اخبار داغ

قاچاق؛ تیشه ای بر ریشه اقتصاد و چرخ تولید کشور

قاچاق؛ تیشه ای بر ریشه اقتصاد و چرخ تولید کشور
کردستان با وجود برخورداری از منابع غنی طبیعی و معادنی سرشار از عناصری مهم، چون طلا و آهن همواره در بحث فراوری محصولات با مشکل مواجه بوده است...
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کُردتودی، کردستان با وجود برخورداری از منابع غنی طبیعی و معادنی سرشار از عناصری مهم، چون طلا و آهن همواره در بحث فراوری محصولات با مشکل مواجه بوده است . به بیان روشن‌تر به علت نبود کارخانه‌‌های صنایع تبدیلی در استان، خام فروشی در منابع استان شکل گرفته است که از جمله این موارد می‌توان به خام‌فروشی در معادن اشاره کرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کُردتودی،,


رشد و پیشرفت هر جامعه‌ در گرو برخورداری از اقتصادی پویاست . در این رابطه کارشناسان مؤلفه‌های مختلفی را برای اطلاق عنوان پویا به اقتصادها تعریف کرده‌اند. یکی از مهم ترین این موارد، میزان صادرات محصولات غیرنفتی یک کشور به سایر نقاط جهان است. در واقع هر چه آمار واردات کالا در یک کشور کاهش یابد و صادرات آن رونق بگیرد، می‌توان گفت آن جامعه توانسته روی پای خود بایستد و از اقتصادی شکوفا برخوردار است.

,
,


کشور ما از دیرباز به دلیل اتکای بیش از اندازه به درآمدهای حاصله از انرژی‌های فسیلی، عمده صادرات خود را بر مبنای همین انرژی و محصولات مرتبط با آن گذاشته است. اگر چه طی سال‌های گذشته تلاش شده از این وابستگی به نوعی کاسته شود تا صادرات غیرنفتی رونق و شتاب بیشتری بگیرد، اما آنچه در عمل اتفاق افتاده چندان رضایت‌بخش نیست و این معضل همچنان اقتصاد کشور را با چالش‌های بزرگی مواجه ساخته است.

,
,


از سوی دیگر، رشد روزافزون واردات کالا به کشور در پس این اقتصاد رشد نیافته، عاملی شده تا برخی افراد سودجو و دلال با استفاده از این وضعیت و همچنین اشتهای سیری‌ناپذیر بازار مصرف داخلی، نسبت به «قاچاق» اقدام کنند.

,
,


پیرامون این موضوع برخی از کارشناسان اقتصادی معتقدند که سال‌های متمادی است که  ورود و خروج غیرقانونی کالا از مرزهای کردستان به عنوان آفتی بزرگ، حیات اقتصادی استان و حتی بخش مهمی از کشور را تهدید می‌کند.

,
,


قاچاق از منظر ملی و منطقه‌ای
یکی از کارشناسان اقتصادی کردستان می گوید: قاچاق کالا یک رابطه اقتصادی ناسالم است. اگرچه این کار برای عده ای سود سرشاری دارد ، اما در همه دوره ها با این پدیده شوم اقتصادی مبارزه شده است،  زیرا این کار تیشه به ریشه اقتصاد و صنعت هر کشوری می زند.

,
,
,


«محمد شعبانی»با اشاره به ماده  29 قانون امور گمرکی ادامه می دهد : این ماده در 11 بند به تشریح مضامین قاچاق می پردازد که صادرات و یا واردات کالاهای ممنوعه و انحصاری مثل انسان، مواد مخدر،  سوخت، اعضای بدن، دارو، ارز، اسلحه، خاویار، مشروبات الکلی و ده‌ها مورد دیگر از آن جمله است.

,
,


این کارشناس اقتصادی تصریح می‌کند: علاوه بر موارد یادشده، قانونگذار اعمال دیگری را نیز از مصادیق قاچاق می داند که به عنوان مثال می‌توان به بند ۲ ماده ۱۲ قانون  امور گمرکی اشاره کرد که در این قانون عمل نگهداری کالای قاچاق نیز جرم تلقی می شود و مشمول مجازات های مربوط به قاچاق کالاست.

,
,


انگیزه‌ها‌ی قاچاق کالا در مرزها
شعبانی همچنین با اشاره به دلایل به وجود آمدن این پدیده اظهار می‌کند: انگیزه‌ قاچاق زمانی به وجود می آید که قیمت یک کالا در یک کشور با اجرای طرح‌های دستوری و با تمهیدات خاص کاهش ‌یابد. در نتیجه کسانی که عادت به قانون گریزی و کسب سود بیشتر دارند و سود حاصل از فعالیت در بخش رسمی اقتصاد آنان را راضی نمی کند، به دنبال تهیه‌ آن کالای ارزان‌قیمت برای قاچاق به بیرون از مرزها و یا ورود به کشور مقصد  می‌روند.

,
,
,


وی با اشاره به پدیده قاچاق در استان اظهار می‌کند: انگیزه قاچاق کالا در کردستان و همه مناطق محروم مرزی ایران از جمله کرمانشاه و بخش‌های کردنشین آذربایجان غربی و سیستان و بلوچستان تفاوت های ماهوی با مرکز ایران دارد.

,
,


کاهش درآمدهای دولت
یکی دیگر از کارشناسان اقتصادی در کردستان با اشاره به آثار منفی و زیان بار قاچاق می گوید:آثار منفی قاچاق مشخص است، چرا که با پرداخت نکردن حقوق و عوارض گمرکی همراه است . به همین دلیل در این رابطه نه تنها  درآمد دولت تامین نمی شود ، بلکه کاهش هم می یابد . در این شرایط ممکن است کالاهایی بی‌کیفیت و با مارک‌های نامعتبر وارد کشور شود که زیان های اقتصادی فراوانی دارد. «فتاح امین زاده» اضافه می‌کند: برای نمونه کلیه وسایل بهداشتی و آرایشی و مواد خوراکی  وارداتی  دارای مجوز وزارت بهداشت و درمان هستند. تا زمانیکه  سلامت کالاها  تایید نشود این کالاها اجازه ورود به کشور را ندارند ،اما اگر کالا از طریق قاچاق وارد شود ممکن است ضوابط ، مقررات  و استانداردهای لازم رعایت نشود و در نهایت مشکلاتی را به بار آورد.

,
,
,


اشتغال زایی کاذب
امین زاده با اشاره به آثارکاذب قاچاق برای بعضی از افراد می گوید: قاچاق کالا برای بعضی از افراد مانند کولبرها و رانندگان شغل کاذب ومقطعی ایجاد می‌کند، اما این در حالی است که درآمدهای کلان این کار به جیب قاچاقچیان می رود. وی در ادامه می افزاید: از دیگر نتایج قاچاق در جامعه  این است که مردم به کالاهای خارجی آسان‌تر دسترسی پیدا می‌کنند و ممکن است کالایی که وارد می شود ارزان تر به دست مصرف کننده برسد . درواقع قاچاق کالا تمایل و نیاز کاذبی برای افراد ایجاد می کند و جامعه را به سوی مصرف گرایی و تجمل گرایی سوق و فاصله طبقاتی را در جامعه افزایش می دهد.

,
,
,


ظرفیت‌هایی برای منع ورود کالای قاچاق
امین زاده با اشاره به ظرفیت های خوب شهرستان‌های مرزی به ویژه بانه برای تجارت و بازرگانی می گوید: پاساژها مراکز عرضه خدمات کالا در زمینه تجارت و اولین زیر ساخت برای عرضه کالا و خدمات هستند و یکی از مهم‌ترین ظرفیت‌ها  به شمار می‌روند که در چند سال اخیر رونق زیادی به خود گرفته‌اند.

,
,
,


این کارشناس اقتصادی در ادامه می افزاید: سرمایه‌های خوبی هم در بانه و جود دارد. خوشبختانه زمینه تجارت به خوبی در بانه فراهم شده است و افراد زیادی را مشغول ساخته است. این افراد به آسانی شغل خود را به دست نیاورده اند و تلاش زیادی برای آن کرده اند.

,
,

 

,


سایه اقتصاد پنهان
دبیر کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز در استان نیز با اشاره به آثار و مضرات قاچاق بر اقتصاد داخلی اظهار می‌کند: کارشناسان و اقتصاددانان از پدیده قاچاق به عنوان اقتصاد پنهان نام می‌برند، پدیده‌ای شوم که  اگردر هر اقتصادی حتی  با داشتن بنیادی قوی سایه ‌بیفکند بنیان‌‌های آن را متزلزل می‌کند.

,
,
,


«رضا میرزایی» ادامه می‌دهد: در مورد قاچاق مباحث بسیاری ارائه شده، اما آنچه که بیشتر به چشم می آید این است که همه کشورها وبه ویژه کشورهای در حال توسعه وجهان سومی بیشتر با این پدیده مواجه هستند . کشور ما و کردستان هم به دلیل بهره‌مندی از 230کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق از این قضیه جدا نیست.

,
,


وی تصریح می‌کند: کردستان از استان‌هایی است که به عنوان یکی از گلوگاه های مبادلات مرزی در کشور محسوب می‌شود . این موضوع از دیرباز تاکنون مطرح است. بحث قاچاق را نمی‌توان پیشگیری کرد بلکه باید آن را مهار کرد.

,
,


 این مسئول همچنین  با اشاره به آثار قاچاق بر اقتصاد داخلی اضافه می‌کند: یکی ازآثار  قاچاق بر اقتصاد کشور، رکود و کاهش  تولید محصولات داخلی است، زیرا تولیدات داخلی توانایی رقابت با محصولات خارجی را ندارند و این مهم سبب کاهش تولیدات داخلی می‌شود . در استان کارگاه‌های تولیدی زیادی در حال کار هستند، اما محصولاتشان به فروش نمی رود.


اثرات سوء فرهنگی قاچاق در استان
دبیر کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز در استان تصریح می‌کند: قاچاق از نظر فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و امنیتی  مارا مورد هدف قرار می‌دهد. در این باره می‌توان به ورود نوشیدنی های غیرمجاز، ادوات ماهواره‌، بسته‌های فرهنگی  ودیگر اقلام ممنوعه اشاره کرد که هر یک آسیب های اجتماعی جداگانه‌ای می توانند وارد کنند.

,
,
,
,
,
,

 

,

انتهای پیام/

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه