اخبار داغ

مصاحبه جذاب با متولی هیئت امامزاده اسماعیل(ع)؛

هیئتی با قدمت ۸۰ساله در قزوین/ پایگاهی که ۲۰۰ لاله سرخ از آن پر کشیدند

هیئتی با قدمت ۸۰ساله در قزوین/ پایگاهی که ۲۰۰ لاله سرخ از آن پر کشیدند
قدمت هیئت امامزاده اسماعیل(ع) قزوین به طور غیررسمی و بنا به جلساتی که بوده به بیش از ۸۰ سال می‌رسد اما فعالیت رسمی و نشان‌دار شدن هیئت به سال‌های ۵۹ و ۶۰ برمی‌گردد که شهید میرسجادی بنیان گذار آن بود و تا به امروز ۳۷سال می‌گذرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  شاخص، هر سال با فرا رسیدن زمزمه شور و عزای حسینی، هیچی دلی نیست که هوای یک هیئت و اشک برای شهدای دشت کرب و بلا را نکند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شاخص،,

هیئتی که چای روضه‌هایش را در هیچ قهوه‌خانه و کافه‌ای پیدا نمی‌شود؛ بسیاری از عاشقان اهل بیت(ع) روزهای سال را تا فرا رسیدن ماه محرم و صفر لحظه شماری می‌کنند تا بتوانند نوکری دستگاه امام حسین(ع) را کنند.

,

اگر خاطرات دوران کودکی را مرور کنیم روزهایی را به یاد می‌آوریم که مادر و پدرهایمان شب‌های محرم دستمان را می‌گرفتند و به یکی از هیئت‌های محله می‌بردند.

,

عطر و صفایی که در هیئت‌های قدیمی محله‌ها می‌پیچید را هیچگاه فراموش نمی‌کنیم؛ محافلی که سادگی‌هایشان به شور و شعور حسینی گره خورده بود.

,

امروز هم در کنار غرق شدن‌ در روزمرگی‌ها و تجملات، ایام سوگواری ماه محرم که از راه می‌رسد دلمان می‌خواهد برویم کنج یکی از هیئت‌‌های قدیمی و باسابقه شهر بنشینیم و دل را به نوای حسینی بسپاریم.

,

این روزها که کوچه و خیابان‌های شهر رنگ و بوی عزای حسینی را گرفته است فرصت را غنیمت شمردیم و به صحبت با متولی هیئت امامزاده اسماعیل(ع) قزوین که از ذاکرین اهل بیت(ع) است، پرداختیم.

,

, , ,

شهید سید محمود میرسجادی مشوق اصلی من برای مداحی بود

, شهید سید محمود میرسجادی مشوق اصلی من برای مداحی بود,

امیر عبادی متولد سال ۱۳۴۳ است که در محله امامزاده اسماعیل(ع) چشم به جهان گشوده است.

,

وی می‌گوید: از کودکی انس و الفت خاصی با امامزاده اسماعیل(ع) داشتم و درواقع اولین مراسم مذهبی، سینه زنی و روضه خوانی را در مسجد احمدیه که روبه روی منزل مسکونی ما است و در امامزاده اسماعیل(ع) تجربه کردم.

,

این مداح اهل بیت در ادامه می‌افزاید: اولین جلسه دعای ندبه‌ای که حضور یافتم مربوط به ۴۸ سال پیش می‌شود که شهید سید محمود میرسجادی در مسجد احمدیه قرائت کرد.

,

عبادی ادامه می‌دهد: با شنیدن صوت و لحن این شهید بزرگوار آرزو کردم خداوند به من توفیق بدهد که بتوانم مثل ایشان دعای ندبه و دعاهای دیگر را بخوانم و مداحی کنم؛ الحمدلله خداوند خواسته بنده را برآورده کرد و از کوچک‌ترین مادحین اهل بیت‌(ع) در آستان مقدس امامزاده اسماعیل(ع) هستم.

,

وی خاطرنشان می‌کند: پدرم هیئت امنای مسجد احمدیه و امامزاده اسماعیل(ع) بود و به واسطه حضور ایشان در این دو پایگاه ما هم توانستیم حضور پررنگی در این عرصه داشته باشیم.

,

متولی امامزاده اسماعیل(ع) بیان می‌کند: همچنین مادرم من را خیلی تشویق می‌کرد که در عرصه مذهبی فعال باشم چراکه من در محرم ۱۳۴۳ به دنیا آمدم و مادرم تعریف می‌کند که من را در مجالس امام حسین(ع) و روضه اهل بیت شیر داده است و این توفیقی برای من است.

,

عبادی توضیح می‌دهد: قدمت هیئت امامزاده اسماعیل(ع) قزوین به طور غیررسمی و بنا به جلساتی که بوده به بیش از ۸۰ سال می‌رسد اما فعالیت رسمی و نشان‌دار شدن هیئت به سال‌های ۵۹ و ۶۰ برمی‌گردد که شهید میرسجادی بنیان گذار آن بود و تا به امروز ۳۷سال می‌گذرد.

,

وی خاطرنشان می‌کند: حاج آقا نقی شفیعی، حاج مجید فقیهی و حاج حسین کاشانی بزرگانی بودند که پیش از انقلاب مراسم دعای کمیل در هر شب جمعه را برگزار می‌کردند.

,

ذاکر اهل بیت(ع) می‌افزاید: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی شهید سیدمحمود میرسجادی این مراسم را ادامه دادند و بعد شهادت ایشان در اسفندماه سال۶۲ بنده توفیق خدمتگذاری را پیدا کردم و پرچم هیئت را به دست گرفتم.

,

هیئت امامزاده اسماعیل(ع) پایگاه و پاتوق رزمندگان دوران دفاع مقدس بود

, هیئت امامزاده اسماعیل(ع) پایگاه و پاتوق رزمندگان دوران دفاع مقدس بود,

عبادی یادآور می‌شود: هیئت امامزاده اسماعیل(ع) پایگاه و پاتوق رزمندگان دوران دفاع مقدس بود که هرگاه از جبهه‌ها می‌آمدند در این هیئت دور هم جمع می‌شدند و به عزاداری می‌پرداختند.

,

وی بیان می‌کند: هیئت امامزاده اسماعیل(ع) قزوین ۲۰۰ شهید را تقدیم انقلاب و اسلام کرده است که هر کدام شخصیت منحصر به فردی هستند.

,

متولی هیئت امامزاده اسماعیل(ع) عنوان می‌کند: شهدا از فعالان همیشگی هیئت بودند و در کنار با عزاداری‌های و برگزاری مراسمات مذهبی نیز تکالیف شرعی خود نسبت به امام، انقلاب و اسلام و دفاع از وطن را به انجام می‌رساندند.

,

عبادی تصریح می‌کند: وجود ۲۰۰ شهید والاقدر در این هیئت نشان دهنده جوان‌گرایی آن است که همین روال تا به امروز ادامه یافته است و بسیاری از بزرگان عرصه مداحی کشور امامزاده اسماعیل(ع) را به عنوان پایگاه شاخص انقلابی و ولایی در قزوین می‌شناسند.

,

وی یکی ار عناصر جذب افراد در اماکن مذهبی را نیت خالص و اخلاص متولیان و گردانندگان آن یاد می‌کند و می‌گوید: اگر مردم این خلوص نیت را احساس کنند، خداوند هم قلوب آن‌ها را به سمت خود متمایل می‌کند.

,

ذاکر اهل بیت(ع) با بیان اینکه فعالیت‌ هیئت باید هدفمند و با برنامه باشد، می‌افزاید: باید ببینیم اهل بیت (ع) از ما چه انتظاری دارند و همان گونه عمل کنیم، قطعا ائمه هم در این راه ما را کمک خواهند کرد.

,

متولی هیئت امامزاده اسماعیل(ع) یادآوری می‌کند: آن زمان که شهدای ما اینجا نفس می‌زدند فضای بسیارمعنوی حاکم بود و جوان‌ها را جذب می‌کرد؛ عده‌ای بودند که می‌گفتند ما گرایشی به کارهای مذهبی نداشتیم اما آشنایی با این هیئت باعث تحول در ما شد و حتی برخی از این افراد طلبه شدند و امروز لباس روحانیت بر تن دارند.

,

روضه‌ها و برنامه‌های هیئت باید با محوریت جذب جوانان باشد

, روضه‌ها و برنامه‌های هیئت باید با محوریت جذب جوانان باشد,

وی با بیان اینکه باید با اخلاق و رفتار خوش، در نسل جوان اعتمادسازی کنیم تصریح می‌کند: برنامه‌ریزی هدفمند باید رکن دوم کار یک مجموعه فرهنگی و یا هیئت باشد و به دنبال آن در مرحله اجرا هم به طور صحیح به برنامه‌ریزی‌ها عمل شود.

,

عبادی در ادامه می‌گوید: با توجه به محیط آلوده فضای مجازی، بمباران رسانه‌ای و دروغ پردازی‌های دشمنان برای متوقف کردن جذب جوانان در هیئت‌های ولایی و هدفمند، باید اعتقاد راسخ به ضرورت جذب نسل جوان داشته باشیم.

,

این مداح با بیان اینکه روضه‌ها و برنامه‌های هیئت باید با محوریت جذب جوانان باشد، اضافه می‌کند: امروز دشمنان دروغ‌ها را با ظواهر فریبنده آرایش می‌کنند که تشخیص حق از باطل را برای جوانان سخت کرده است.

,

وی با اشاره به اینکه باید ارتقاء فکری و مبنایی را در هیئت در نظر داشته باشیم، می‌افزاید: هر مجموعه‌ای اگر بخواهد حرکت رو به جلو داشته باشد و درجا نزند لازمه‌اش این است که دائما آسیب شناسی شود و موانع آن را بشناسند.

,

عبادی بیان می‌کند: کار فرهنگی زمان بر و دیربازده است اما امروز می‌بینیم که دشمن با هزینه‌های هنگفت برای سرکوب اسلام و شیعه هزینه می‌کند از این رو باید انحرافات را بررسی و آسیب شناسی کنیم و برای آن راهکار داشته باشیم.

,

متولی هیئت امامزاده اسماعیل(ع) توضیح می‌دهد: یکی از بزرگترین آفات این است که دشمن می‌خواهد ما یک هیئت سکولار داشته باشیم و کاری به سیاست نداشته باشیم.

,

وی ادامه می‌دهد: تجسم شمر حاضر و زنده نگه‌داشتن خط امام و رهبری برای دشمن خطرآفرین است و از این رو در حال تضعیف نگاه ولایی و دشمن‌شناسی در مراسمات مذهبی و عزاداری‌ها است.

,

, , ,

هیئت‌های مذهبی باید بستری برای تربیت نسلی ولایی و رشد فکری افراد باشد

, هیئت‌های مذهبی باید بستری برای تربیت نسلی ولایی و رشد فکری افراد باشد,

عبادی تصریح می‌کند: نباید فراموش کنیم که دنیا و شهوت‌های دنیا باعث شد که یزیدیان امام حسین(ع) را در واقعه کربلا به شهادت برسانند و دشمن از معرفی و شناخت شمرهای زمانه احساس خطر می‌کند.

,

ذاکر اهل بیت(ع) خاطرنشان می‌کند: هر روز و هر زمان باید دشمن شناس باشیم چراکه «کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا» است.

,

وی تصریح می‌کند: دشمنان میخواهند ما را محدود کنند و یکی از آفات در هیئت‌ها این است که عزاداری‌ها را فقط به گریه محدود کنیم و برای رشد فکری و شناختی وقتی صرف نکنیم.

,

عبادی، انحرافات مالی و اخلاقی را از دیگر آسیب‌های برخی هیئت‌ها یاد می‌کند و می‌گوید: اگر عزاداری‌ها و هیئت‌ها به مجموعه این انحرافات آلوده شوند، اعتمادها را از جامعه سلب می‌کند.

,

متولی هیئت امامزاده اسماعیل(ع) تاکید می‌کند: در هیئت‌های مذهبی باید بستری فراهم شود که به سوالات و شبهات فکری افراد پاسخ داده شود.

,

وی بیان می‌کند: یک ذاکر باید ببیند برای چه کار می‌کند؛ آیا برای پول و خوشایند افراد است و یا به عنوان یک تکلیف؟ یک مداح باید در مسیر اهل بیت قدم بردارد و از اصول شرعی و نظرات و فتوای مراجع تقلید و عالمان بهره‌گیری کند.

,

عبادی ابراز می‌کند: متاسفانه برخی از مداحان از سبک‌ها و حرکاتی در مجالس استفاده می‌کنند که در شان ائمه نیست؛ اگر هیئتی منجر به تقویت و رشد روحیه حق‌طلبی نباشد بدون شک هیئت موفقی نخواهد بود.

,

ذاکر اهل بیت(ع) بیان می‌کند: به همه ائمه ارادت دارم و همه نور واحد هستند اما در خلوت خودم با حضرت زهرا(س) زمزمه می‌کنم و همیشه از ایشان مدد می‌گیرم.

,

در پایان این مصاحبه از آقای عبادی خواستیم که یکی از خاطرات به یادماندنی از دوران مداحی‌اش بگوید و به طور زنده برایمان اجرا کند؛

,

سال‌های ۶۵ و ۶۶ وقتی بچه‌ها از جبهه برمی‌گشتند هیئت برپا می‌شد و مراسم عزاداری داشتیم؛ من یک نوحه‌ای که در تلویزیون پخش شده بود را نوشته بودم و مدت‌ها بود در دفتر داشتم اما هر کاری می‌کردم نمی‌توانستم سبک نوحه را پیدا کنم.

,

نوحه اگر در دستگاه خود خوانده نشود دچار سکته شده و خراب می‌شود؛ در یکی از همین محافل عزاداری همراه با بچه‌های رزمنده بودیم که مداح اصلی بعد از اتمام مداحی، بلندگو را مقابل من قرار داد تا نوحه بخوانم.

,

من چیزی به ذهنم نمی‌رسید و در ان لحظه به یاد همان نوحه‌ای که مدت‌ها داشتم، افتادم اما هر کاری می‌کردم سبک آن را به خاطر نمی‌آوردم؛ جمعیت به من نگاه می‌کرد و منتظر بودند تا نوحه بخوانم.

,

از خجالت خیس آب شده بودم و همان لحظه به اباعبدالله متوسل شدم و بی‌اختیار شروع به نوحه‌خوانی کردم و سبکی درآمد که همه  جمعیت از آن استقبال کردند.

,

عنایت اهل بیت بود که توانستم نوحه را با سبک خوبی بخوانم و الان با گذشت سال‌ها هنوز هم شب‌های تاسوعا از نقاط مختلف کشور به هیئت امامزاده اسماعیل می‌آیند تا نوحه “عباس عباس” را گوش فرا دهند.

,

این خاطره به من اموخت اگر خودمان را در درگاه خداوند و اهل بیت خاک کنیم و با ادب تمام در محضرشان باشیم قطعا کمک می‌کنند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه