اخبار داغ

یک متخصص تغذیه:

ظروف مسی، مس بدن را تأمین نمی‌کند

ظروف مسی، مس بدن را تأمین نمی‌کند
یک متخصص تغذیه با بیان این‌که استفاده از ظروف مسی برای بدن هیچ فایده‌ای ندارد، گفت: پخت و پز طولانی مدت در ظروف مسی باعث اختلال و مسمومیت در کبد و سیستم ایمنی بدن می‌شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ «حسن فرهاد غیبی» در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که نوعی باور غلط وجود دارد که ظروف مسی جزو بهترین ظروف برای پخت و پز غذا بوده و برای بدن سودمند است، اظهار کرد: در زمان گذشته با توجه به محدودیت ظروف، افراد مجبور به استفاده از ظروف مسی بودند و از همین‌رو ظروف را پیش از استفاده قلع اندود می‌کردند تا مس وارد ماده غذایی نشود. 

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
 
,
وی افزود: باتوجه به این‌که مس فلزی واکنش‌پذیر بوده و زمانی که در معرض هوا قرار می‌گیرد، اکسید شده و لایه‌ی سبز رنگ یعنی اکسید مس روی ظروف مسی ایجاد می‌شود. 
,
 
,
غیبی با بیان این‌که برای جلوگیری از اکسید شدن، ظروف مسی را قلع اندود می‌کنند تا اکسید مس وارد بدن نشود، افزود: زمانی که قلع ظروف مسی از میان می‌رود، مس با مواد اسیدی و ترش مزه واکنش نشان داده و مواد با قلع مخلوط و وارد بدن می‌شود. 
,
 
,
وی با تأکید بر این‌که یون مس مورد نیاز بدن را می‌توان از طریق مواد غذایی از جمله گوشت‌ها، حبوبات و جگر تأمین کرد، افزود: نیازی نیست مس بدن را از طریق ظروف مسی تأمین کنیم. 
,
 
,
 این متخصص تغذیه با بیان این‌که اکسید مس وارد شده به بدن، مشکل ایجاد کرده و از جذب کلسیم و آهن به بدن جلوگیری می‌کند، گفت: اکسید مس در کبد تجمع شده و موجب نارسایی کبدی و کلیوی شده و کم‌خونی حاد و آثار منفی در استخوان‌ها ایجاد می‌کند. 
,
 
,
 وی ادامه داد: سایت رسمی سازمان غذا و داروی آمریکا  که معتبرترین مرجع برای مواد دارویی و غذایی به‌شمار می‌رود، استفاده از ظروف مسی را مضر می‌داند و حتی استفاده از آن را برای پخت و پز به‌ویژه غذاهایی که ماهیت اسیدی دارند را موجب ایجاد مسمومیت با مس عنوان کرده است. 
,
 
,
غیبی با بیان این‌که امروزه افراد برای اندود کردن ظروف مسی از قلع و سرب استفاده می‌کنند، گفت: خطر سرب بیشتر از مس و قلع است، با تجمع در کبد باعث مسمومیت شدید کبدی می‌شود، از همین‌رو توصیه ‌می‌کنیم تا حتی‌الامکان از ظروف مسی استفاده کرده و برای قلع اندود کردن آن با سرب خودداری کنند. 
,
 
,
وی خاطرنشان کرد: زمانی که رویه‌ی سفید ظروف مسی از میان می‌رود دیگر قابل استفاده نیستند، چون اکسید مس تولید شده به بدن آسیب می‌رساند. 
,
 
,
وی ادامه داد: توصیه می‌شود افراد برای پخت و پز از ظروف شیشه پیرکس که سالم و استاندارد هستند، استفاده کنند. 
,
 
,
 این متخصص تغذیه یادآور شد: کسانی که بیماری خاصی دارند در پخت و پز غدا نباید از ظروف مسی استفاده کنند.
,
 
,
 
,
انتهای پیام
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه