اخبار داغ

جاده و عشق مهیاست بیا تا بریم...

گزارشی از عاشقانه‌های "سفر" آخر "صفر"/ تجلی پیاده‌روی اربعین حسینی در مسیرهای منتهی به مشهدالرضا(ع)

گزارشی از عاشقانه‌های "سفر" آخر "صفر"/ تجلی پیاده‌روی اربعین حسینی در مسیرهای منتهی به مشهدالرضا(ع)
پس از حماسه میلیونی اربعین حسینی در کربلا، همه نگاهها به روزهای پایانی ماه صفر و ورود کاروانهای زیارتی و پیاده حضرت رضا(علیه السلام) به مشهد مقدس دوخته شده تا بار دیگر جلوه ای از حماسه اربعین حسینی به خصوص در مسیرهای مواصلاتی تربت حیدریه به مشهد تداعی شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خبرنگار تابان تربت؛ حضور کاروانهای پیاده در محورهای مواصلاتی شمال، جنوب و غرب به مشهد و تجمیع آنها در مناطقی همچون باغچه و دروازه قوچان، نگاه هر بیننده و رهگذری را به خود جلب می کند که زائران مسیر عشق را با پای تاول زده و بدنی خسته، در حال رسیدن به معشوق خود یعنی امام الرئوف حضرت علی بن موسی الرضا(ع) هستند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تابان تربت,

 

,

پس از حماسه میلیونی اربعین حسینی در کربلا، همه نگاهها به روزهای پایانی ماه صفر و ورود کاروانهای زیارتی و پیاده حضرت رضا(علیه السلام) به مشهد مقدس دوخته شده تا بار دیگر جلوه ای از حماسه اربعین حسینی به خصوص در مسیرهای مواصلاتی تربت حیدریه به مشهد تداعی شود.

,

, ,

با توجه به حجم تردد زائران پیاده از شهرهای جنوبی کشور و اینکه محور تربت حیدریه تنها شاهراه اصلی جنوب کشور به شهر مشهد می باشد ایستگاههای صلواتی و موکب های زیادی توسط مردم و خیرین در این مسیر برپاه شده که شکوه و عظمت این حرکت از ورودی شهر تربت حیدریه تا ورودی مشهد الرضا(ع) جلوه بیشتری را به خود اختصاص داده است.

,

 

,

مردم شهرستانهای تربت حیدریه، نیشابور و قوچان همچون شور و حال اربعین حسینی در عراق، بعنوان خادمان دروازه های ورودی به مشهد مقدس بصورت خودجوش با برپائی ایستگاههای صلواتی و موکب های اسکان در شهرها و روستاها خدمات گسترده ای را به زائران ارائه می کنند.

,

, ,

دهستان منظر؛ استراحتگاهی با طعم مهمان نوازی

, دهستان منظر؛ استراحتگاهی با طعم مهمان نوازی,

دهستان پنج هزار نفری منظر در یک کیلومتری شهر تربت حیدریه همه ساله پذیرای زائران پیاده امام مهربانی هاست و در طول یک هفته پایانی ماه صفر علاوه بر مساجد و حسینیه ها، برخی منازل نیز در خدمت زائران رضوی قرار می گیرد.

,

 

,

اما آن چیزی که اغلب زائران پیاده جنوب کشور را مشتاق کرده که خود را شب به منظر برسانند دو باب حمام عمومی و سنتی این روستاست که بصورت شبانه روزی در خدمت زائران امام رضا(ع) است.

,

 

,

از مجموع ۲۷ مسجد در این روستا هر شب ۲۱ مسجد و حسینیه به زائران امام رضا(ع) خدمات اسکان می دهند و علاوه بر مساجد و تکایا اهالی روستا مشتاقانه منازل خود را در اختیار زوار حربم قدس رضوی قرار داده و با شوق مثال زدنی خود از زائران پذیرایی می کنند.

,

 

,

علاوه بر دو باب حمام سنتی روستا و دو ایستگاه صلواتی، یک تیم چند نفره از جوانان داوطلب هلال احمر خدمات امدادی و کمک های اولیه از جمله ماساژ درمانی را به زائران ارائه می کنند.

,

 

,

روستای حشمت آباد جلگه رخ و مواکبی که در آنجا برپلشده که اغلب زائران برای صرف ناهار و کمی استراحت حوالی اذان ظهر خود را به آنجا رسانده و پذیرایی مفصلی می شوند.

,

 

,

همه ساله مردم روستاهای حشمت آباد و اسد آباد جلگه رخ پذیرای خیل عظیمی از زائران پیاده ای است که از مسیر فرعی و جاده قدیم مشهد خود را به رباط سفید می رسانند لذا هر روز حدود سه هزار وعده غذای گرم در موعد ناهار و دو هزار پرس غدا در شب بین زائران توزیع می شود.

,

,

برگزاری پنجمین مرحله طرح همسفران خورشید و پوشش امدادی و امدادرسانی به کاروان ها و زائرین پیاده حضرت علی بن موسی الرضا (ع)

, برگزاری پنجمین مرحله طرح همسفران خورشید و پوشش امدادی و امدادرسانی به کاروان ها و زائرین پیاده حضرت علی بن موسی الرضا (ع),

, ,

معاون مدیر عامل و رئیس جمعیت هلال احمر تربت حیدریه گفت: طرح همسفران خورشید در راستای ارائه خدمت به زائرین حرم علی بن موسی الرضا (ع) در سطح محور های مواصلاتی تحت پوشش این جمعیت همزمان با اربعین حسینی آغاز و در حال اجرا است.

,

 

,

رضا مومن زاده در این زمینه اظهار داشت: این طرح تا خروج آخرین کاروان پیاده از شهرستان های تحت پوشش اجرا می شود.

,

 

,

وی تصریح کرد: پنج پایگاه سیار به همراه خودروی کمک دار و سه پایگاه ثابت در مسیر حرکت زائران حرم مطهر رضوی درآستانه وفات رسول اکرم (ص) ، شهادت امام حسن مجتبی (ع) و حضرت رضا (ع) مستقر شدند.

,

 

,

رئیس جمعیت هلال احمر تربت حیدریه افزود: خدمات پزشکی، انتقال بیماران درصورت نیاز وخدمات امداد ونجات دراین پایگاه ارائه می شود و سه دستگاه آمبولانس از استان های مجاور جهت کمک در این محور به شعبه تربت حیدریه اضافه شدند.

,

 

,

وی گفت: این خدمات به صورت 24 ساعته ارائه می شود و تعداد پنجاه نجاتگر و پرستار و نیروی عملیاتی در بیست کمپ امدادی شعبه تربت حیدریه از محور ورودی شهرستان در آستان مقدس احمد الرضا(ع) تا رباط سفید مستقر شدند و خدمات خود را به کاروان های پیاده ارائه می دهند.

,

تاکنون بالغ بر ۲۷۰۰ نفر زائر پیاده از تربت حیدریه عبور کردند

, تاکنون بالغ بر ۲۷۰۰ نفر زائر پیاده از تربت حیدریه عبور کردند,

, ,

دبیر خدمات سفر تربت حیدریه در این خصوص اظهار کرد: تا طهر روز جمعه بالغ بر ۲۷۰۰ نفر در قالب ۳۹ کاروان زیارتی با پای پیاده از شهر تربت حیدریه عبور کردند.

,

 

,

علی محمدی گفت: این زائران از شهرستانهای بیرجند، قاین، گناباد، فردوس، بجستان، بردسکن، خلیل اباد، کاشمر، مه ولات، خواف و رشتخوار هستند که بصورت پیاده و طبق برنامه قصد دارند در آستانه رحلت حضرت رسول(ص) و امام حسن(ع) و امام رضا(ع) خود را به مشهد برسانند.

,

 

,

وی به محل اسکان زائران در تربت حیدریه اشاره کرد و افزود: اقامت زائران در آستان مقدس احمدالرضا(ع)، پارک شهید خاکسار، مسجد رضایی، مساجد و تکایا در دهستان منظر، مسجد شهرک، مجتمع امام رضا(ع)، روستای کامه، رباط سنگ، مسجدحشمت آباد و اسداباد با برپایی ۱۸ موکب انجام می شود.

,

 

,

کاهش ۲۰ کیلومتری سرعت در تمام محورهای مواصلاتی/اعلام محدودیت ترافیکی تا پایان ماه صفر

, کاهش ۲۰ کیلومتری سرعت در تمام محورهای مواصلاتی/اعلام محدودیت ترافیکی تا پایان ماه صفر,

, ,

فرمانده پلیس راه تربت حیدریه گفت: از صبح روز شنبه ۱۲ ابان سرعت خودروها در تمامی مخورهای مواصلاتی تربت حیدریه ۲۰ کیلومتر کاهش می یابد و این بدان معناست که اگر در مسیری سرعت مجاز ۱۱۰ کیلومتر بوده به ۹۰ کیلومتر کاهش می یابد.

,

 

,

سرهنگ حسین میش مس با بیان اینکه رانندگان با سرعت مطمئنه حرکت کنند، افزود: با توجه به اینکه برخی مسیرها کوهستانی است و مسیری برای تردد زائران وجود ندارد رانندگان وسایل نقلیه دقت لازم را داشته باشند و از طرفی زائران پیاده حتما در مسیر پیاده روی در خلاف جهت خودروها حرکت کنند.

,

 

,

وی گفت: با توجه به حضور گسترده زائران حریم قدس رضوی در ایام پایانی ماه صفر، تردد خودروهای سنگین به استثنای خودروهای حامل سوخت و مواد فاسد شدنی در جاده تربت حیدریه به مشهد از ساعت ۶ صبح روز چهارشنبه ۱۶ آبان تا ۱۸ شب به مدت سه روز ممنوع می باشد.

,

 

,

پیش بینی می شود امسال حدود ۲۰هزار نفر از زائران پیاده جهت عزاداری مراسم آخر دهه ماه صفر مهمان مردم بخش رخ باشند

, پیش بینی می شود امسال حدود ۲۰هزار نفر از زائران پیاده جهت عزاداری مراسم آخر دهه ماه صفر مهمان مردم بخش رخ باشند,

 

,

بخشدار جلگه رخ با اعلام این خبر گفت: استقبال و پذیرایی از کاروان های پیاده در بخش رخ از افتخارات اهالی خونگرم‌ این منطقه است .

,

 

,

جعفر رضوانی اظهار کرد: هرساله به دلیل قرار گرفتن بخش رخ در مسیر راه، پذیرای زائران حضرت علی بن موسی الرضا(ع) واقع شده و امسال با توجه به آمار اعلام شده این کاروان ها از شهر های جنوب استان خراسان رضوی، استان خراسان جنوبی ، یزد، از این منطقه عبور می‌کنند.

,

 

,

وی با اشاره به اتخاذ تدابیر لازم برای اسکان این زائران توسط مسوولان اظهار داشت : علاوه بر مردم این منطقه به صورت خودجوش به استقبال زائران ثامن الحجج (ع) می روند و آنان را در منازل خود اسکان داده و از آنان به نحو مطلوب پذیرایی می کنند.

,

 

,

رضوانی با بیان اینکه همه مردم سعی دارند در میزبانی از زائران ثامن الحجج (ع) بر یکدیگر سبقت بگیرند ،اضافه کرد: خیران منطقه نیز مشارکت بسیار خوبی در پذیرایی و اطعام زائران حضرت ثامن الحجج (ع) دارند.

,

 

,

وی با بیان اینکه تمام امکانات بهداشتی ، امنیتی و اسکان برای کاروان های پیاده فراهم شده ،اظهار داشت: در نشست هایی که با مسوولان منطقه رخ تشکیل شده تدابیر لازم برای مسیر راهها و اسکان آنان اندیشیده شده است.

,

 

,

بخشدار رخ گفت: امسال نیز بیش از ۳هزار نفر زن و مرد از بخش رخ جهت عزاداری روزهای پایانی ماه صفر با پای پیاده از بخش رخ عازم مشهد مقدس می شوند.

,

 

,

این راه و رسم عاشقی همه ساله پر شور تر از قبل برگزار می شود و مردم بصورت خودجوش آنی را رقم می زنند که عشاق الحسین(ع) در مسیر نجف به کربلا تداعی می بخشند.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه