اخبار داغ

تصویب شد؛ پول بدهید درخت قطع کنید

تصویب شد؛ پول بدهید درخت قطع کنید
اعضای شورای اسلامی شهر تهران در جریان تصویب اصلاحیه لایحه شناسنامه تک باغات و اراضی مشجر با دریافت عوارض قطع درختان بر مبنای ارزش اکولوژیک موافقت کردند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛  زهرا صدر اعظم نوری رئیس کمیسیون سلامت، محیط ‌زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران روز یکشنبه در یکصد و چهارمین جلسه شورا در جریان اصلاحیه اخذ عوارض حفظ و گسترش فضای سبز تهران و بررسی لایحه شناسنامه باغات و اراضی مشجر گفت: با توجه به آلودگی‌های محیط زیستی گوناگون اعم از آلودگی آب و هوا، به ارزش اکولوژی درختان باید نگاه متفاوت و ویژه‌ای داشت.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

وی افزود: سالانه درختان با ریشه دواندن در عمق زمین علاوه بر ذخیره نزولات جوی در خاک، تاثیر بسزایی در کاهش آلودگی هوای ناشی از سوخت واحدهای صنعتی، خودروها و منازل دارند.

,

نوری یادآور شد: بیش از دو دهه از تصویب عوارض حفظ و گسترش فضای سبز در شهر تهران می‌گذرد که مقدار این عوارض بر حسب وزن حدودی چوب حاصل از درختان مبتنی بر میزان محیط بن آنها محاسبه شده است.

,

عضو شورای اسلامی شهر تهران افزود: مقدار افزایش عوارض سالانه نیز صرفا بر اساس در نظر گرفتن ضرایبی در هر سال محاسبه شده که باید برای محاسبه دقیق تر این عوارض، ارزش اکولوژیک درختان و فضای سبز نیز در نظر گرفته شود.

,

وی گفت: ارزش اکولوژیکی یک درخت شامل پارامترهایی همچون کنترل فرسایش خاک، تنظیم شرایط اقلیمی، تولید اکسیژن، جذب دی اکسید کربن و ده ها ارزش دیگر است.

,

نوری اظهار داشت: با توجه به تعریف ارزش اکولوژیکی درختان لازم است محاسبه مقدار عوارض مرتبط با حفظ، نگهداری و گسترش فضای سبز شهری با دقت بیشتری صورت پذیرد تا اهمیت تاثیر درختان و فضای سبز شهری در کاهش میزان آلودگی‌ها همچنان به عنوان یکی از اصلی‌ ترین مسایل حوزه مدیریت شهری معرفی و مطرح شود.

,

وی با اشاره به لزوم ارزش گذاری اکولوژیک درختان، پیشنهاد کرد که شهرداری تهران تدوین عوارض حفظ و گسترش فضای سبز را بر مبنای محاسبه ارزش اکولوژیک در دستور کار خود قرار دهد.

,

این عضو شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد: شهرداری پایتخت موظف است از تاریخ ابلاغ این مصوبه در شهر تهران، عوارض قطع درخت را تعیین و دریافت کند.

,

وی با بیان اینکه دو ماده یازده و دوازده به این مصوبه افزوده می شود، گفت: بر اساس این دو ماده، شهرداری تهران با محوریت سازمان بوستان ها و همکاری مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران موظف است نسبت به تدوین عوارض حفظ و گسترش فضای سبز بر اساس ارزش اکولوژیک درختان با شاخص های گونه بندی، محیط بن، محل واقع شدن درختان، تعیین ضریب ترسیب و هزینه نگهداشت درختان اقدام و لایحه عوارض حفظ و گسترش فضای سبز در شهر تهران برای اجرا در سال 1398 را حداکثر تا اول دی ماه به شورای اسلامی شهر تهران ارسال کند.

,

وی در باره جزییات ماده 12 هم اظهارداشت: در این ماده به منظور تشویق برای جابجایی اصولی درختان، در صورت سبز ماندن درختان جابجا شده با تشخیص کمیسیون ماده هفت، یک چهارم عوارض قطع دریافت می شود.

,

محسن هاشمی رئیس شورای اسلامی شهر تهران هم در جریان بررسی این اصلاحیه عنوان کرد که این اصلاحات دست مردم را برای کشتن درختان باز می گذارد.

,

وی تاکید کرد: اعتقاد ما بر این است که درخت جان دارد و قطع درخت مانند کشتن یک درخت است.
وی در خصوص بحث جا به جایی درختان هم گفت: راستی آزمایی برای سبز ماندن درخت کاری پیچیده، سخت و هزینه بر است.

,
,

آرش میلانی عضو کمیسیون محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران هم در جریان بررسی این اصلاحیه با بیان اینکه قطع درختان جریمه کیفری دارد، گفت: اما تا کنون در تهران کسی برای قطع درختان زندان نرفته و برخورد بازدارنده ای با افرادی که درختان را قطع می کنند، انجام نشده است.

,

وی با تاکید بر ضرورت حفظ درختان در پایتخت بیان کرد: 400 هکتار از فضای مشجر در تهران باقی مانده که بن درختان آن 100 سانتی متر است .

,

احمد مسجد جامعی عضو دیگر شورای اسلامی شهر تهران هم در جریان بررسی این اصلاحیه با بیان اینکه در حوزه تخریب فضای سبز با بحران روبرو هستیم گفت: 150 میلیارد تومان به عنوان جریمه تخریب فضای سبز در تهران اخذ می شود در حالیکه این رقم در بودجه 40 میلیارد تومان پیش بینی شد.

,

وی اظهارداشت: قطع درختان عمدتا در مناطق 1 و 2 است و همچنان قطع درختان به صرفه است و ارزش زمین بایر در تهران از زمین مشجر بیشتر است.

,

مسجد جامعی افزود: باید در کلیات اخذ عوارض، مالکین حقیقی و حقوقی از هم تفکیک شوند و بسته های تشویقی برای حفظ درختان در اختیار مالکان قرار گیرد.

,

وی پیشنهاد کرد: در کلیات این اصلاحیه به جای عوارض قطع درختان، عوارض تخریب فضای سبز عنوان شود.
وی همچنین پیشنهاد کرد که درآمد حاصل از این لایحه به حساب شهرداری واریز نشود و برای باغات که فضای عمومی هستند، هزینه شود.

,
,

زهرا نژاد بهرام عضو دیگر شورای اسلامی شهر تهران در ابتدای جلسه با بیان اینکه رویکرد شورای شهر تهران بر تقویت درختکاری استوار است اظهار داشت: جا به جایی درختان موضوع بسیار مهمی بوده و هزینه بسیار زیادی را نیز در پی دارد از این روی اگر درخت پس از جا به جایی سبز بماند دیگر ضرورتی بابت دریافت عوارض وجود نداشته و می تواند در قالب بسته تشویقی حفظ درختان قرار گیرد.

,

حجت نظری عضو دیگر شورای اسلامی شهر تهران در مخالفت با حذف اخذ عوارض بابت جابه جایی درختان گفت: حذف عوارض خود نوعی تشویق برای قطع درختان و جا به جایی آن است.

,

وی اظهار داشت: اگر درختی با محیط بن 100 سانتی متر بخواهد به شرایط ابتدایی خود برسد زمان زیادی را لازم دارد لذا حذف این عوارض می تواند مورد استقبال بسیاری قرار گیرد.

,

سید حسن رسولی عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر هم گفت: از آنجا که درخت در پی جا به جایی سبز مانده است و سازمان بوستان ها نیز بر آن نظارت کامل دارد در نتیجه دلیلی بابت اخذ عوارض باقی نمی ماند.

,

ناهید خداکرمی عضو دیگر شورای شهر تهران به عنوان مخالف با حذف عوارض جا به جایی درختان افزود: حفظ تعادل در سبزینگی شهر موضوعی بسیار مهم است و جا به جایی درختان می تواند این تعادل را در مناطق مختلف به هم بریزد.

,

17 عضو حاضر در صحن شورای شهر در نهایت با رای قاطع کلیات این لایحه را تصویب کردند و بنا شد بررسی جزییات آن به جلسه بعدی شورای شهر تهران موکول شود.

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه