اخبار داغ

بی توجهی دولت به کشاورزان جنوب شرق؛

سیستان و بلوچستان قطب تولید موز کشور/ واردات بی رویه رقیب اصلی محصولات گرمسیری در استان

سیستان و بلوچستان قطب تولید موز کشور/ واردات بی رویه رقیب اصلی محصولات گرمسیری در استان
در حالی سیستان و بلوچستان به عنوان قطب تولید موز و محصولات گرمسیری ایران شناخته می شود که واردات بی رویه این محصول موجب شده تا محصولات تولیدی در استان به حاشیه رانده شود و کشاورزان منطقه نتوانند جای خود را در بازار های مصرف پیدا کنند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از عصرهامون، همواره موضوع واردات بی رویه کالاهای غیرضروری و به نوعی لوکس از مهمترین دغدغه های بسیاری از مردم و کارشناسان بوده است، و حتی برای جلوگیری از خروج بی مورد ارز از کشور تصمیماتی از جمله ممنوعیت واردات ۱۴۰۰ قلم کالا از سوی دولت گرفته شده  تا از ذخایر ارزی کشور محافظت کرده و همچنین از تولید کنندگان داخلی نیز حمایت شود، اما همچنان شاهد واردات برخی از کالا‌ها ی غیرضروری به کشور هستیم که نه تنها اهمیتی در زندگی مردم کم درآمد و بخش اعظمی از جامعه ندارد بلکه به صورت مستقیم نیز توان داخلی و تولید ملی را هدف گرفته است.
شاید عجیب به نظر برسد که بگوییم موز یکی از کالا‌هایی غیرضروری است که همچنان جزو ۱۵ قلم بیشترین کالای وارداتی به کشور قرار داشته و بر اساس تازه‌ترین آمار گمرک از تجارت خارجی ایران، در هفت ماه نخست سال جاری ۲۳۷ میلیون و ۵۲۴ هزار ۷۲۱ دلار موز سبز تازه یا خشک شده به کشور وارده شده که ۰.۹۰ درصد از ارزش کل واردات به ایران در این مدت را، شامل می‌شود و با وجود جایگیری در لیست کالاهای ممنوعه به راحتی وارد کشور شده و به بازار های مصرف میرسد.
این آمار وقتی غم انگیز تر می شود که بدانیم استان سیستان و بلوچستان در کنار هرمزگان بزگترین منبع تولید و کشت موز در کشور است اما این واردات بی رویه موجب شده تا کشاورزان استان های جنوبی کشور با مشکلات بسیاری روبه رو شوند و با وجود اینکه قیمت موز در بازار روبه افزایش است اما مردم تمایلی به خرید انواع ایرانی آن نداشته و انگار چشمشان به مرغ همسایه دوخته شده است.
از طرفی قیمت موز به دلیل اینکه با ارز در ارتباط است در بازار با قیمت زیاد به فروش می‌رسد و بخش زیادی از مردم توانایی خرید آن را ندارند، پس چه بهتر که ارزی که برای آن هزینه می‌شود برای کالا‌های ضروری‌تر مردم پرداخت شود.
 

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصرهامون،,
, .,
,
,
,
 
, ,

سیستان و بلوچستان قطب تولید موز کشور
رییس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار عصرهامون، با اشاره اینکه سیستان و بلوچستان بزرگترین تولید کننده موز کشور است، اظهار داشت: 135 هزار تن موز در سیستان و بلوچستان کشت می شود و روانه بازار مصرف سراسر کشور می شود.
مجتبی پیری افزود: وجود باغ های موز در مناطق جنوبی سیستان و بلوچستان و حجم بالای تولید در آنها این استان را به قطب تولید این میوه در کشور تبدیل کرده است.
وی بیان کرد: از مجموع باغات شهرستان های چابهار، کنارک، سرباز و نیکشهر چهار هزار و 818 هکتار به کشت موز اختصاص دارد.
وی با اشاره به اینکه تقریبا در کل سال موز در این استان برداشت می شود، خاطرنشان کرد: برداشت موز در سیستان و بلوچستان به طور عمده در ماه های آبان، آذر، اسفند، فروردین و اردیبهشت انجام می شود و تقریبا در همه ایام سال می توان این محصول را در استان مشاهده کرد.
 
,
, سیستان و بلوچستان قطب تولید موز کشور,
, عصرهامون،,
,
,
,
,
 
, ,

باید از کشاورزان سیستان و بلوچستان حمایت شود
پیری با اشاره به اینکه کشاورزی یکی از مشاغل اصلی در سیستان و بلوچستان گفت: 8 هزار نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم به کار تولید موز در سیستان و بلوچستان اشتغال دارند که در صورت حمایت بیشتر و راه اندازی کارگاه های فراوری میتوانیم علاوه بر اشتغال زایی بیشتر، به سودآوری ارزی نیز دست پیدا کنیم.
وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر هفت مرکز رنگ آوری موز با ظرفیت 23 هزار تن در سال در سیستان و بلوچستان فعال است.
رییس سازمان جهاد کشاورزی استان با بیان این مطلب که کیفیت موز سیستان و بلوچستان از نمونه وارداتی بیشتر است، اذعان داشت: موز کشت شده در استان سیستان و بلوچستان به دلایل مختلف نسبت به نمونه خارجی آن از کیفیت بیشتری برخوردار است و حتی طعمی ماندگارتر دارد.
وی تصریح کرد: محصول موز سیستان و بلوچستان به استان های خراسان جنوبی، تهران، خراسان رضوی، قم و اصفهان صادر می شود و به دلیل آب و هوای خاص این استان، تقریبا در تمامی ایام سال می توانیم موز سیستان و بلوچستان را در بازارها ببینیم.
 
انتهای پیام/
,
, باید از کشاورزان سیستان و بلوچستان حمایت شود,
,
,
,
, ،,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه