اخبار داغ

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی استان زنجان:

کشت گیاهان دارویی و جنگلکاری چندمنظوره در زنجان توسعه می‌یابد

کشت گیاهان دارویی و جنگلکاری چندمنظوره در زنجان توسعه می‌یابد
معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی استان زنجان با اشاره به اقدامات اداره کل در راستای حفظ منابع ملی و طبیعی استان گفت: توسعه کشت گیاهان دارویی و جنگلکاری چندمنظوره در زنجان در دستور کار قرار دارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ جعفر بیات در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; با بیان اینکه اجرای عملیات بیولوژیکی در اولویت این دستگاه قرار گرفته است اظهار کرد: اجرای پروژه‌های آبخیزداری برای بهینه سازی مصرف آب کشاورزی در راستای حفظ و حراست از عرصه‌های ملی و طبیعی در دستور کار قرار دارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, موج رسا;,

وی تصریح کرد: این اداره کل به روش‌های "مکانیکی" و "بیولوژیکی" پروژه‌های حفاظتی خود را عملیاتی می‌کند.

,

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی استان زنجان با بیان اینکه سرعت گرفتن آب در شیب مانع از جذب کامل آن در سفره های آب زیرزمینی حوزه شده و سبب بروز سیل می‌شود، به نتایج سوء آن و فراهم آمدن برای فرسایش خاک اشاره کرد.

,

بیات اجرای پروژه های آبخیزداری را یکی از گزینه های مناسب در مدیریت حوزه آبخیز در راستای حفظ آب و خاک اعلام کرد.

,

وی با عنوان " عملیات بیولوژیک" در اولویت اداره کل منابع طبیعی استان زنجان قرار دارد، اضافه کرد: کاشت انواع گیاهان و درخت و درختچه و بذر در مسیر روان آب با هدف کاهش سرعت جریان و نفوذ در خاک، احداث بندهای خشکه چین، گابیون، سنگ و سیمان، خاکی و بانکت بندی به منظور جلوگیری از اتلاف منابع آبی از موارد مدنظر در اجرای عملیات بیولوژیکی است.

,

بیات با بیان اینکه توجه به پروژه‌های آبخیزداری در بهینه سازی مصرف آب کشاورزی موثر است، ابراز کرد: علاوه بر این ها، دامداران و حوزه نشینان نیز باید توجه داشته باشند که چرای بی‌رویه و نامناسب می‌تواند سبب نابودی عرصه ها گردد در نتیجه این اداره کل بنا به وظیفه خود از ورود دام خارج از زمان مقرر و همچنین چرای دام بیش از ظرفیت مراتع جلوگیری خواهد کرد.

,

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی استان زنجان با بیان اینکه عدم توجه به مبحث آبخیزداری سبب می شود تا زمینه برای ایجاد طبیعت خشک فراهم گردد، تصریح کرد: بروز گردوغبار ، نابودی انسان و زمین از پیامدهای جبران ناپذیری است که در صورت عدم توجه به پروژه های آبخیزداری دیر یا زود با آن مواجه خواهیم شد.

,

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی استان زنجان با اشاره به مطالعات تفصیلی و اجرایی به سطح حدود 600 هزار هکتار در استان تصریح کرد: در حدود 830 هزار هکتار از اراضی استان مطالعات توجیهی صورت گرفته است.

,

بیات مطالعات توجیهی را مقدمه ای برای مطالعات تفصیلی و اجرایی دانست و عنوان کرد: در 16 حوزه آبخیز استان زنجان پروژه های آبخیزداری از محل صندوق توسعه ملی با هدف کنترل سیل، حفظ آب و خاک در سال جاری در دستور کار قرار گرفته است.

,

وی توسعه کشت گیاهان دارویی و جنگلکاری چندمنظوره را از اقدامات اداره کل در راستای حفظ منابع ملی و طبیعی عنوان کرد.

,

بیات کشت زعفران را از روش ها و پروژه های موفق در حفظ منابع طبیعی و افزایش درآمد روستائیان دانست.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه