اخبار داغ

نظر نمایندگان استان مرکزی در مجلس درباره طرح حذف دلار از معادلات؛

عزم جدی مجلس برای حذف دلار از معاملات بین‌المللی/انزوای آمریکا با حذف دلار از روابط بین‌الملل/کشورهای همراه آمریکا شرکای تجاری خوبی برای کشور نخواهند بود

عزم جدی مجلس برای حذف دلار از معاملات بین‌المللی/انزوای آمریکا با حذف دلار از روابط بین‌الملل/کشورهای همراه آمریکا شرکای تجاری خوبی برای کشور نخواهند بود
مجلس شورای اسلامی به عنوان قانون گذار برای تسهیل اقدامات پیشگیرانه دو طرح «حذف دلار از معاملات بین المللی» و «تنبیه کشورهای همکار آمریکا در اعمال تحریم علیه ایران» را در پیش دارد
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از دیار آفتاب؛ مجلس شورای اسلامی به عنوان قانون گذار برای تسهیل اقدامات پیشگیرانه دو طرح «حذف دلار از معاملات بین المللی» و «تنبیه کشورهای همکار آمریکا در اعمال تحریم علیه ایران» را در پیش دارد که می توان از آنها تحت عنوان آماده باش مجلس برای مقابله با تحریم ها یاد کرد. طرح هایی که هر یک به نوبه خود می تواند اولا از آسیب های احتمالی تحریم های جدید آمریکا جلوگیری کرده و از طرفی دیگر، قدمی برای مقابله با اقدامات خصمانه ترامپ علیه ایران باشد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, دیار آفتاب,

در این خصوص نمایندگان استان مرکزی در مجلس شورای اسلامی نیز نظرات خود را مطرح کرده اند که در ادامه آن را می خوانید.

,

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس:

, عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس:,

حذف دلار نیازمند رایزنی‌های اصولی دولتمردان است/ کشورهای همراه آمریکا شرکای تجاری خوبی برای کشور نخواهند بود

, حذف دلار نیازمند رایزنی‌های اصولی دولتمردان است/ کشورهای همراه آمریکا شرکای تجاری خوبی برای کشور نخواهند بود, حذف دلار نیازمند رایزنی‌های اصولی دولتمردان است/ کشورهای همراه آمریکا شرکای تجاری خوبی برای کشور نخواهند بود,

نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی گفت: برای قانع کردن دیگر کشورهای همسو در مسئله حذف دلار از مبادلات نیاز است که دولت و بالأخص وزارت امور خارجه تمام تلاش خود را به کار گیرد و با رایزنی‌های جدی و اصولی کشورهای دیگر را قانع کنند.

,

علیرضا سلیمی نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در خصوص طرح حذف دلار از معاملات بین‌المللی در گفتگو با دیار آفتاب؛ ضمن تأکید بر اینکه آمریکایی‌ها به یک‌جانبه‌گرایی افراطی تکیه زده‌اند گفت: آمریکایی‌ها تقریباً یک‌سوم کشورهای دنیا را تحریم کرده‌اند که این نشان از فعالیت‌های یک‌جانبه‌ی آن‌ها در دنیا دارد.

,

حذف دلار یک تحول جدیدی در بازارهای جهانی ایجاد خواهد کرد

, حذف دلار یک تحول جدیدی در بازارهای جهانی ایجاد خواهد کرد, حذف دلار یک تحول جدیدی در بازارهای جهانی ایجاد خواهد کرد,

سلیمی بابیان اینکه اگر کشورهای تحریمی باهم هماهنگ شوند می‌توانند دلار را از مبادلات بین خود حذف کنند عنوان کرد: با حذف دلار یک تحول جدیدی در بازارهای جهانی ایجاد خواهد شد که این مسئله مستلزم هماهنگی و روابط دقیق اقتصادی و سیاسی بین این کشورهاست.

,

حذف دلار از مبادلات بین کشورها ضربه جدی‌ای به اقتصاد آمریکا وارد کند

, حذف دلار از مبادلات بین کشورها ضربه جدی‌ای به اقتصاد آمریکا وارد کند, حذف دلار از مبادلات بین کشورها ضربه جدی‌ای به اقتصاد آمریکا وارد کند,

وی با اشاره به اینکه حذف دلار از مبادلات بین کشورها می‌تواند ضربه جدی‌ای را به اقتصاد آمریکا وارد کند اظهار کرد: قبل از هر چیز نیاز است که کشورهای همسو در این مسئله قانع شوند و به‌سوی این مهم گام بردارند.

,

نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی اذعان داشت: برای قانع کردن دیگر کشورهای همسو در مسئله حذف دلار از مبادلات نیاز است که دولت و بالأخص وزارت امور خارجه تمام تلاش خود را به کار گیرد و با رایزنی‌های جدی و اصولی کشورهای دیگر را قانع کنند.

,

وی با تأکید بر آماده بودن فضای ذهنی و عملیاتی کشورهای همسو برای حذف دلار از مبادلات ادامه داد: این ایده در ذهن بسیاری از دولت‌مردان دنیا شکل‌گرفته و زمینه لازم برای این حرکت وجود دارد.

,

سلیمی افزود: امروز دیده می‌شود که حتی بعضی از کشورها مسئله حذف دلار از مبادلات بین یکدیگر را به‌صراحت به زبان جاری کردند که نشان از آن دارد که برخلاف تصور قبل، سروری و آقایی دلار آرام‌آرام در حال از بین رفتن است و این هم یکی دیگر از نشانه‌ها و عوامل افول قدرت آمریکا در دنیا است.

,

کشورهای همراه آمریکا شرکای تجاری خوبی برای کشور نخواهند بود

, کشورهای همراه آمریکا شرکای تجاری خوبی برای کشور نخواهند بود, کشورهای همراه آمریکا شرکای تجاری خوبی برای کشور نخواهند بود,

این نماینده مجلس در بخش دیگری از گفتگو به طرح تنبیه کشورهای همراه آمریکا در تحریم‌ها علیه ایران پرداخت و گفت: ما باید کشورهایی که با آمریکا در راستای فشار اقتصادی به کشورمان همکاری می‌کنند تنبیه کنیم و با برنامه‌ریزی دقیق با آن‌ها برخورد داشته باشیم.

,

وی بابیان اینکه کشورهای همراه آمریکا در بحث فشار بر ایران قطعاً در آینده نمی‌توانند شریک‌های تجاری خوبی برای کشور باشند تصریح کرد: در آینده دولت را موظف می‌کنیم که در مبادلات تجاری با این کشورها محدودیت‌های جدی‌ای را ایجاد کند.

,

سلیمی با تأکید بر اینکه آمریکایی‌ها نمی‌توانند ما را با این تحریم‌ها به بن‌بست برسانند تشریح کرد: ممکن است تحریم‌های آمریکا مشکلات و دردسرهایی برای ما ایجاد کند و این طبیعی است اما اینکه تصور شود تحریم‌ها ما را به بن‌بست می‌رسانند اشتباه است.

,

وی ادامه داد: مطمئناً از این دوره عبور خواهیم کرد و به دنبال این هستیم که کشورهایی که با آمریکایی‌ها همکاری می‌کنند را با محدودیت‌های جدی‌ای در فضای تجاری با ایران روبه‌رو کنیم.

,

نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: تا به اینجا نگاه نمایندگان مجلس شورای اسلامی نسبت به این دو طرح خوب است.

,

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس اعلام کرد:

, عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس اعلام کرد:,

عزم جدی مجلس برای حذف دلار از معاملات بین‌المللی/اعمال سخت‌گیری نسبت به کشورهای همراه آمریکا

, عزم جدی مجلس برای حذف دلار از معاملات بین‌المللی/اعمال سخت‌گیری نسبت به کشورهای همراه آمریکا, عزم جدی مجلس برای حذف دلار از معاملات بین‌المللی/اعمال سخت‌گیری نسبت به کشورهای همراه آمریکا,

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی از عزم جدی مجلس برای حذف دلار از معاملات بین‌المللی خبر داد.

,

محمدابراهیم رضایی نماینده مردم خمین و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست‌های خارجی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با دیار آفتاب؛ ضمن بیان اینکه مدت زیادی است راجع به طرح حذف دلار از معاملات بین کشورها صحبت می‌شود و کمیسیون اقتصادی نیز تلاش زیادی در این زمینه انجام داده است گفت: مذاکراتی در این موضوع با برخی از کشورها صورت گرفته و کارهایی انجام‌شده اما نتیجه‌ای که تابه‌حال انتظار می‌رفته محقق نشده است.

,

رضایی ضمن تأکید بر شرایط موجود کشور و فشارهای آمریکا تصویب و اجرای این طرح را ضروری دانست و اظهار کرد: با توجه به وضعیت تهدیداتی که وجود دارد باید این کار خیلی جدی‌تر پیگیری شود اما متأسفانه خیلی از سوی بانک مرکزی به‌عنوان متولی اجرا این طرح اقبالی نشان داده نمی‌شود.

,

وی بابیان اینکه طرح و برنامه موردنظر خیلی کند پیش می‌رود عنوان کرد: نماینده‌های بانک مرکزی در زمان تنظیم لایحه‌های کارشناسی عمدتاً حضور پیدا می‌کنند اما با توجه به اینکه با دست‌پر در جلسات حاضر نمی‌شوند نشان از آن دارد که آن‌ها خیلی نسبت به این مسئله راغب نیستند.

,

نماینده مردم خمین در مجلس شورای اسلامی عملکرد وزارت امور خارجه طی سال‌های گذشته در بعد اقتصادی را ضعیف ارزیابی کرد و افزود: امروز هم که مسئولین وزارت امور خارجه می‌خواهند در این زمینه فعال شوند انگیزه لازم برای انجام این کار در آن‌ها دیده نمی‌شود.

,

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس بابیان اینکه دولت به‌شدت به این سبک از فعالیت‌ها نیاز دارد اظهار کرد: دولت حداقل برای حفظ اعتبار خود و برنامه‌هایش که می‌خواهد پیش برود و همچنین با توجه به آبروی درخطرش باید پیگیر چنین طرح‌هایی باشد اما ضرورتش را احساس نکرده و عزم و اراده و حرکت منسجمی در هیچ جای دولت نه بانک مرکزی و نه وزارت امور خارجه برای اجرای طرح حذف دلار از معاملات بین کشورها نمی‌بینیم.

,

رضایی با اشاره به تلاش‌های دلسوزانه کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: این گروه با جلساتی که می‌گذارد برنامه‌های خوبی ارائه می‌دهد منتهی رده اجرا که رده دولت است وقتی اراده نداشته باشد برنامه‌های کمیسیون نیز به نتیجه نمی‌رسد و تلاششان آن‌چنان‌که باید ثمره نمی‌دهد.

,

نماینده مردم خمین در مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه کمیسیون اقتصادی برای این موضوع به همراهی بیش‌تر مجلس نیاز دارد تشریح کرد: نمایندگان برنامه‌های خوبی در کمیسیون آماده کرده‌اند تا در قالب مصوبه رسمی مجلس ورود پیدا کنند و  با قانون گزاری برای دولت الزام به اجرا ایجاد کنند یعنی اگر از طرف دولت کوتاهی می‌شود از طرف مجلس جدی‌تر پای‌کار هستند و تلاش می‌کنند.

,

رضایی در بخش دیگری از گفتگو به طرح تنبیه کشورهای همکاری کننده با آمریکا در راستای فشار بر ایران پرداخت و گفت: این هم کار لازمی است که باید پیگیری شود و با بررسی‌های دقیق موردتوجه قرار گیرد.

,

وی با اشاره به اینکه هنوز طرح رسمی‌ای وارد دستور کار مجلس نشده است خاطرنشان کرد: به‌هرحال یک‌بخشی از دولت‌ها از ترس مجبورند از آمریکا اطاعت کنند و یک‌بخشی از دولت‌ها ابزار اراده و تحمیل فشار آمریکایی‌ها به ایران هستند که باید سخت‌گیری بیشتری در روابط با این کشورها صورت گیرد.

,

عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی:

, عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی:,

انزوای آمریکا با حذف دلار از روابط بین‌الملل/مجلس در حال بررسی کارشناسی جایگزین دلار

, انزوای آمریکا با حذف دلار از روابط بین‌الملل/مجلس در حال بررسی کارشناسی جایگزین دلار, انزوای آمریکا با حذف دلار از روابط بین‌الملل/مجلس در حال بررسی کارشناسی جایگزین دلار,

عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی گفت: لازمه تأثیر حذف دلار بر به انزوا کشاندن آمریکا علاوه بر اجرای این طرح در کشور، نیازمند پیش‌قدم شدن دیگر کشورها در این زمینه است.

,

محمدرضا منصوری نماینده مردم ساوه و زرندیه در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون صنایع مجلس در گفتگو با دیار آفتاب؛ گفت: حذف دلار از معاملات بین‌المللی اتفاق خوبی است و می‌توانیم با حذف دلار فعالیت‌های اقتصادی را با یورو ادامه دهیم.

,

منصوری ضمن تأکید بردشمنی آمریکایی‌ها با کشورمان و تهدیدات ارزی موجود اظهار کرد: با توجه به افزایش قیمت دلار و نوسانات موجود در بازار طی هفته‌های گذشته حذف دلار می‌تواند بر کنترل این مسئله مؤثر باشد و میل مردم نسبت به استفاده از دلار را کم‌تر کند.

,

وی با اشاره به اینکه بانک مرکزی و دولت هنوز نظر قطعی خود را در این رابطه اعلام نکرده‌اند اذعان داشت: باید یک گروه کارشناسی معایب و مزایای این طرح را بررسی کند تا طوری نباشد که تصمیم اشتباهی گرفته شود و خودمان باعث تقویت دلار شویم.

,

نماینده مردم ساوه و زرندیه در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در همین زمینه مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در حال فعالیت است تا ابعاد طرح را بررسی کنیم و بامطالعه تصمیم گرفته شود.

,

وی بابیان اینکه اجراشدن این طرح از سوی ایران به‌تنهایی نمی‌تواند بر اقتصاد آمریکا تأثیرگذار باشد افزود: لازمه تأثیر این مهم بر به انزوا کشاندن آمریکا علاوه بر اجرای این طرح در کشور، نیازمند پیش‌قدم شدن دیگر کشورها در این زمینه است.

,

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی مطرح کرد:

, عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی مطرح کرد:,

پیمان‌های پولی چندجانبه در راستای حذف دلار/تصویب بودجه سالانه کشور بر اساس مبالغ ارزی غیر از دلار

, پیمان‌های پولی چندجانبه در راستای حذف دلار/تصویب بودجه سالانه کشور بر اساس مبالغ ارزی غیر از دلار, پیمان‌های پولی چندجانبه در راستای حذف دلار/تصویب بودجه سالانه کشور بر اساس مبالغ ارزی غیر از دلار,

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت:تصویب بودجه سالانه کشور بر اساس مبالغ ارزی غیر از دلار و انجام نظارت‌ها و گزارش‌ها در همین راستا و همچنین تسهیل انعقاد پیمان‌های پولی دوجانبه و چندجانبه از اقداماتی است که مجلس می‌تواند در این زمینه انجام دهد.

,

علی ابراهیمی نماینده مردم شازند در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون کشاورزی در گفتگو با دیار آفتاب؛ ضمن اشاره به تاریخ اتفاقات رقم خورده برای دلار بعد از جنگ جهانی گفت: آمریکایی‌ها ابتدا متعهد بودند که نسبت به ذخیره طلا چاپ دلار را انجام دهند ولی در امتداد زمان برای رسیدن به مقاصد اقتصادی و سیاسی خود، دلار را بدون پشتوانه چاپ کردند که هم‌اکنون نیز این مسئله ادامه دارد.

,

ابراهیمی ضمن تأکید بر اینکه آمریکا کشوری است با کسری بودجه عظیم اظهار کرد: کشوری که دارای تراز تجاری منفی و بدهی بیش از تولید ناخالص داخلی است مطمئناً دیر یا زود ارزش پولش سقوط خواهد کرد.

,

وی ادامه داد: با توجه به این نکته برخی کشورها در سبد ذخیره ارزی خود دست به اصلاح زدند و در حال جابجایی دلارهای ذخیره‌شده با طلا یا سایر ارزها هستند که ازاین‌دست کشورها می‌توان به چین روسیه و هند اشاره کرد.

,

نماینده مردم شازند در مجلس شورای اسلامی یکی دیگر از راه‌های برخی کشورها برای مصون ماندن از خطر کاهش ارزش دلار را اقدام آن‌ها به ایجاد پیمان مبادلات پولی با ارزهای خود عنوان کرد و افزود: امروز جامعه جهانی به این نتیجه رسیده است که دیر یا زود دلار نیز سرنوشت پوند استرلینگ ( پول انگلستان که قبل از دلار ارز جهانی بود ) را پیدا خواهد کرد و برای رهایی از این مشکل چاره‌اندیشی کرده است.

,

وی بابیان اینکه باید در نظر داشت که نقش دلار آن‌قدر برای ایالات‌متحده در مناسبات و سیاست‌های جهانی اهمیت دارد که برخی کارشناسان علل اصلی حمله امریکا به عراق و لیبی را در این می‌دانند که سران وقت دو کشور ( صدام و قذافی ) تصمیم گرفته بودند نفت را به‌جای دلار با یورو معامله کنند اذعان داشت: در زمان حال یک تفاوت اساسی و مهم نسبت به گذشته وجود دارد و آن اجماع جهانی علیه برخی اقدامات غیرمنطقی امریکا است.

,

ابراهیمی spv را یکی از نمونه‌های راه‌اندازی شده سیستم مبادلات پولی ایران با اروپا دانست و تصریح کرد: این سیستم می‌تواند بر سلطه چندین ساله سوئیفت و دلار امریکا بر مبادلات پولی دنیا پایان دهد و به همین دلیل سران آمریکایی هراس آن رادارند که تابو سوئیفت در هم بشکند از همین رو است که شنیده می‌شود امکان دارد آمریکایی‌ها فعلاً قصد تحریم سوئیفت به‌صورت کامل علیه ایران را نداشته باشند، زیرا بیم آن دارند که سایر کشورها مسیر ایران را طی کنند و دیگر سوئیفت و دلار جایگاه قبلی خود را نداشته باشد.

,

وی با اشاره به اجماع ۳ کشور اروپایی همراه با روسیه و چین، این مسئله را بهترین زمان برای حرکت ایران به سمت کاهش استفاده از دلار در مبادلات و معاملات خود عنوان کرد و افزود: تغییر و اصلاح ذخیره ارزی و کاهش ذخیره دلاری ، انعقاد پیمان‌های پولی دوجانبه و چندجانبه با سایر کشورها بخصوص کشورهای همسایه، فروش نفت خود با سایر ارزها مثلاً یورو و یوآن از سری برنامه‌هایی است که دولت باید برای انجام آن‌ها تلاش خود را به کار گیرد و باید دقت شود که فروش نفت نباید فقط به یک نوع ارز باشد تا در ادامه مجدد مشکل دلار به وجود بیاید.

,

نماینده مردم شازند در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: تصویب بودجه سالانه کشور بر اساس مبالغ ارزی غیر از دلار و انجام نظارت‌ها و گزارش‌ها در همین راستا و همچنین تسهیل انعقاد پیمان‌های پولی دوجانبه و چندجانبه از اقداماتی است که مجلس می‌تواند در این زمینه انجام دهد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه