اخبار داغ

دور باطل نوجوانان در فضای مجازی/ نقشه گمشده پرورشی در نظام آموزش و پرورش

دور باطل نوجوانان در فضای مجازی/ نقشه گمشده پرورشی در نظام آموزش و پرورش
موضوعات پرورشی علی رغم اهمیت آن و تکرار بسیار برای احیا شدن هنوز حلقه ای مفقوده ای در نظام تعلیم و تربیت هستند که این نقصان دانش آموزان را تهدید می کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ همین که در فضای مجازی جستجویی می‌کنیم با انواع صفحات پر رنگ و لعاب و پرببیننده مواجه می‌شویم که اغلب ادمین‌های آن‌ها نوجوانان و افراد کم سن وسال هستند که حالا برای خود در فضای مجازی اسم و رسم و قلمرویی دست و پا کردند تا ازاین طریق خودنمایی کنند و حالا جز سلبریتی‌های فضای مجازی شده اند؛ شاید تا اینجای کار معروف بودن مشکلی نداشته باشد، اما اینکه به چه قیمتی چنین نامی به دست آمده است؛ جای سوال دارد و  اینکه چرا لایک و فالوئر بیشتر مبنای برتری نوجوانان و گرفتار شدن در پرسه زنی‌های مجازی محسوب می شود؟

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
 
,
گاه نوجوان به بهای دیده شدن که اقتضای سنش است، چنان چوب حراج به حریم شخصی می‌زند که هیچ مرزبندی برای زندگی‌اش وجود ندارد و آنچنان در الگو‌های غربی رواج یافته غرق می‌شود که به دنبال آن دچار تضاد در جامعه ایرانی خواهد شد؛ هرچند جامعه و اطرافیان غربی ماب باشند باز هم چندان خوشایند آن‌ها نخواهد بود.
,
 
,
شاید این اعتیاد مجازی به عقیده بسیاری معضل روز جامعه به ویژه برای جوانان باشد، اما این تنها معضل هم نیست و خطرات بسیاری روح و جسم نوجوان امروز و بیانی دیگر جامعه دانش آموزی را تهدید می‌کند.
,
 
,
 
,
خانواده یا مدرسه؛ کدام بستر معیوب برای تربیت اند؟
, خانواده یا مدرسه؛ کدام بستر معیوب برای تربیت اند؟,
آسیب‌های اجتماعی موضوعی است که  مخاطبان و قربانیان اصلی آن نوجوانان و به تعبیری دیگر دانش آموزان هستند و در این میان ۲ بستر خانواده و مدرسه مرکز توجه برای جلوگیری از آسیب‌ها محسوب می‌شوند؛  بار‌ها مسئولان آموزش و پرورش بر مکمل بودن خانواده و مدرسه برای تربیت صحیح فرزندان تاکید کردند تا حدی که سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش هم بر ضرورت تعامل خانواده و مدرسه و توجه هرچه بیشتر بر این موضوع در انجمن اولیا و مربیان تاکید داشت و این مهم را عامل تربیت درست نسل آتی دانست.
,
 
,
با علم بر اثر مثبت همسویی فضای تربیتی خانواده با مدرسه، اما گاه این الگو‌ها در تضاد با هم قرار می‌گیرند و سرنوشتی نه چندان مطلوب برای دانش آموز و نوجوان رقم می‌زند که بخشی از این کوتاهی سهم مدرسه و نبود ساختار پرورشی مناسب و بخشی دیگر سهم خانواده و تربیت ناصحیح آن است.
,
 
,
آثار تخریبی همچون واقعه تلخ خودکشی در نوجوانان این روز‌ها کم و بیش شدت گرفته است و رسانه‌ای می‌شود؛ موضوعی که تعارضات دوران نوجوانی و ناهمسویی تربیت و ارزش‌ها در خانواده و مدرسه و حتی آموزه‌های کتاب‌های درسی و جامعه می‌تواند عامل آن محسوب می‌شود.
,
 
,
 
,
پرورشی؛ مختصات گمشده در نظام آموزش و پرورش
, پرورشی؛ مختصات گمشده در نظام آموزش و پرورش,
کمبود نیروی مشاوره صحبتی که نه تنها اکنون علیرضا کاظمی معاون پرورشی و فرهنگی می‌کند بلکه سبقه طولانی‌تر دارد و حدود ۴ الی ۵ سال قبل هم از سوی مدیران کل مشاوره و معاونان پرورشی اعلام شده بود و هر سال قرار بر این بود تا اوضاع بهتر شود، اما هنوز که هنوز است این کلاف سردرگم نیروی انسانی در هم پیچیده باقی مانده است.
,
 
,
طبق قانون و سند تحول بنیادین در همه دوره‌های تحصیلی نیاز به مشاور است و به ازای هر چهار دانش آموز یک ساعت فعالیت مربی تربیتی لازم است؛ حال بر اساس قانون باید ۳۰۰ هزار ساعت فعالیت پرورشی داشته باشیم و با این تعداد مدارس کمبود مربی پرورشی کاملا مشهود به نظر می رسد.
,
 
,
 بطحایی  درباره وضعیت پرورشی با اشاره به اینکه فاصله ما به عنوان اولیا با فرزندان افزایش یافته است، بیان کرد: عامل بسیاری از آسیب‌های اجتماعی همین مورد است چراکه بچه‌ها تعلق خاطر کمتری نسبت به خانواده‌ها دارند.
,
 
,
وی همچنین با انتقاد از فاصله بین محتوای آموزشی در مدارس و نیاز‌های جامعه از توجه جدی برای رفع این معضل خبر داد و گفت: گسست بین نیاز‌های جامعه و محتوای آموزشی و تربیتی در مدرسه به مرحله بحرانی رسیده و آموزش و پرورش را منزوی کرده است و باید راهبرد‌ها و راهکار‌های تحول ⁩را باید با جدیت و فوریت اجرا کنیم.
,
,
 
,
تربیت همه جانبه در مدرسه؛ علم آموزی در دانشگاه
, تربیت همه جانبه در مدرسه؛ علم آموزی در دانشگاه,
وزیر آموزش و پرورش با علم بر مشکلات پرورشی، نکات لازم و نقاط ضعف را می‌داند، اما اقدامی عاجل برای رفع موانع محقق نشده است و کار‌ها در حد طرح اولیه یا بیان مساله باقی می‌ماند همانطور که شبکه تعاملی سینا با هدف آشنایی با آسیب‌های اجتماعی راه اندازی شده است، اما هنوز جایگاه قابل قبول و شناخته شده‌ای میان جامعه و جمعیت دانش آموزی ندارد.
,
 
,
محمود فرشیدی وزیر اسبق آموزش و پرورش و دبیرکل کانون تربیت اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار  حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره وضعیت پرورشی در مدارس کشور با اشاره به اینکه این موضوع آنطور که باید و شاید مورد توجه قرار نگرفته است، بیان کرد: توفیق چندانی از آنچه در آموزش و پرورش در حوزه پرورشی انتظار داریم محقق نشده است و بنا بر سند تحول بنیادین دانش آموز باید در تمام زمینه‌ها تربیت شود و علم آموزی واقعی در دانشگاه رخ می‌دهد.
,
 
,
وی با اشاره به اینکه تربیت ۲ بازو دارد، ادامه داد: بال اول آن مسائل پرورشی و بال دوم موضوعات آموزشی است که در آموزش انتقال علوم و در پرورش رشد و کشف استعداد‌های دانش آموزان مورد توجه است.
,
 
,
در این مورد بطحایی هم بیان کرد که سیطره حوزه شناختی به ویژه دانش و سطح حافظ محوری که سطحی‌ترین سطح دانش است،  در برنامه‌های آموزشی و پرورشی ما باعث شده است که فعالیت‌های پرورشی به شدت رنگ ببازد و کم رنگ شود به تبع آن کار مربیان و مشاوران متأسفانه کاهش می‌یابد.
,
 
,
 
,
معلم پرورشی آچار فرانسه مدرسه شده است
, معلم پرورشی آچار فرانسه مدرسه شده است,
فرشیدی بیان کرد: به بستر آموزش و پرورش باید به هرشکلی پاسخ داد  و این اهمیت نه صرفا به جهت مسلمان بودن بلکه به دلیل جلوگیری از نفوذ غربی هاست و باید به خاطر داشته باشیم که نگاه به پرورش مکمل نظام آموزشی است چراکه در نظام آموزشی شرایط معلم مدار و در بستر پرورشی وضعیت دانش آموز مدار است.
,
 
,
وزیر اسبق آموزش و پرورش با بیان اینکه وزارت آموزش و پرورش باید وزارت تربیت باشد، گفت: الان متاسفانه معلم پرورشی آچار فرانسه است در حالی که نگاه سند عمق بیشتری نسبت به شرایط فعلی دارد و معلمان پرورشی هدایت کننده هستند.
,
 
,
دبیرکل کانون تربیت اسلامی با اشاره به ظرفیت شورا‌های دانش آموزی و شورای دانش آموزی در پشیبرد برنامه‌های تربیت و پرورشی گفت: این چنین اقداماتی در مدرسه منجر به ایجاد مدارس زندگی می‌شود چرا که این فضا صرفا مختص آموزش و ریاضی و فیزیک نیست و دانش آموز باید در ۶ ساحت تربیتی آموزش ببیند که البته این موضوع هم به معنای آمادگی کامل در تمامی عرصه‌ها نیست.
,
 
,
معاونت پرورشی بعد از احیا کمر راست نکرد
, معاونت پرورشی بعد از احیا کمر راست نکرد,
«آموزش» و «پرورش» در نگاه کلی دو مقوله جدا از هم محسوب می‌شوند وهمین نگاه باعث ادغام معاونت پرورشی در سال ۸۰ شد تا دفاع از وحدت فعالیت‌های پرورشی و آموزشی به این ترتیب شکل گیرد، اما این برخورد حدود ۵ سال طول کشید و بار دیگر معاونت پرورشی در بستری جداگانه احیار شد.
,
 
,
فرشیدی درباره این تغییر و تحولات در معاونت پرورشی اظهار کرد: عده‌ای برای حرکت به سمت بالندگی پرورشی را تعطیل کردند که این اقدام باعث حذف فرمانده از برنامه‌های تربیتی بود و همین عامل باعث شد تا بعد از احیا هم معاونت پرورشی کمر راست نکند.
,
وی افزود: اکنون مهم‌ترین اقدام خوراک فکری است که باید در این معاونت به جریان بیفتد و خط فکری دشمنان را شناسایی و آن را با واکنش مناسب به بیراهه بفرستد و سرطان‌های روحی را گوشزد کند.
,
 
,
از نگاه حزبی برخی افراد وزارتخانه گلایه مندیم
, از نگاه حزبی برخی افراد وزارتخانه گلایه مندیم,
بار‌ها و بار‌ها از زبان مسئولان مربوطه در حوزه احیای پرورشی و ساماندهی آن صحبت شده، اما این گفته در حد صحبت باقی مانده است و به همین جهت است که می‌بینیم هر جریان حساب شده معاند به خوبی تیرش به هدف یعنی دانش آموز و نوجوان ما می‌رسد و در این ورطه عقب مانده ایم.
,
 
,
دور باطل نوجوان در فضای مجازی/ نقشه گمشده پرورشی در نظام آموزش و پرورش
, دور باطل نوجوان در فضای مجازی/ نقشه گمشده پرورشی در نظام آموزش و پرورش,
 
,
وزیر اسبق آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه ارزش‌های اخلاقی با سخنرانی محقق نمی‌شود، گفت: در عمل باید این ارزش‌ها تبیین شود و در این زمینه نسبت به وزارتخانه گلایه مند‌هایی داریم چراکه برخی، اهداف وزیر آموزش و پرورش را دنبال نمی‌کنند و اهداف سیاسی و حزبی دارند و گویی دغدغه‌های دیگری جز آموزش و پرورش را اولویت می‌دانند.
,
 
,
وی همچنین بر این موضوع تاکید کرد: ساختار آموزش و پرورش در دولت ضعیف تعریف شده است و با این حجم از وظایف تقسیم‌بندی عادلانه‌ای نسبت به وظایف این وزارتخانه نداشتیم و در راس دولت باید جمهوری اسلامی که نظامی معلم مدار است در اولویت‌های اصلی قرار دهد.
,
 
,
اکنون حال و اوضاع پرورشی دانش آموزان وخیم است و تربیت نسلی انقلابی با هویت ایرانی را دچار چالش کرده است؛ گویی موانع و معاونت پرورشی و دیگر ذیربطان هنوز نقطه مقبول و سازوکار درخور رفع این مشکل را نیافتند.
,
 
,
منبع: باشگاه خبرنگاران
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه