اخبار داغ

نقش پایگاه امداد جاده ای هلال احمر بانه در کاهش تلفات ناشی از تصادفات / زمان طلایی برای عملیات نجات جاده ای ۶ الی ۱۲ دقیقه

نقش پایگاه امداد جاده ای هلال احمر بانه  در کاهش تلفات ناشی از تصادفات / زمان طلایی برای عملیات نجات جاده ای ۶ الی ۱۲ دقیقه
عملیات امداد و نجات جاده ای از اهمیت بالایی در نظام سلامت برخوردار است. به کارگیری تکنیک هایی برای کاهش خطا در این فرایندها منجر به افزایش کیفیت این خدمات می گردد که این موضوع کاهش هزینه ها و افزایش سلامت را دربرخواهد داشت.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کُردتودی، امدادگران هلال‌احمر نیروهای آموزش‌دیده برای خدمات‌رسانی به مردم هستند، بسیاری از جوانان کشور برای خدمات‌رسانی به مردم به عضویت جمعیت هلال‌احمر درآمده‌اند و این نشان از حس انسان دوستانه شهروندان دارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کُردتودی،,

 

,

لازم به ذکر است که  امدادگران پایگاه‌های امداد جاده‌ای در تمام فصول سال تنها و اولین کسانی هستند که در تصادفات جاده‌ای امدادرسانی می‌کنند که این یک نمونه بارز از فعالیت‌های داوطلبانه جمعیت هلال‌احمر است. البته در اینجا نمی شود خدمات اورزانس را نیز نادیده گرفت ولی انچه که بیشتر در این زمینه مردم آشنایی دارند و معمولا در هنگام تصادفات و حادثه با آنها تماس می گیرند پایگا ه های امدادی جمعیت هلال احمر است.

,

 

,

 

,

با این مقدمه و با توجه به بالا رفتن آمار تصادفات در یکی دو هفته گذشته در جاده سقر – بانه و از دست دادن شماری از شهروندان بانه ای بر آن شدیم که به جمعیت هلال احمر بانه رفته و مصاحبه ای را با موضوع خدمات و فعالیت های امدادی جمعیت هلال احمر این شهرستان ترتیب داده و از چند و چون نحوه امداد و نجات توسط نجات گران این سازمان سوالاتی را از رئیس ان اداره پرسیده و به اطلاع عموم همشهریان گرامی برسانیم.

,

 

,

 

,

, ,

 آزاد فتاحی  با بیان این که یکی از وظایف اصلی و رسالت های مهم هلال احمر، آمادگی در برابر حوادث و امدادرسانی به حادثه دیدگان می باشد افزود: داوطلبان جمعیت هلال احمر شهرستان بانه نیز با ایمان به این رسالت در طول سال گذشته اقدامات موثری در زمینه امداد و نجات جاده ای به هموطنان و شهروندان بانه ای انجام داده است و  بیشترین امدادرسانی جاده ای توسط امدادگران هلال احمر بانه را در جاده اصلی سقز – بانه عنوان کرد و گفت:با توجه به اینکه جاده سقز – بانه از مسیرهای پرتردد و پرخطر شهرستان بانه می باشد لذا بیشترین پوشش ما مربوط به این مسیر می باشد.

,

 

,

وی با تاکید بر اهمیت امداد و نجات جاده ای افزود : با توجه به اینکه در مسیرهای جاده‌ای هرجا نیاز به کمک باشد گروه‌های امداد جاده‌ای اقدام به کمک‌رسانی می‌کنند، از جمله مهم‌ترین وظیفه پایگاه امداد جاده‌ای حضور در صحنه تصادفات است.

,

 

,

وی در مورد نحوه استقرار پایگاه ها در شهرستان بانه  گفت : پایگاه‌های امداد و نجات ثابت در تمام طول سال به صورت شبانه‌روز فعال است ولی پایگاه موقت، فقط در شرایط خاص مثل ایام نوروز، افزایش ترافیک جاده‌ای و همچنین در نقاطی از جاده که هنوز هیچ پایگاه ثابتی ندارد و یا حضور کاروانهای راهیان نو برای زیارت احداث می‌شود.

,

 

,

فتاحی در رابطه با پایگاه امداد جاده ای گردنه خان افزود : این پایگاه بیشتر با هدف را ارتباطی بین پایگاه اصلی با داخل شهر و مکانی برای استراحت و پناه گرفتن موقت تیم پشتیبان مورد استفاده قرار می گیرد . با توجه به شرایط جوی خاص این مسیر برای اینکه راه ارتباطی بین پایگاه اصلی و دیگر گروههای امدادی برقرار باشد و وقتی امدادگران نیز با مسدود شدن راه و تونل توسط برف و کولاک مواجه شوند ،این پایگاه می تواند نقطه امن و خوبی برای هلال احمر باشد .

,

 

,

 

,

رئیس جمعیت هلال احر بانه در باره پایگاه امداد جاده ای سقز- بانه تصریح کرد : این پایگاه سال 1393 افتتاح و هزینه ساخت آن ازمحل اعتبارات سفر پر خیر و برکت مقام معظم رهبری به کردستان تامین گردید.البته برای تجهیز بیشتر این پایگاه از محل مشارکت خیرین شهرستان نیز استفاده کرده و در حال حاضر این مرکز در سطح قابل قبولی قرار دارد و این پایگاه در غرب کشور نمونه و بی نظیر است هم از بعد تجهیزات و هم از لحاظ فضای محیطی مانند دو طبقه بودن و تقریبا 400 متر زیربنا و دارای 3 نجات گر و 1 راننده که به طور شبانه روزی و در تمام طول فعال و اماده ارائه خدمات به مردم و همشهریان عزیز هستند.

,

 

,

, ,

 

,

 

,

 فتاحی تاکید کرد : این پایگاه مجهز به یک آموبولانس جهت حضور در صحنه و اعزام مصدومین و یک ست هیدرولیک برای نجات مصدومان گرفتار در خودرو که با تصادف در ماشین گیر افتاده اند .

,

 

,

وی از هماهنگی کامل هلال احمر با 115 و پلیس راه سقز بانه خبر داد و افزود : در صورت بروز حادثه ای اگر هرکدام از نجاتگران(115و هلال احمر)  در مسیر به تنهایی قادر به خدمات امداد و نجات نباشند در اسرع وقت به دیگر پایگاه امدادی خبر داده تا در عملیات حضور یابد و با همکاری و هماهنگی یکدیگر تلفات ناشی از تصادف را به حداقل برسانیم.

,

 

,

رئیس جمعیت هلال احمر خاطر نشان کرد : برای نجات جان مصدومان هلال احمر مرز و محدوده خاصی قائل نیست و هر جا نیاز باشد و دگیر پایگاههای امدادی کمک درخواست کنند قطعا همکاری های لازم را انجام خواهیم داد.

,

 

,

وی در باره اسکان اضطراری پایگاه امدادی سقز-بانه نیز گفت : این پایگاه علاوه بر عملیات امدادی در بحث اسکان اضطراری مسافران که به علت برف و کولاک و ...نیاز به کمک دارند ، خدمات شایانی را ارائه داده است برای نمونه پارسال بالغ بر 30 خانواده را اسکان اضطراری دادیم.در حال حاضر تیم امداد هلال احمر بانه دارای 60 امداد گر و 30 نجاتگر است که با گذراندن دوره های تخصصی به فعالیت های امدادی و بشردوستانه مشغول هستند .

,

 

,

 

,

, ,

 

,

وی در ادامه به پایگاههای موقت امدادی پرداخت و اذعان کرد : در حال حاضر در مسیر جاده روستای کریم آباد که متاسفانه مکان بسیار حادثه خیزی است تیم های را با توجه به نیاز مستقر می کنیم البته کانکسی هم با مقدار مناسبی تجهیزات و با توجه حساسیت این جاده ایجاد کرده ایم . ایجاد پایگاه موقت تابستانه در مزار شهدای گمنام سرانبند برای خدمات رسانی به زائران راهیان نور و همچنین امداد نوروزی مسافران باتوجه به اینکه شهر بانه در جای جای ایران شناخته شده است و هموطنان برای خرید به این شهرستان می آیند لازم بود تا هلال احمر تمهیداتی را تدارک را برای ساماندهی و کمک اتخاذ کند که این عملیات نیز در قالب اینگونه پایگاهها ست.

,

 

,

 فتاحی در مورد حقوق و دستمزد امدادگران نیز یادآور شد : امدادگران مقدار پولی که دریافت می کنند بنا به گذراندن دوره های تخصصی است و طبیعتا هرچقدر این دوره ها بالاتر و تخصصی تر شود میزان دریافتی بیشتر خواهد بود .

,

 

,

وی به تیم واکنش سریع هلال احمر اشاره کرد و اقزود : ما در حال حاضر تیم واکنش سریعی در اختیار داریم با تجهیزات مناسب در داخل هلال احمر که در صورت نیاز به عملیات های ویژه این تیم مورد استفاده قرار می گیرد.

,

 

,

 

,

وی در بحث آموزش کمک های امدای به روستائیان نیز تاکید کرد : که جمعیت هلال احمر با همکاری فرمانداری و بخش داری ها در نظر دارد که در صورت دور  بودن(اصل زمان) و یا بالا بودن عمق فاجعه و تا رسید امدادگران به نقاط دور دست آموزشهایی را در به مردم روستاها د ر جهت ارائه کمک های امدادی به حادثه دیدگان در روستای خود تا بتوانند مشکلات و حوادث درون روستا و حتی روستاهای اطراف را با مشارکت در امداد و نجات و با هماهنگی دهیار و هلال احمر حل و فصل نمایند .

,

 

,

 

,

وی به آموزش امداد و نجات دانش آموزان اشاره کرد و  گفت : هلال احمر بانه در قالب المپیاد طرح دادرس تعدا 13 مدرسه به عنوان دانش موزان آماده در شرایط سخت را تحت پوشش قرار داده و از اول مهر ماه با آغاز سال تحصیلی جدید تا اواخر اردیبهشت آموزشهای لازم در رابطه با کمک های امدادی(چادر زنی،پناه گیری،انتقال مصدوم و..) را به این دانش آموزان ارائه خواهیم داد . و این 13 مدرسه در قالب المپیاد درون شهرستانی و در مرحله بعد استانی و کشوری به رقابت در قالب امداد و نجات خواهند پرداخت .

,

 

,

 

,

وی با اشاره به شماره تماسی 112 پایگاه امداد جاده ای جمعیت هلال احمر گفت : به محض بروز تصادف شهروندان گرامی با تماس با این شماره سریعا با ارائه مشخصات محل حادثه به پایگاه اطلاع دهند و خوشبختانه فاصله زمانی رسیدن به حادثه توسط امداد گران پایگاه جاده ای سقز بسته به فاصله دور و نزدیکی حداقل 6 دقیقه و حداکثر 12 دقیقه است و در نظر داریم تا این فاصله زمانی را تقلیل داده تا برای کمک به مصدومین و نجات جان آسیب دیدگان با سرعت بیشتری حاضر شویم . واین سرعت در حضور بر سر صحنه سبب شده که تلفات جانی ناشی از تصادف به نسبت کمتر گردد و جان افراد در معرض خطر ،بیشتری را نجات دهیم.

,

 

,

 

,

, ,

 

,

وی در ادامه به کاهش تصادفات در شش ماهه نخست امسال اشاره کرد و بیان کرد : به علت کم شدن مسافر در این مسیر ما شاهد کم شدن تصادفات هستیم و نسبت به آمارهای سال گذشته شاهد وقوع تصادفات به نسبت کم تری بودیم .

,

 

,

 

,

گفتنی است : برای دریافت آمار شش ماهه اول امسال با هماهنگی تلفنی با مسئول پلیس راه سقز – بانه (آقای زندی) و ارجاع بنده به فرمانداری (آمارها از طرف پلیس راه به صورت دوره ای به این اداره فرستاده می شوند ) ، و تلاش زیاد متاسفانه همکاری لازم برای ارائه این گزارشات و مستندات از طرف فرمانداری صورت نگرفت .

,

 

,

 

,

آزاد فتاحی در جواب اطلاع رسانی در رابطه با آموزش فرهنگ ترافیکی به مردم گفت : رانندگان باید این مساله را مد نظر داشته باشند که رانندگی در شهر و یا درجاده کاملا متفائت است و  این فرهنگ سازی باید توسط فضای مجازی و رسانه های گروهی ، ادارات و و دیگر متولیان صورت پذیرد  و به نظر من بهترین زمان برای این فرهنگ سازی آموزش از دوران کودکی است که باید این مساله مورد توجه قرار گیرد .

,

 

,

 

,

درآخر فتاحی در جواب سوال عامل اصلی تصادف در مسیر بانه سقز افزود : سه عامل اصلی تصادف که شامل جاده ماشین و راننده است در هر تصادفی متغیر است و این بیشتر به نظر و تشخیص پلیس را بر میگردد و باید از آنها پرسید ولی به نظر من پیچ در پیچ بودن جاده و پرتردد بودن ، سبقت های نا به جا و سرعت زیاد در این مسیر از عوامل بیشتر تصادفات است .

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه