اخبار داغ

یادداشت؛

عقب نشینی ترامپ شکست هیمنه سیاسی آمریکاست

عقب نشینی ترامپ شکست هیمنه سیاسی آمریکاست
در شرایطی که همگان منتظر شروع مرحله دوم تحریم ها جهت فشار هر چه بیشتر بر ایران بودند خبری منتشر شد که نشان از عقب نشینی دولت ترامپ از مواضع خود در برابر تحریم ایران داشت. بلومبرگ به نقل از منبعی آگاه اعلام کرد دولت آمریکا یک معافیت تحریمی برای ۸ کشور وارد کننده نفت ایران صادر کرده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سپاس ، عقب نشینی دولت آمریکا مبنی بر کاهش صادرات نفت ایران و اعطای معافیت به برخی کشورها توسط دولت ترامپ یک عقب گرد از روی ناچاری است که قابل بررسی است . در این مورد اولا باید به سابقه تهدید های تجاری آمریکا بعد از پیروزی انقلاب و جنگ تحمیلی نگاهی بیندازیم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سپاس,

 

,

از اوایل پیروزی انقلاب اسلامی و بعد از تسخیر لانه جاسوسی آمریکا توسط دانشجویان پیرو خط امام ، دولت آمریکا تمامی روابط خود اعم از سیاسی، اقتصادی، نظامی و مستشاری را با این به کلی قطع نمود. این دولت همچنین کلیه دارایی های ایران در بانک های خارجی را توقیف و بلوکه کرد. حتی قراردادهایی که در زمان شاه منعقد شده بود و پول آنها هم از قبل واریز شده بود نیز از این اقدامات آمریکا مصون نماند.

,

در خلال جنگ تحمیلی ، آمریکا بارها اقداماتی جهت قطع صادرات نفت ایران انجام داد از جمله حمله به سکو های نفت ایران، توقیف کشتی های باری ایران، حمله به کشتی تجاری موسوم به ایران اجر که این حمله به شهادت  و مجروح شدن جمعی از پرسنل این کشتی و اسیر شدن جمعی دیگرشد. سابقه دولت آمریکا حتی به تهدید مبنی بر حمله به پالایشگاه های کشور نیز بر می گردد.

,

در شرایطی که همگان منتظر شروع مرحله دوم تحریم ها جهت فشار هر چه بیشتر بر ایران بودند خبری منتشر شد که نشان از عقب نشینی دولت ترامپ از مواضع خود در برابر تحریم ایران داشت. بلومبرگ به نقل از منبعی آگاه اعلام کرد دولت آمریکا یک معافیت تحریمی برای ۸ کشور وارد کننده نفت ایران صادر کرده است.

,

اطمینان از وجود نفت کافی در بازار و کنترل قیمت ها از عوامل عقب نشینی دولت ترامپ از مواضع قبلی خود مبنی بر به صفر رساندن نفت ایران است.

,

اما عواملی دیگر نیز بر این چرخش موضع موثر بوده که به اختصار بیان میکنم:

,

 

,

1.ناتوانی عربستان در جایگزین کردن نفت ایران

,

عربستان پیشتر اعلام کرده بود میتواند به ازای هر بشکه نفت ایران ۲بشکه نفت روانه بازار کند که این از همان اول یک بلوف سیاسی جهت جذب شرکای تجاری ایران است. عربستان چیزی حدود ۳۰۰میلیون بشکه نفت در انبارهای خود دارد که اگر بخواهد آنها را روانه بازار کند در عرض چند ماه کل این انبارها خالی خواهد شد و عربستان می ماند و قرار داد هایی که بر زمین مانده و شرکایی که منتظر محموله نفتی خود هستند.

,

 

,

2.تیغ تیز رشد قیمت نفت

,

همه کسانی که خود را کارشناس اقتصادی میدانند مطلع هستند که بازارهای اقتصادی بویژه نفت همیشه بیش از آنکه متاثر از عملکرد کشورها باشند از شوی تبلیغاتی و جنگ روانی آنها تاثیر می پذیرد. قیمت نفت گاهی با یک تهدید سر به فلک مینهاد و گاهی با یک عقب نشینی لفظی به پایین ترین حد خود می رسید. از یک سو موسسه تانکر ترکرز اعلام کرده که میزان صادرات نفت ایران در دو هفته ابتدایی اکتبر(ماه گذشته میلادی) به ۲/۲ میلیون بشکه در روز رسیده است که این باعث کاهش نگرانی از افت عرضه نفت ایران شده و باعث شده دولت آمریکا عملا نقشه خود را بر باد رفته تلقی کند.

,

 

,

3. افزایش شدید قیمت بنزین در آمریکا

,

رشد شدید قیمت نفت در آمریکا  برای این کشور و به خصوص دولت جمهوریخواه آن به ابر چالشی تبدیل شده و می تواند منجر به افزایش افسار گسیخته قیمت بنزین شود و این اتفاق بیش از پیش دولت ترامپ را تضعیف کند.

,

همچنین این اتفاق می تواند بر انتخابات میان دوره ای کنگره سایه افکنده و موجب نارضایتی مردم از دولت و جذب آنها به دموکرات ها گردد. از همین رو ترامپ و دولتش از ترس مطرح شدن استیضاح در کنگره که متاثر از ضعف در حوزه های سیاست خارجی، درمان و بهداشت، لغو یک جانبه برجام، خروج از پیمان پاریس، حمایت همه جانبه از نژاد پرستی و کاهش نفوذ آمریکا در بین همپیمانان اروپایی خود شده است ، این معافیت را به خریداران نفت ایران داده است.

,

 

,

4.چالشی برای سیاست خارجی واشنگتن

,

از زمان روی کار آمدن ترامپ وی با انجام رفتارهایی خارج از عرف بین المللی موجب کاهش نفوذ و قدرت آمریکا میان کشور های اروپایی شده است. وی با خارج شدن یک طرفه از پیمان های چند جانبه میان آمریکا و دیگر کشورها، نقص تعهدات خود مبنی بر پذیرفتن مهاجران، خروج یک جانبه از برجام، حمایت از جنایت های عربستان در جنگ یمن و نیز دخالت های بیجا در امور کشور های حوزه مدیترانه از جمله ترکیه باعث شده تقریبا هیچ کشوری به طور جدی از دستورات غیر معقول ترامپ تبعیت نکند.

,

اگر ترامپ در بحث تحریم های نفتی نیز پافشاری می کرد تا اروپایی ها را وادار به تحریم ایران کند آن وقت شرایطی پیش می آمد که سیستم تحریم و تهدید آمریکا برای همیشه فرو بریزد و حتی به قطع روابط تجاری میان آمریکا و دولت های اروپایی منجر شود.

,

 

,

5.کاهش اثر تحریم ها

,

در شرایطی که رفتار های آمریکا منجر به افزایش قیمت نفت شده است ، این دولت سعی دارد با فشار و البته تهدید و تحریم شرکای نفتی ایران را از معامله با این کشور بترساند و گفته بود که مجازات هایی نیز برای متخلفین از تحریم های ایران در نظر گرفته است . اما رویه ای که آمریکا در چهل سال گذشته در پیش گرفته تنها به منزوی شدن خودش ختم شده است . فشار حداکثری بر چین و هند و روسیه و کره جنوبی فقط منجر به مصمم شدن بیشتر آنها جهت خرید نفت از ایران می انجامد. اگر دولت های اروپایی نیز در جهت عکس تحریم های آمریکا عمل می کردند مطمئناً زنجیر تحریمی آمریکا از هم گسسته می شد ، لذا ترامپ برای این که شرکای تجاری خود را در مقابل خواست آمریکا نبیند مجبور شد به ۸ کشور خریدار عمده نفت ایران معافیت بدهد که نام چهار کشور آسیایی در صدر این لیست است.

,

 

,

عقب نشینی ترامپ صرفا یک شکست اقتصادی نیست ، بلکه شکست هیمنه سیاسی آمریکا در بین کشور ها به خصوص میان شرکای اروپایی خود است و ممکن است ترامپ نیز مانند کارتر که شکست عملیات طبس موسوم به پنجه عقاب را در کارنامه خود داشت ، شکست در تحریم نفت ایران در این کارنامه ثبت شود و وی نیز با پایان دوره خود به دور دوم ریاست جمهوری نرسد.

,

انتهای یپام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه