اخبار داغ

گزارشی از پیامدهای وقف‌نامه فراهانی؛

اوقاف مالک شهر صوفیان است/ تکلیف خانه و کاشانه‌ی اهالی چه می‌شود؟

اوقاف مالک شهر صوفیان است/ تکلیف خانه و کاشانه‌ی اهالی چه می‌شود؟
فرض کنید 100 میلیون تومان برای ملکی پول پرداخته‌اید و حالا می‌گویند این زمینی که خریده‌اید و 10 سال در ‌آن زندگی می‌کنید متعلق به اوقاف است و من‌بعد برای سکونت باید اجاره‌اش را بپردازید.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آناج، صوفیانی‌ها آزرده خاطرند و دغدغه‌ی سرنوشت نامعلوم خانه و کاشانه‌شان خواب را از چشمان‌شان ربوده است. از اینکه می‌گویند املاک‌تان اعم از خانه، مغازه، زمین و باغ متعلقِ به خودتان نیست سر از پا نمی‌شناسند و در دلشان آشوبی به‌پاست.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آناج,

ماجرا روشن است، اداره‌کل اوقاف و امور خیریه‌ی آذربایجان‌شرقی برای 37 هزار هکتار زمین وقف‌نامه رو کرده و سندشان مورد تایید مراجع قضایی قرار گرفته است. حال رأی قطعی دادگاه تجدیدنظر می‌گوید اوقاف مالک عرصه‌ی زمین‌های شهر صوفیان است و آنانکه در طول سال‌ها اخیر بنایی احداث کرده‌اند مالک اعیان‌اند، تکلیفِ کشاورزان و آنانکه در اقصی‌نقاط این شهر زمین خریده‌اند اما بنایی احداث نکرده‌اند نیز معلوم است، بازی را باخته‌اند!

,

یعقوب سیفی از اهالی صوفیان در گفت‌وگویی با خبرنگار گروه اجتماعی آناج از پرونده‌ی چندین ساله‌ی املاک این منطقه در قوه قضائیه سخن به میان می‌آورد و عنوان می‌کند: مردم چندین سال در اینجا زندگی کرده‌اند و املاک‌شان را با قولنامه به یکدیگر انتقال داده‌اند حال می‌گویند در زمان قاجار این زمین‌ها وقف شده است و مردم حقی در زمین‌های آن ندارند.

,

وی می‌افزاید: ابتدا فراهانی‌ها ادعای مالکیت داشتند و می‌گفتند کلِ صوفیان متعلق به قائم‌‌مقام فراهانی بوده و به‌مرور زمان از دوران حکومت پهلوی تا بروز انقلاب اسلامی به‌تصرف مردم در آمده است، چگونه یک نفر که اصلاً زاده‌ی آذربایجان‌شرقی نیست در صوفیان 37 هزار هکتار زمین را صاحب شده است؟!

,

سیفی با تاکید بر اینکه صوفیانی‌ها امنیت روانی ندارند و آنچه در طول سال‌های اخیر به دست آورده‌اند را از دست رفته می‌بینند، توضیح می‌دهد: عده‌ای می‌گویند این زمین‌ها وقفی است، اگر این زمین‌ها صاحب داشت چرا اجازه دادید 200 سال قبل عده‌ای آن‌ها را تصرف کنند و اگر بعداً متوجه شده‌اید چرا در طول 40 سال اخیر به خریداران هشدار نداده‌اید تا از این شهر ملکی نخرند؟ صوفیان قدمتی هزار ساله دارد و سال 1341 تبدیل به شهر شده است.

,

وی تصریح می‌کند: مردم پول داده‌اند و زمین خریده‌اند حال می‌گویند این زمین متعلق به اوقاف است، پس پول و سرمایه‌ی این مردم متضرر چه می‌شود؟ چرا باید برای زمینی که آن را خریده‌ایم، اجاره پرداخت نماییم؟!

,

این شهروند صوفیانی تصاویر و فیلم‌هایی از تجمع و اعتراض اهالی به تحریریه‌ی آناج ارسال می‌کند و خواستارِ پاسخگویی مسئولین اداره‌کل اوقاف می‌شود. سیفی می‌گوید ما فقط یک مطالبه داریم و آن شفاف‌سازی مسئله برای عموم و تعیین تکلیف مردم این منطقه است.

,

حجت‌‌السلام مصائبی چهاردهم آبان 97 در نشست خبری با اصحاب رسانه به بخشی از سوالِ شهروندان که برای خبرنگاران نیز سوال شده بود، پاسخ داد. مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان‌شرقی مصائبی در پاسخ به این سوال خبرنگار آناج که چگونه اداره‌کل اوقاف وقف زمین‌های چند هزار هکتاری را بدون توجه به پیشینه‌ی آن می‌پذیرد و چنانچه این زمین‌ها متعلق به ارباب و خان‌های زمان قدیم باشد تکلیف چیست و اشکال شرعی‌ آن چه می‌شود، اظهار داشت: سن شما قد نمی‌دهد! بر اساس قانون زمین‌های متعلق به ارباب‌ها که سایر مردم منطقه حکم نوکری‌شان را داشتند از یدِ آن‌ها خارج شده است و تشخیص این مباحث با دادگاه می‌باشد.

,

مسلماً پیامد این اتفاق نادر در صورت تحقق در پرداخت اجاره به اوقاف محدود نمی‌شود و با ادامه‌ی این روند باید شاهد انبوهی از پرونده‌های قضایی در دادگاه باشیم که خود صوفیانی‌ها به‌خاطر فروش مال غیر از یکدیگر شکایت می‌کنند تا پولی که بابت مالکیت عرصه پرداخت کرده‌اند را استرداد نمایند.

,

بنابر پیگیری‌های آناج روابط عمومی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه آذربایجان‌شرقی پاسخ به سوالات و شائبات ایجاد شده را به حجت‌الاسلام جعفری ارجاع داده است و به‌زودی مشروح گفت‌وگوی آناج با این مقام مسئول منتشر می‌شود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه