامل ماجرا در این است که متولیان امر یا هر دو گروه را به حالِ خود رها می‌کنند و یا وقتی صحبتی از جمع‌آوری وانت‌بارها به میان می‌آید، سراغِ گروه اول را می‌گیرند و در اصلاح عامیانه کاری به مرغِ گروه دوم ندارند!

,

اما چه عواملی موجب شده تا این گروه جری شوند و با خیالِ راحت حقوق سایر شهروندان را پایمال کنند؟ گفت‌وگوی خبرنگار آناج با تعدادی از وانت‌بارها و مسئولان حوزه‌ی خدمات شهری شهرداران مناطق حکایت از معاملاتی دارد که رضایت مردم را قربانی پول می‌کند. به‌عبارت ساده‌تر اکثریتِ وانت‌بارها در ازای پرداخت مبالغی مجوز سدمعابر را به‌صورت شفاهی می‌گیرند و بخشی از درآمدشان را صرف رشوه می‌کنند.

,

البته این روند ساز و کارِ خود را دارد و وانت‌بار در ازای مبلغی که می‌پردازد نه‌تنها وعده‌ی عدم برخورد را می‌گیرد، بلکه شرط می‌گذارد در خیابان و حوزه‌ی استحفاظی‌اش تعداد وانت‌بارها و رقبا بیشتر از حدِ معمول نرود.

,

, ,

باید به این نکته توجه داشت که پرداخت وجه شامل حالِ تمامی افراد گروه دوم نیست، در میان این وانت‌بارها عده‌ای نیز حضور دارند که یا با سفارش اعضاء شورا و مدیران درجه چندم شهرداری تبریز مجوز سدمعبر را گرفته‌اند و یا در برابر نیروهای شهرداری و انتظامی مقاومت نشان می‌دهند و ابایی از درگیری فیزیکی و حتی قمه‌کشی ندارند!

,

با این مقدمه، صحبت‌های معاون خدمات شهرداری تبریز را در 29 مهرماه سال جاری یادآور می‌شویم. به‌دنبال گزارشات آناج و انتقاد خبرنگار این پایگاه خبری از بی‌توجهی مسعود برزگر جلالی به مشکلات تبریز، او طی مصاحبه‌ای با شهریارنیوز از جمع‌آوری وانت‌بارها ظرف یک هفته خبر داد و تحقق این وعده را منوط به همکاری نیروی انتظامی و قوه قضائیه‌ کرد.

,

حال از وعده‌ی این مقام مسئول 3 روز می‌گذرد و همچنان وانت‌بارها در اقصی‌نقاط تبریز با قلدری محض خیابان‌ها را مسدود می‌کنند. تماس‌های مکرر آناج با معاون خدمات شهری شهردار تبریز تاکنون به نتیجه‌ای ختم نشده و علت عدم تحقق قولِ مسعود برزگر جلالی مشخص نیست.

,

هرچند که با نیم‌نگاهی به قوانین ادعای این مقام مسئول شهرداری تبریز مبنی بر لزوم همکاری نیروی انتظامی وارد نیست، چراکه طبق قانون شهرداری در وهله‌ی اول مسئول برخورد با سدکنندگان معابر است و در گام بعد در صورت مقاومت آنان نوبت به ورود نیروی انتظامی می‌رسد. اما آیا تمام وانت‌بارها مقاومت می‌کنند؟!

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه