اخبار داغ

معاون توسعه منابع انسانی موسسه تحقیقات آب و خاک کشور:

سامانه ملی "اطلاعات خاک ایران" بزودی رونمایی می‌شود

سامانه ملی "اطلاعات خاک ایران" بزودی رونمایی می‌شود
معاون توسعه منابع انسانی موسسه تحقیقات آب و خاک کشور از رونمایی سامانه ملی اطلاعات خاک ایران خبرداد و عنوان کرد: در این سامانه کلیه اطلاعات خاک‌های کشور ذخیره شده که بزودی مراحل رونمایی آن اجرایی می‌شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  صبح قزوین؛ مهرزاد محصص مستشاری ظهر امروز(دوشنبه) در همایش روز جهانی خاک در سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین اظهار کرد: موسسه تحقیقات خاک و آب کشور یک برنامه راهبردی برای کوتاه و بلندمدت تدوین کرده که مدیریت خاک و آب کشور است که بر این اساس طرح‌های مهم آب و خاک در کشور در حال اجراست.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح قزوین,


معاون توسعه منابع انسانی موسسه تحقیقات آب و خاک کشور در ادامه به قانون و لایحه حفاظت از خاک در کشور اشاره کرد و افزود: این مصوبه هم اکنون توسط مجلس مصوب شده اما یک سری نواقصی دارد که پس از تایید شورای نگهبان ابلاغ و عملیاتی می‌شود.

وی از رونمایی سامانه ملی اطلاعات خاک ایران خبرداد و عنوان کرد: در این سامانه کلیه اطلاعات خاک‌های کشور ذخیره شده که بزودی مراحل رونمایی آن اجرایی می‌شود. 

این مقام مسئول اذعان کرد: حفاظت از خاک متعلق به امروز و دیروز نیست،  زیرا نابودی منابع خاکی در برخی موارد جبران‌ناپذیر است و ما موظفیم این نعمت خدادای را همانطور که در اختیار ما قرار گرفته است به نسل آینده منتقل کنیم. 

وی تصریح کرد: براساس قانون معین شده که هرگونه تغییر کاربری باید مطالعات خاکشناسی داشته باشد و خاک‌هایی که از درجه 4 به پایین هستند به هیچ عنوان نباید تغییر کاربری در آنها انجام شود. 

مستشاری ابراز کرد: باید خصوصیات فیزیکی و شیمایی خاک‌ها بصورت مداوم پایش شد تا برنامه ریزی لازم در جهت کاهش بهره وری و بازسازی خاک انجام شود. 

وی بر لزوم اهمیت تکمیل و به روز رسانی مطالعات خاکشناسی در تمامی استان‌ها با توجه به قانون حفاظت از خاک تاکید کرد. 

به گفته‌ی مستشاری؛ 30 هزار هکتار از اراضی تحت شبکه آبیاری استان قزوین مطالعات خاکشناسی انجام شده است. 

وی تاکید کرد: ما نمی‌توانیم الگوی کشت مناسبی داشته باشیم مگر اینکه، مطالعات خاکشناسی داشته باشیم؛ زیرا بر مبنای مطالعات خاکشناسی می توان متناسب با آن کشت محصولات کشاورزی را انجام داد. 

این مقام مسئول آلودگی و شناسایی کانون‌های آلوده، تغذیه نوین محصولات کشاورزی، کشاورزی حفاظتی، پراکنش عناصر غذایی در اراضی زراعی، ناهنجاری تغذیه درمحصولات استراتژیک، در مضیقه بودن خاک کشور از لحاظ کربن آلی، مدیریت اراضی شور، ایجاد بانک اطلاعات خاک کشور و تناسب اراضی کشاورزی را از مهمترین ارکان برنامه راهبردی موسسه تخقیقات خاک و آب کشور برشمرد.
انتهای پیام/

,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه