اخبار داغ

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو:

سفارتخانه‌های ایران دوخت و دوز اقتصادی نمی‌کنند/ حذف دلار در مبادلات تجاری ایران با چین، هند و ترکیه

سفارتخانه‌های ایران دوخت و دوز اقتصادی نمی‌کنند/ حذف دلار در مبادلات تجاری ایران با چین، هند و ترکیه
بیگی گفت: بناست قدرت‌های اقتصادی آسیا مانند چین، هند، پاکستان و ایران با یک پول مشترک که در ردیف پول آمریکایی و کشورهای اروپایی است مبادلات را انجام دهند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آناج، احمد علیرضا بیگی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی آناج در خصوص طرح نمایندگان مجلس برای حذف دلار از مبادلات تجاری اظهار داشت: دلار و استفاده از آن ابزار آمریکا برای سلطه بر کشور ما و دیگر کشورهایی مانند روسیه و چین که سیاست‌هایشان با آن‌ها همخوانی ندارد، شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آناج,

وی ادامه داد: از همین جهت بناست قدرت‌های اقتصادی آسیا مانند چین، هند، پاکستان و ایران با یک پول مشترک که در ردیف پول آمریکایی و کشورهای اروپایی است مبادلات را انجام دهند و ترکیه هم در این رابطه به واسطه تهدید اقتصادش توسط دلار به مرحله حذف دلار از مبادلات اقتصادی رسیده است.

,

عضو کمیسیون شوراها و سیاست داخلی مجلس گفت: در گام اول ایران با پول محلی ترکیه یعنی لیر و روپیه هند معامله خواهد کرد و گام بعدی استفاده از یک پول مشترک می‌باشد.

,

وی در خصوص تنبیه کشورهای همکار با آمریکا در تحریم ایران، تصریح کرد: در این زمان که ما به دنبال مشتری برای فروش نفت هستیم باید سیاست‌هایی اعمال کنیم تا کشورها را جذب کنیم، به واسطه قدرت آمریکا کشورها به خاطر منافعشان مجبور هستند با آمریکا همراهی کنند و این موضوع بیشتر کاربرد سیاسی دارد تا کاربردی عملی.

,

بیگی با بیان اینکه عملکرد وزارت امور خارجه ایرادات فراوانی دارد، توضیح داد: فرصتی که برجام برای ما فراهم کرده بود باید می‌توانستیم برای توسعه با کشورهای پیرامون استفاده کنیم و دوخت‌و دوز اقتصادی برای توسعه صادرات انجام دهیم اما چنین نشد.

,

وی ادامه داد: از سفارت‌‌خانه‌های ما انتظار می‌رود باعملکردشان کاری کنند که محصولات ایران به ویژه محصولات کشاورزی در بازارهای خارجی حضور پیدا کنند.

,

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو با اشاره به کاهش ارزش ریال اذعان داشت: شناور شدن قیمت ریال و از دست رفتن 9 دهم سرمایه اگرچه اتفاق خوبی نبود اما فرصتی برای صادرات است و برخلاف سال گذشته که کشاورزان برای محصولاتشان خریدار پیدا نمی‌کردند امروز با خریدار خارجی مواجه هستند.

,

وی افزود: وزارت امور خارجه نیز باید برای توسعه کشاورزی و معرفی ظرفیت‌های آن همت کند زیرا محصولات کشاورزی ایرانی در مقایسه با سایر کشورها برای خریداران خارجی از قیمت بسیار مناسبی برخوردار است.

,

بیگی با بیان اینکه یکی از وظایف وزارت امور خارجه تقویت دیپلماسی اقتصادی است، گفت: روز گذشته نیز در این خصوص از آقای ظریف سوال شد زیرا وزارت امور خارجه کمترین نمره را در قرارگاه اقتصاد مقاومتی کسب کرده که این ایراد بزرگی است.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه