اخبار داغ

یادداشت؛

مولودی خوانی، سنتی آئینی و شایسته در فرهنگ کردستان

مولودی خوانی، سنتی آئینی و شایسته در فرهنگ کردستان
امروزه مراسم مولودی خوانی در میان کردها بخشی جدایی ناپذیر از فرهنگ آئینی آنان تلقی میگردد و به صورت یکپارچه و همگون نمایانگر ارادت و محبت همیشگی آنان در طول دوران به پیامبر و خاندان پاک و مطهرش بوده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  کُردتودی، ارادت و محبت وصف ناشدنی کردها به ساحت مقدس حضرت رسول اکرم (ص) زبانزد خاص و عام است هر ساله با آمدن ماه مبارک ربیع الاول و میلاد پیامبر نور و اخلاق و خوبی ها، کردها با ویژه برنامه ی مولودی خوانی به استقبال این ماه می روند و  در این ماه سراسر برکت به مدح پیامبر می پردازند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کُردتودی،,

 

,

یکی از جلوه های جذاب مراسم آئینی مولودی خوانی ، دف نوازی می باشد و مداحان با استفاده از اشعار کردی، فارسی و عربی و با هنر نمایی دف نوازان فضای روحانی مراسم را سرشار از معنویت میکنند و  مخاطبانی که در این فضای نورانی در مساجد  قرار میگیرند؛ ناخوداگاه عشق قلبی  فزاینده ای به سوی معبود هستی و  پیامبر خاتم دارند.

,

 

,

گویی مراسم مولودی خوانی منزلگاه و  حلقه اتصال روح با خالق و عزیز ترین پیامبران است . فضای مراسم آنچنان نورانی و عرفانی است که مخاطبان هم هر از گاهی ، همگام با مداح به نعت و ستایش بهترین مخلوق خدا می پردازند.

,

 

,

دف نوازان در برگزاری با شکوه مراسم نقشی بی بدیل ایفا میکنند و  حس معنوی ویژ ه ای در فرد ایجاد میکنند  .

,

 

,

گزاف نیست که همه کردستان را پایتخت دف نوازی دنیا میدانند و اوج این هنرنمایی در مراسم مولودی خوانی تبلور می یابد . 

,

 

,

شکوه و عظمت مراسم مولودی خوانی با قرائت اشعار مداح و همگام با دف نوازان برجسته می شود و بارقه های عشق و  دلدادگی عابد و معبود را ایجاد میکند . و اکنون این مراسم آئینی بخشی از فرهنگ مردم کردستان شده است که همه ساله با شکوه بی بدیلی برگزار می‌شود.      

,

  

,

ویژگی های مراسم مولودی خوانی در کردستان

,

امروزه مراسم مولودی خوانی در میان کردها بخشی جدایی ناپذیر از فرهنگ آئینی آنان تلقی میگردد و  به صورت یکپارچه و همگون نمایانگر ارادت و محبت همیشگی آنان در طول دوران به پیامبر و خاندان پاک و مطهرش بوده است. مراسم مولودی خوانی در کردستان ؛ نشان و علامتی است که معرف فرهنگ آئینی کردها در نعت و ستایش پیامبر است و رابطه ای عرفانی بین مراسم مولودی خوانی و دف نوازی وجود دارد که فرهنگ آئینی کردستان را  مشهور و ملموس گردانده است .

,

 

,

به صورتی که هر سال بزرگترین و با شکوه ترین مولودی خوانی کشوری و جهانی در کردستان برگزار می شود؛بنابراین کردستان فرهنگی به خود می بالد که عظیم ترین مراسم مذهبی را در این زمینه برگزار می کند و فرهنگ کردها را در این مقوله برجسته می سازد.از این منظر مراسم مولودی خوانی که به مثابه هویت آئینی و اسلامی  کردها می باشد  دارای ویژگیهایی می باشد که به صورت کلی به مواردی از آن اشاره می شود.

,

 

,

1)نظم و همنوایی:

,

معمولا اجرای برنامه های فرهنگی نیازمند انتظامات  میباشد اما فضا و مکان مراسم مولودی خوانی در کردستان به جهت احترام به ساحت مقدس پیامبر و مدح وی به صورت خود جوش از نظم و هم نوایی ذاتی برخوردار است و از آنجا که روح معنوی ویژه ای بر مراسم حکمفرماست دارای  سکوت و انظباط خاص میباشد.  

,

 

,

2) نعت و ستایش وافر پیامبر(ص):

,

سراسر زمان مراسم در مدح وجود نازنین پیامبر که به تعبیر قرآن مایه رحمت برای جهانیان می باشد سپری میشود که ماحصل آن دلدادگی و عشق و علاقه فراوان به خاتم الانبیاست.

,

 

,

3)شکوه و عظمت برپایی مراسم:

,

مولودی خوانی در کردستان به صورت مردمی و با حضور حداکثری و عموم عاشقان رسول الله در مساجد و به دور از هرگونه تشریفات برگزار ‌میشود. در این مورد هم، کردها به جهت عشق ذاتی که به پیامبر خاتم دارند موجبات برپایی با شکوه مراسم را فراهم می آورند و سالهاست که در کردستان مولودی خوانی هایی عظیم و جهانی برگزار میشود.  

,

 

,

4) شناساندن رفتار و اخلاق پیامبر(ص):

,

هدف اصلی در برپایی مراسم و مدح رحمه للعالمین، آشنایی با سیره و منش اخلاقی پیامبر و الگو گرفتن از آن در همه ابعاد زندگی می باشد. 

,

 

,

5)همگونی هنر دف نوازی با مراسم مولودی خوانی:

,

یکی از هنرهای جهانی که کردستان را در عرصه بین المللی شناسانده است هنر دف نوازی می باشد که بارزترین مشخصه آن همگونی و تطابق این هنر ماندگار با مراسم مولودی خوانی می باشد چنانچه در همه مراسمات مولودی خوانی در کردستان ، دف نوازی جزیی جدای ناپذیر از مولودی خوانی است.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه