اخبار داغ

دانا گزارش می‌دهد؛

سیاسی بازی دوباره اصلاح طلبان در انتخاب شهردار پایتخت/ آخوندی 61 ساله شهردار شهر تهران می‌شود؟

سیاسی بازی دوباره اصلاح طلبان در انتخاب شهردار پایتخت/ آخوندی 61 ساله شهردار شهر تهران می‌شود؟
شورای شهر تهران در حال تکرار روند انتخاب شهردار تهران در مرحله سوم است؛ روندی که در انتخاب دو شهردار گذشته با شکست فاحش روبرو شد.
[

به گزارش خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ بعد از اینکه قانون منع بکارگیری بازنشستگان در مجلس تصویب شد، اصلاح طلبان مجبور شدند که شهردار جدیدی برای خود انتخاب کنند. انتخاب شهردار سوم طی یکسال برای اصلاح طلبان بسیار سنگین بوده و کارنامه کاری کاملا ضعیفی از آنها به نمایش گذاشته است. روند انتخاب شهردار نیز در این شورا آنچنان دارای نقص‌های متعدد بوده که سبب شده این جریان سیاسی نتواند در این حوزه عملکرد مناسبی از خود بروز دهد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

روند معیوب و تکراری انتخاب شهردار تهران

, روند معیوب و تکراری انتخاب شهردار تهران , , روند معیوب و تکراری انتخاب شهردار تهران,

در همین راستا، «محمد علی نجفی» به عنوان اولین شهردار در شورای شهر پنجم توانست اکثریت آرا را کسب کند. روندی که طی شد تا وی شهردار تهران شود بسیار قابل توجه است. ابتدا 30 نفر برای این پست اعلام کاندیداتوری کردند و از میان آنها چند نفر انتخاب شدند که برنامه های خود را به شورای شهر ارائه دادند و در آخر نیز نجفی به عنوان شهردار انتخاب شد. این افراد نام اشخاص و احزاب سیاسی را پشت سر خود یدک می کشیدند.

,

بسیاری از اینکه نجفی انتخاب شده گلایه کردند که چطور فردی که در پست های قبلی خود ماندگار نبوده را اعضای شورای شهر برای چنین مسئولیت خطیر و مهمی برگزیده‌ است. اما اعضای شورای شهر گوششان به این انتقادات بدهکار نبود تا زمانی که آقای استعفا بازهم به مانند پستهای قبل شهرداری تهران را نیز به بهانه بیماری ترک گفت.

, اما اعضای شورای شهر گوششان به این انتقادات بدهکار نبود تا زمانی که آقای استعفا بازهم به مانند پستهای قبل شهرداری تهران را نیز به بهانه بیماری ترک گفت., اما اعضای شورای شهر گوششان به این انتقادات بدهکار نبود تا زمانی که آقای استعفا بازهم به مانند پستهای قبل شهرداری تهران را نیز به بهانه بیماری ترک گفت.,

بعد از این ماجرا اصلاح طلبان ماندند و خای خالی شهردار تهران. «محمد علی افشانی» بر اساس همان روند پیشین انتخاب شد. منتها در باره افشانی هم گفته می شود که از ابتدا روند انتخاب وی غیرقانونی بود و با تصویب و اعمال قانون منع بکارگیری شهرداری تهران حضور وی در این پست دیگر موضوعیتی نداشت.

,

در همین رابطه، «امیرآبادی فراهانی»، نماینده مردم قم در مجلس در خصوص قانون منبع بکارگیری بازنشستگان و استثنا قائل شدن برای شهردار تهران گفت: «این امکان جود ندارد که این قانون برای شهردار تهران استثنا قائل شود و براساس قانونی که در سال 95 تصویب شد آقای افشانی از ابتدا نمی توانست شهردار تهران شود.»

, «این امکان جود ندارد که این قانون برای شهردار تهران استثنا قائل شود و براساس قانونی که در سال 95 تصویب شد آقای افشانی از ابتدا نمی توانست شهردار تهران شود.», «این امکان جود ندارد که این قانون برای شهردار تهران استثنا قائل شود و براساس قانونی که در سال 95 تصویب شد آقای افشانی از ابتدا نمی توانست شهردار تهران شود.»,

وی افزود: «دوستان شورای شهر باید در انتخاب شهردار تهران دقت های لازم را داشته باشند و بیشتر قوانین را در نظر بگیرند؛ برای انتخاب شهردار باید با حقوقدان ها و افراد آگاه مشورت کنند تا شهر در انتظار تصمیمات نادرست آنان قرار نگیرد. مردم تهران چه گناهی کردند که این نماینده ها را انتخاب کردند به نظر من وزارت کشور باید تذکر جدی به شورای شهر تهران بدهد تا این گونه تصمیم نگیرند.»

,

حالا در مرحله سوم انتخاب شهردار تهران از شورای شهرها گزینه هایی مطرح می شود که بیم آن می رود که روند معیوب و نگران کننده انتخاب دو شهردار قبلی در شهر تهران اتفاق بیفتد.

,

اصلاح طلبان با قحط الرجال روبرو هستند؟

, اصلاح طلبان با قحط الرجال روبرو هستند؟, اصلاح طلبان با قحط الرجال روبرو هستند؟, ,

حالا اسامی چون «سید عباس آخوندی» از سوی برخی نام برده می شود که مطرح ترین گزینه شهرداری شهر تهران محسوب می شود. اعضای شورای شهر تهران حتی با وی نیز جلسه برگزار کرده اند. آخوندی هم از افشانی سن وسال بالاتری دارد و هم اینکه کارنامه کاری وی در 5 سال گذشته در وزارت راه و شهرسازی کارنامه مطلوبی نیست. حتی بعد از اینکه وی از وزارت راه استعفا داد تا در مجلس استیضاح نشود، برخی از پیش خرید کنندگان مسکن درخواست کردند آخوندی استیضاح شود.

,

از سوی دیگر شورای شهر تهران به سبب اینکه دوباره موضوع بازنشستگی شهردار اسباب زحمت و مشکل نشود از سازمان اداری و استخدامی کشور نسبت به موضوع بازنشستگی آنان استعلام کرد.

,

در همین رابطه، «جمشید انصاری» رئیس این سازمان در نامه ای به «محسن هاشمی» رئیس شورای شهر تهران، اسامی 12 کاندیدای مطرح را اعلام کرد که مشکلی به لحاظ بازنشستگی ندارند و سه سال تا موعد بازنشستگی آنان باقی مانده است. در میان این اسامی نام عباس آخوندی هم جلوه می کند. اما موضوع مهم درباره آخوندی این است که وی دوسال از افشانی بزرگتر است و 61 سال سن دارد و از سوی دیگر در سوابق کاری وی آمده است که وزیر سابق دولت روحانی در مرداد ماه سال ۱۳۶۱ از سوی وزیر کشور به عنوان معاون سیاسی و اجتماعی وزیر کشور منصوب شد. از آن زمان تا به امروز حدود 36 سال می گذرد. بنابراین اینکه گفته می شود وی 3 سال تا بازنشستگی فرصت دارد موضوع قابل تاملی است.

, «جمشید انصاری» رئیس این سازمان در نامه ای به «محسن هاشمی» رئیس شورای شهر تهران، اسامی 12 کاندیدای مطرح را اعلام کرد که مشکلی به لحاظ بازنشستگی ندارند و سه سال تا موعد بازنشستگی آنان باقی مانده است. در میان این اسامی نام عباس آخوندی هم جلوه می کند. اما موضوع مهم درباره آخوندی این است که وی دوسال از افشانی بزرگتر است و 61 سال سن دارد و از سوی دیگر در سوابق کاری وی آمده است که وزیر سابق دولت روحانی در مرداد ماه سال ۱۳۶۱ از سوی وزیر کشور به عنوان معاون سیاسی و اجتماعی وزیر کشور منصوب شد. از آن زمان تا به امروز حدود 36 سال می گذرد. بنابراین اینکه گفته می شود وی 3 سال تا بازنشستگی فرصت دارد موضوع قابل تاملی است., «جمشید انصاری» رئیس این سازمان در نامه ای به «محسن هاشمی» رئیس شورای شهر تهران، اسامی 12 کاندیدای مطرح را اعلام کرد که مشکلی به لحاظ بازنشستگی ندارند و سه سال تا موعد بازنشستگی آنان باقی مانده است. در میان این اسامی نام عباس آخوندی هم جلوه می کند. اما موضوع مهم درباره آخوندی این است که وی دوسال از افشانی بزرگتر است و 61 سال سن دارد و از سوی دیگر در سوابق کاری وی آمده است که وزیر سابق دولت روحانی در مرداد ماه سال ۱۳۶۱ از سوی وزیر کشور به عنوان معاون سیاسی و اجتماعی وزیر کشور منصوب شد. از آن زمان تا به امروز حدود 36 سال می گذرد. بنابراین اینکه گفته می شود وی 3 سال تا بازنشستگی فرصت دارد موضوع قابل تاملی است.,

با این حال به نظر می رسد که روند قبلی انتخاب شهرداری تهران دوباره در حال شکل گیری است. انتخاب شهرداری که نام و آوازه خوبی داشته باشد و مانند شهرداران قبلی مشکلاتی که منجر به کناره گیری آنان شود، نداشته باشد برای شورای شهر اصلاح طلب تهران به یک چالش تبدیل شده است.

,

انتخاب سیاسی و بحران انتخاب در شورای شهر تهران

, انتخاب سیاسی و بحران انتخاب در شورای شهر تهران , انتخاب سیاسی و بحران انتخاب در شورای شهر تهران , ,

از سوی دیگر به نظر می رسد که حزبی شدن انتخاب شهردار تهران سبب شده تا در ابتدا با تعدد کاندیدا در این روند مواجه شویم. در همین رابطه، «حسین مرعشی» عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران بیان می کند: «وقتی حزب کارگزاران کاندیدایی ندارد، به دروغ نمی‌تواند اعلام کند که کاندیدا دارد چون همه کاندیداهای حزب کارگزاران عمدتاً بازنشسته هستند و فقط آقای محسن هاشمی که رئیس شوراست، بازنشسته نیست؛ برای انتخاب شهردار اعضای شورا باید قانع باشند؛ برای همین، اکثریت شورا باید با بیرون آمدن فردی از شورا موافق باشند.»

,

انتخاب افشانی به عنوان شهردار نیز در همین روند انتخاب حزبی صورت گرفت. وی که از اعضای حزب «اعتماد ملی» است با کمک اعضای این حزب در شورای شهر توانست برای این پست حائز اکثریت آرا شود. به طور سنتی هم اگر نگاهی به انتخاب های اصلاح طلبان در شورای شهر بیندازیم همین روند مضمحل کننده را می بینیم؛ روندی که باعث شد شورای شهر اول منحل شود. در شورای شهر اول رقابت کارگزاران و حزب مشارکت و در شورای شهر تماما اصلاح طلب پنجم می بینم که احزاب اعتماد ملی، کارگزاران و اتحاد ملت به رقابت با هم برای انتخاب شهردار می پردازند که در دور قبل ائتلاف کارگزارانی ها و اعضای حزب اعتماد ملی سبب انتخاب افشانی شد.

, به طور سنتی هم اگر نگاهی به انتخاب های اصلاح طلبان در شورای شهر بیندازیم همین روند مضمحل کننده را می بینیم؛ روندی که باعث شد شورای شهر اول منحل شود. , به طور سنتی هم اگر نگاهی به انتخاب های اصلاح طلبان در شورای شهر بیندازیم همین روند مضمحل کننده را می بینیم؛ روندی که باعث شد شورای شهر اول منحل شود. ,

حالا در یک سیستم سیاسی و معیوب شهردار تهران بایستی برای سومین بار انتخاب شود و تنها مردم هستند که در این روند نادیده گرفته می شوند.

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه