اخبار داغ

نارضایتی مردم از کمبود پزشک عمومی در بیمارستانهای بانه

نارضایتی مردم از کمبود پزشک عمومی در بیمارستانهای بانه
امروزه بحث بهداشت و سلامت یکی از مسائل بسیار مهم و حیاتی و جدی در هر جامعه‌ای بوده و بی‌توجهی به آن پیامدها و مشکلات بسیاری را به طور قطع به دنبال دارد. در این میان کمبود پزشک عمومی در بیمارستان شهرستان بانه علاوه بر ازدحام مراجعین در اورژانس موجب شده که مردم برای ویزیت مریض خود به کلینیک و مطب های شخصی پزشکان رفته و هزینه های بسیاری را متحمل شوند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کُردتودی، امروزه یکی از شاخص‌های بسیار مهم برای توسعه جوامع، بحث بهداشت و سلامت بوده و این حوزه نقش و تأثیر بسزایی در رشد و توسعه‌یافتگی جوامع دارد. تأمین بهداشت و درمان از مطالبات اساسی و مهم شهروندان بوده و این حوزه باید در اولویت‌های نخست دولت‌ها و جوامع باشد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کُردتودی،, کُردتودی،,  ,

 

,

لازم به ذکر است: گاهی اوقات به دلیل مراجعه بسیار زیاد شهروندان به بخش اورژانس بیمارستان و کمبود پزشک، ما زمان زیادی را در بیمارستان به سر می‌بریم و معطل می‌مانیم. البته ارائه خدمات مطلوب در حوزه بهداشت و درمان یکی از وظایف اساسی دولت بوده و بی‌توجهی به این حوزه نارضایتی مردم را به دنبال دارد.

, ., .,

 

,

برای بررسی میدانی این مشکل سری به بیمارستانها زدیم و از تعدادی از مراجعه کنندگان سوالاتی پرسیدیم که با توجه به پاسخ هایشان می توان فهمید که رضایتمندی بالایی از ارائه خدمات پزشکان در بیمارستان ندارند، این افراد معطلی زیاد در بیمارستان ، کمبود دکتر کاربلد (البته به زعم خودشان)، برخورد نامناسب پزشکان، غیب شدن پزشک در نیمه شب ،رعایت نکردن حریم مریض توسط دکتر ، ازدحام داخل اتاق پزشک،سریع ویزیت کردن بیمار توسط پزشک، و آمدن از روستاهای اطراف به شهر برای ویزیت، انتقال بیماران بد حال جلو دیدگان مراجعه کنندگان بالاخص کودکان به داخل اورژانس با توجه به اینکه برای اینگونه بیماران درب جداگانه ای اختصاص داده شده، از لحاظ روانی جنبه خوشایندی ندارد ونیز مواردی از این قبیل که نشان از نارضایتی مردم از ارائه خدمات پزشکی در بیمارستانهای بانه به بیماران داشت.

,

 

,

با توجه به موارد بالا و صحبتهای دکتر آرش رشیدی در صدا و سیما و همچنین انعکاس گلایه های مردم توسط نماینده سقز و بانه در رابطه با وضعیت نامناسب بهداشت و درمان در حوزه انتخابیه خود بر آن شدیم مصاحبه ای با سرپرست مرکز بهداشت و مدیریت شبکه بهداشت و درمان شهرستان داشته باشیم.

,

 

,

, ,

 

,

آرش رشیدی مدیریت شبکه در مورد کمبود دکتر عمومی افزود: مشکل کمبود دکتر، مختص به شهرستان بانه نیست و این یک مشکل استانی و چه بسا کشوری است. البته نمی توان منکر این مساله شد که کمبود دکتر مردم را با مشکلاتی مواجه کرده است. نهایت تلاش ما و همکارانمان در راستای برطرف کردن این مشکل است تا خدمات پزشکی به همان روال قبل ادامه یابد.

,

 

,

وی اذعان کرد: دلیل اصلی کمبود دکتر عمومی این است که پزشکان عمومی به دنبال تخصص هستند و برای دریافت مدرک تخصصی خود به ادامه تحصیل و نیز هم و غم خود را به این مهم اختصاص دادند و انشالله به زودی این مشکل با کمک همکاران پزشکمان برطرف می گردد.

,

 

,

در ادامه رشیدی در پاسخ سوال چرا یک دکتر در بانه تجربه کسب کرده و بعد مدت کوتاهی از این شهر می رود گفت: این مساله هم مختص فقط بانه نیست یک دکتر با توجه به طرح ابلاغی تنها دو سال موظف به گذراندن آن در یک شهر است و بعد از دوسال به اختیار می تواند در محل خدمت خود بماند و یا به شهر دیگری برود و این از کنترل ما خارج است.

,

 

,

وی در پاسخ به سوال نبود دکتر در چند روستا تصریح کرد: که با آمدن دو پزشک جدید مشکل این روستا ها هم در حال حاضر برطرف گردیده است، البته اولویت ما با شهر است و تا زمانی که بیمارستان و اورژانس نیاز به دکتر داشته باشد این پزشکان به صورت شیفتی در بیمارستان خدمات پزشکی ارائه می دهند.

,

 

,

رشیدی در مورد سربازی رفتن دکترها هم افزود: این مساله هم در اختیار ما نیست و طبق ضوابط خاصی این افراد تقسیم و به محل خدمت برای گذراندن دوره اعزام می گردند.

,

 

,

البته گفتنی است مدیر شبکه بهداشت بانه گلایه ای هم به شهروندان بانه ای داشت و تصریح کرد: مردم بزرگوار بانه باید خود رعایت کنند که در اتاق پزشک ازدحام ایجاد نکنند و خویش را ملزم به رعایت حقوق و حریم دیگر بیماران کنند.

,

 

,

وی خاطر نشان کرد: مردم عزیز برای بیماری های غیره اورژانسی به درمانگاههای سطح شهر مراجعه کنند تا از ازدحام و معطلی در اورژانس بکاهند و این مطلب را مد نظر داشته باشند که با توجه به کمبود دکتر ، یک پزشک در روز تعداد زیادی بیمار ویزیت کرده و طبیعیست مثل هر انسان دیگری خسته شود البته تحت هر شرایطی پزشکان ما  مقید به تکریم ارباب رجوع هستند و بیماران نیز با تحمل و صبر بیشتری  با پزشک صحبت کنند.

,

 

,

وی در آخر ابراز امیدواری کرد با جذب پزشکان جدید مشکل کمبود پزشک در این شهرستان مرتفع گردد و این مرکز برای رسیدن به غایت سلامت مردم از نهایت تلاش خود را به کار می گیرد.

,

 

,

در ادامه برای روشن شدن پاره ای از مسائل مصاحبه ای با سرپرست جدید مرکز بهداشت داشتیم و در مورد کمبود پزشک در سطح شهرستان پرسیدیم که مرادی گفت : این یک واقعیت است و شبکه تمام تلاش خود را خواهد کرد که هر چه زودتر مشکل کمبود پزشک برطرف گردد.

,

 

,

, ,

 

,

وی افزود: علت اصلی اینست که یک سری از پزشکان برای دریافت تخصص خود از این شهرستان رفتند و یا دوره طرح آنها به پایان رسیده و قراداد خود را تمدید نکرده اند و به شهرهای دیگر رجوع کرده اند.

,

 

,

کمال مرادی گفت: ما برای رفع کمبود دکتر در اورژانس پزشک بعضی از روستا ها بالاجبار برای پرکردن شیفت به بیمارستان انتقال دادیم چون معتقدیم که اگر اورژانس نباشد بیمارستان هم تعطیل است برای نمونه اگر در این قسمت پزشک عمومی نباشد چگونه بیماران به متخصص ارجاع داده شوند و یا مواردی از این قبیل که مربوط به ارجاعات است.

,

 

,

وی تصریح کرد: حتی برای جبران این کسری روسای بیمارستانها هم برای پرکردن شیفت بیمارستان گماشته می شوند و حتی مدیر شبکه هم به شیفت بیمارستان اضافه شده و روز هم به جهت انجام امورات شبکه سر کارش حاضر می گردد و این شرایط بسیار سختی است که همکارانمان به عشق خدمت و رضایتمندی مردم ناجام وظیفه می کنند.

,

 

,

, ,

 

,

مرادی در مورد جابجایی و رفتن پزشکان گفت : پزشکی تا طرح خود را تمام نکند با او تسویه حساب نخواهیم کرد و در شرایط کنونی شرط است که اگر دکتری بخواهد برود باید یک جایگزین مناسب برای خود معرفی  کند تا اجازه خروج و تسویه حساب داده شود و اگر بدون اجازه برود ما طبق شرایط طرح که مدت آن دو سال است، برای وی غیبت رد کرده و پزشک را ملزم به گذراندن این دوره  خواهد کرد. 

,

 

,

لازم به ذکر است که شبکه بهداشت در صورت نیاز از دانشگاه علوم پزشکی درخواست دکتر کرده و دانشگاه هم در هیئت رئیسه خود مطرح می کند و بعد از اجازه کار ما با پزشک قرارداد یک ساله می بندیم و دکتر هم در برابر این قرارداد تعهداتی دارد که باید رعایت کند منجمله ماندن در مدت این یک سال و در صورت تمایل پزشک قرارداد به مدت یک سال دیگر و حتی بیشتر تمدید خواهد شد.

,

 

,

سرپرست مرکز بهداشت در رابطه با کمبود متخصص در شهرستان گفت: بانه فقط متخصص گوش و حلق و بینی کم دارد و الحمدالله بقیه تخصص ها در شهرستان موجود است البته مشکل ما در این حوزه تک پزشک هستند و وقتی دکتر نیاز به استراحت و مرخصی داشته باشد آن موقع با مشکل روبرو می شویم البته برای پزشک جراح و بعضی تخصص ها جایگزین معرفی می کنند که روند درمان بیماران در بانه با مشکل مواجه نگردد.

,

 

,

وی در مورد نظر مردم در باره پزشکان جدید الورود اظهار کرد: متاسفانه توقع مردم بالارفته و از یک پزشک عمومی انتظار دارند  که کار یک متخصص را انجام دهید هرچند واضح است وقتی یک فرد مدرک پزشکی دریافت می کند قطعا صلاحیت این را دارد که بیماران را ویزیت کند ، این پزشکان غیر از تحصیلات اکادمیک دوسال هم آموزش می بینند بعد مدرک معتبر به آنها داده می شود. البته این یک مساله طبیعی است که هرچه پزشک بیشتر کار کند باتجربه تر خواد شد وبه تبع مردم از کار وی راضی و خرسند هستند.

,

 

,

مرادی در باره حفظ حریم بیمار توسط پزشک با توجه به ازدحام مردم و کمبود دکتر افزود : دانشگاه علوم پزشکی طی بخشنامه ای تاکید کرده که باید حریم و حق و حقوق مریض رعایت گردد چون حق بیمار است که پزشک رازنگهدار بوده و جلو بیماران دیگر به ویزیت و یا بررسی وضعیت بیمار بپردازد چه در مطب های خصوصی و چه در مراکز دولتی و این خلاف است و قطعا در صورت گزارش و مشاهده برخورد جدی خواهیم کرد . البته باید مردم شاکی باشد آن موقع ما میتوانیم خبردار شویم و پیگیری کنیم.

,

 

,

سرپرست مرکز بهداشت در رابطه با گلایه مردم  از معطلی در مراکز بهداشت هم اذعان کرد : در مراکز بهداشت با وجود سامانه سیب و ثبت اطلاعات در آن ممکن است زمانبر باشد و لی دقیق سلامت مردم رصد می گردد و بنا به شرایط موجود و کمبود پزشک و انجام سرکشی های متعدد ممکن است ، در ساعاتی پزشک حضور فیزیکی در مراکز بهداشت نداشته باشد.

,

 

,

وی در رابطه با پزشکانی که بیماران در بیمارستان را به مطب خصوصی خود ارجاع  میدهند  گفت : ممکن است بنا به شرایط کنونی در بیمارستانی برای نمونه روستا ها امکانات کم باشد مانند دندانپزشکی و دکتر مجبور است برای ارائه خدمت بیشتر و دقیق تر بیمار را به مطب ارجاع دهد ولی تا جایی که امکانات بیمارستانی اجازه دهد در همان مرکز دولتی خدمت خود را ارائه می دهند .

,

 

,

مرادی در آخر خاطر نشان کرد : هدف کادر شبکه بهداشت ارتقاء سلامت شهروندان خصوصا مناطق محروم است و ما نماینده دانشگاه علوم پزشکی کردستان هستیم تا قبل از هرگونه فعالیت خدماتی درمانی به بحث پیشگیری بپردازیم چون معتقدیم پیشگیری بهتر از درمان است.

,

 

,

برای مستند سازی و تهیه عکس متاسفانه حراست بیمارستان همکاری لازم را انجام نداد و ما فقط از بیرون توانستیم تعدادی محدود عکس تهیه کرده و این گلایه رو از شبکه بهداشت و حراست مرکز مربوطه داریم که همکاری آنها با رسانه بسیار ضعیف است و این قضیه کمبود دکتر در ارتباط مستیم با سلامت مردم است و ما وظیفه خود می دانیم که هرآنچه موجب ارتقاء وضعیت سلامت و رضایتمندی شهروندان بانه ای است اطلاع رسانی و منعکس کنیم.

,

 

,

, ,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه