اخبار داغ

معلول قزوینی و دارنده رتبه‌های برتر کشوری:

مهمترین مطالبه معلولان احقاق حقوق شهروندی آنهاست/ برای اثبات توانایی‌های خود می‌جنگیم

مهمترین مطالبه معلولان احقاق حقوق شهروندی آنهاست/ برای اثبات توانایی‌های خود می‌جنگیم
معلول قزوینی و دارنده رتبه‌های برتر کشوری با اشاره به اینکه مهمترین مطالبات معلولان احقاق حقوق شهروندی آنها است، گفت: معلولان چیز زیادی نمی‌خواهند بلکه خواهان حقوقی برابر با سایر افراد جامعه هستند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  صبح قزوین؛ 12 آذر ماه هر سال به منظور آشنایی بیشتر آحاد جامعه نسبت به نیازها و مسائل و مشکلات افراد دارای معلولیت و همچنین آگاهی معلولان نسبت به حقوق مادی و معنوی خویش و شناخت راهکارهای مناسب جهت رفع موانع با عنوان "روز جهانی معلولین" نامگذاری شده است. 

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,  صبح قزوین,

معلولیت به معنای محدودیت نیست
متاسفانه با وجود اقدامات فرهنگی انجام شده هنوز شاهد برخی نگرش‌های نادرست نسبت به توانایی معلولان در جامعه هستیم درحالیکه این افراد با وجود همه کمبودها و نواقصی که در جامعه به ویژه برای معلولان وجود دارد توانسته‌اند توانایی خود را در عرصه‌های مختلف فرهنگی، ورزشی، اجتماعی و حتی اقتصادی به رخ جامعه بکشانند. 
,
, معلولیت به معنای محدودیت نیست,
,
 
,
, ,
 
,
به همین مناسبت با یکی از معلولان توانمند استان قزوین مصاحبه‌ای انجام شده که از نگاه شما می‌گذرد. 

محسن محمدقلی یکی از معلولانی است که نابینایی به عنوان یک محدودیت تن نتوانست مانع تلاش و تکاپوی او برای رسیدن به خواسته‌هایش شود. او با عزمی راسخ، قدم‌هایش را محکمتر از هر فرد عادی دیگر بر زمین کوبید تا نشان دهد معلولیت، محدودیت نیست بلکه عاملی سازنده برای دستیابی به موفقیت‌های بیشتر است. 

او که دارای مدرک تحصیلی کارشناسی مدیریت و برنامه‌ریزی آموزشی است در حیطه‌های مختلفی فعالیت دارد که از جمله آنها می‌توان به آهنگسازی، گویندگی برنامه‌های مختلف رادیویی و اجرای کارهای نمایشی رادیویی، اجرای برنامه‌های مختلف در سراسر کشور همچون برنامه جشن‌ رمضان و مربی کامپیوتر در کانون توانا اشاره کرد. محمدقلی همچنین دارای تجربه فعالیت کار دوبله و بازیگری است. 

این جوان معلول توانمند، قاری قرآن بوده و عناوینی چون کسب مقام اول را در رشته قرائت قرآن مسابقات بهزیستی و همچنین رتبه نخست مسابقات دانش‌آموزی در رشته قرائت قرآن را در کارنامه افتخارات خود به ثبت رسانده است. وی همچنین در سال 95 با شرکت در جشنواره موسیقی "صدای سپیده" عنوان اول در بخش موسیقی پاپ و در قسمت آواز را به خود اختصاص داد. 

محمدقلی اکنون به عنوان مشاور فرهنگی کانون معلولان توانای استان قزوین مشغول به فعالیت است. وی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین می‌گوید: معلولیت هرگز موجب محدودیت و گوشه‌گیری من نشد؛ زیرا معتقدم انسان هر چقدر محدودتر شود سازنده‌تر خواهد بود. 

محمدقلی ادامه می‌دهد: خوشبختانه بستر برای بروز توانایی و استعدادهایم فراهم بود تا ضمن به اثبات رساندن توانمندی هم نوعان خود به جامعه، حضور خود را نیز در فعالیت‌های مختلف بیش از پیش پررنگ سازم؛ البته خانواده‌ام بسیار در رسیدن به این سطح از موفقیت همراهی و کمکم کردند لذا همواره قدردان زحمات آنها هستم. 
,
,
,
,
,
,
,
,
,  صبح قزوین,
,
,
 
,
, ,
 
,
مشاور فرهنگی کانون معلولان توانا بیان می‌کند: فقط خداوند متعال نامحدود است و همه انسان‌ها محدودند به طور مثال انسان چون نمی‌توانست پرواز کند هواپیما را اختراع کرد؛ هرچقدر این محدودیت‌ها بیشتر باشد طبیعتا انسان سازنده‌تر می‌شود حال به واسطه اینکه ما محدودیت تن داریم به ما معلول اطلاق می‌شود و به سایر افراد که دارای چنین محدودیتی نیستند سالم گفته می‌شود در حالیکه همه انسان‌ها به نوعی معلول هستند. 

مسئولان در زمینه مناسب سازی از مشاوره معلولان استفاده کنند
وی می‌افزاید: به اعتقاد من همه انسان‌ها محدود هستند و از نظر من معلول کسی است که نتواند از فکر و اندیشه‌اش استفاده کند.

محمدقلی با اشاره به برنامه‌های آتی خود تصریح می‌کند: همواره تلاش دارم که در زمینه‌های مختلف توانایی خود را بیشتر تقویت کرده و متناسب با شرایط روز اطلاعات و آگاهی ام را افزایش دهم؛ زیرا گستره علم نامحدود بوده و تمام نشدنی است. 

وی مهمترین مشکل در مسیر زندگی معلولان را نگرش غلط جامعه نسبت به معلولیت عنوان کرده و می‌گوید: متاسفانه این نوع نگاه در مسئولین بیش از مردم دیده می‌شود که معلولین را باور ندارند؛ البته ممکن است که در لفظ و کلام شعار آن را دهند؛ اما در عمل به این امر باور ندارند. 

این معلول توانا با اشاره به مشکل اشتغال معلولان اضافه می‌کند: معلولین نیز در شرایط خاصی تحصیل کرده و قطعا با توجه به شرایطی که داشتند بیش از سایر افراد عادی جامعه برای رسیدن به اهدافشان زحمت کشیده‌اند؛ اما اگر به آزمون‌های استخدامی نگاهی بیندازید متوجه می‌شوید شرایطی در آن گنجانده شده که فرد معلول قادر به شرکت در آن آزمون نخواهد بود. 
,
,
, مسئولان در زمینه مناسب سازی از مشاوره معلولان استفاده کنند,
,
,
,
,
,
,
,
 
,
, ,
 
,
وی ادامه می‌دهد: فرد معلول نیز می‌تواند فرد مفیدی برای جامعه بوده و با افراد سالم تعامل داشته باشد و طبیعتا کارهای فکری و مدیریتی و تحقیقاتی برای معلولین بیشتر است. 

محمدقلی که با بروز توانمندی‌های خود توانسته تاحدودی بر مشکلات فائق آید؛ می‌گوید: البته هنوز هم با مشکلات موجود کنار نیامده‌ام چراکه این نگاه‌های غلط همچنان در جامعه وجود دارد بنابراین ما همواره برای اثبات توانایی‌های خود به نوعی با شرایط موجود در جامعه می‌جنگیم. 

وی مهمترین مطالبات معلولان را احقاق حقوق شهروندی آنها دانسته و بیان می‌کند: مهمترین مطالبه معلولان این است که قانونی که در حمایت از آنها به تصویب می‌رسد اجرایی شود. 

محمدقلی عنوان می‌کند: قانون 34 ماده‌ای با عنوان قانون جامع حمایت از معلولان در مجلس به تصویب رسیده؛ اما تا چه اندازه به جامعیت آن اهمیت داده‌اند. اکنون نیز سازمان برنامه بودجه اعلام کرده که در سال 97 بودجه‌ای برای اجرایی شدن این قانون تخصیص پیدا نکرده است. 

معلولان خواهان حقوقی برابر با سایر افراد جامعه هستند
وی تصریح می‌کند: آیا در قانون جامع حمایت از معلولان تمهیداتی اندیشیده شده که با کسانیکه این قانون را اجرا نکنند برخوردهای لازم صورت گیرد؛ همچنان که در بسیاری از قوانین همچون قوانون راهنمایی و رانندگی اگر کسی به قانون رعایت نکند جریمه می‌شود.
,
,
,
,
,
,
,
,
, معلولان خواهان حقوقی برابر با سایر افراد جامعه هستند,
,
 
,
, ,
 
,
این معلول توانمند بیان می‌کند: معلولان چیز زیادی نمی‌خواهند بلکه خواهان حقوقی برابر با سایر افراد جامعه هستند. 

وی عنوان می‌کند: مهمترین درخواستم از مسئولین این است که نگرش غلط خود را نسبت به معلولین تغییر دهند و به معلولین نیز همچون سایر افراد جامعه نگاه کرده و حقوق شهروندی معلولین را رعایت کنند. 

محمدقلی با اشاره به برخی دیدگاه مردم نسبت به معلولان می‌گوید: مردم دو دسته هستند دسته‌ای معلولان را خیلی ناتوان دانسته و توانایی آنها را قبول ندارند و دسته‌ای دیگر نیز با توجه به تعصبات مذهبی غلط بر این باورند که معلولین افراد پاک و بی‌گناهی هستند؛ در حالیکه هر دو نگاه نادرست است. 

وی با اشاره به اهمیت مناسب سازی شهری بیان می‌کند: مسئولان باید در زمینه مناسب سازی شهری از مشاوره معلولین استفاده کنند درحالیکه این کار را به پیمانکارانی واگذار می‌کنند که آشنایی لازم با شرایط و مشکلات معلولان ندارند. 

محمدقلی می‌افزاید: باید به این نکته توجه داشت که انسان‌های امروز، سالمندان فردا هستند که برای دسترسی آسان به مراکز مختلف شهری نیازمند مناسب سازی خواهند بود. 
,
,
,
,
,
,
,
,
,
 
,
, ,
 
,
وی در پایان بیان می‌کند: به عقیده من شهری زیباست که همه در آن حضور داشته باشند و اگر مناسب سازی درستی در شهرها صورت گیرد قطعا حضور اجتماعی معلولان نیز افزایش یافته و فعال‌تر خواهند بود. 

انتهای پیام/
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه