اخبار داغ

مردانی که برای معیشت کوه‎ها را می‎پیمایند/ فرمانده ناجا: تردد کولبران باید از مسیرهای تعیین شده صورت گیرد

مردانی که برای معیشت کوه‎ها را می‎پیمایند/ فرمانده ناجا: تردد کولبران باید از مسیرهای تعیین شده صورت گیرد
هر روز کولبر‌انی که در میان آنان مردان سالخورده 70-60 ساله هم وجود دارد برای تأمین هزینه‌های زندگی مختصر خانواده، در منطقه مرزی به صف می‌ایستند که کارتن یخچالی سنگین یا چندین حلقه لاستیک چرخ تریلی‌های غول‌پیکر را بر کمر خمیده‌شان بار کنند ...
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کُردتودی، هر روز کولبر‌انی که در میان آنان مردان سالخورده 70-60 ساله هم وجود دارد برای تأمین هزینه‌های زندگی مختصر خانواده، در منطقه مرزی به صف می‌ایستند که کارتن یخچالی سنگین یا چندین حلقه لاستیک چرخ تریلی‌های غول‌پیکر را بر کمر خمیده‌شان بار کنند تا راه پر پیچ و خم کوهستانی پیرانشهر و سردشت را نفس‌زنان در پیش بگیرند و مسافتی چند کیلومتری را طی کنند. اگر کمر‌ها نشکند و زانو‌ها یاری کند تازه هیولای سفید بهمن زمستان ها در کمین آنان است که مدام خبر از کوهستان می‌رسد که آوار برفی بر سر قطاری از کولبران ریخته و چند کولبر زیر بهمن مدفون شده‌اند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کُردتودی،,

 

,

 

,

 کولبران (حمل کنندگان) به کارگران مرزی گفته می شوند که برای کسب درآمد زندگی خود مجبور به حمل اجناس می شوند. آنان چای، پارچه، تلویزیون، کریستال، مواد خوراکی و… را بر شانه های نحیف و تکیده خود می گذارند تا بدون گمرک از کوه بالا بروند و وارد کشور کنند. سخن ما نه از بزرگ قاچاقچیان است و نه از باندهای کوچک و بزرگ و هزار حرف بی ربط و با ربط دیگر. کالا متعلق به افرادی است که با چند دقیقه و چند کلام تلفنی جنس جابه جا می کنند و از نوای پیامک موجودی حسابشان، تبسم می زنند، اما آن مرد ۴۰ ساله نحیف و موی جوگندمی کولبر که بیشتر به بالای ۶۰ ساله ها می ماند؛ برای یک پشته سنگین خود تنها و تنها چیزی حدود ۵۰ هزار تومان مزد می گیرد. از سر رضایت نیست هیچ، تنها برای روشن ماندن اجاق خانه اش است که مباد اجاق سرد شود و رخسار طفلکانش زرد. همین اندک دستمزد «از هیچ بهتر است.»

,

 

,

 

,

تعداد زنان و مردان، کودکان و جوانانی که کولبری می کنند کم نیست، آمار رسمی از آن نیز وجود ندارد. آنها در تمام نوار مرزی آذربایجان غربی، کردستان و کرمانشاه پراکنده و بیشتر هم اهل روستاهای مرزی هستند. کولبرها در شهر بانه و مریوان به دلیل فعال بودن مرز نسبت به جاهای دیگر فعال تر هستند.

,

 

,


این روزها بیکاری معضل اکثر جوانان جامعه ماست اما این فاجعه در مناطق مرزی بیشتر رخ می‌نماید. در نواحی مرزی استان کردستان بویژه روستاهای مرزی شهرستان مریوان به دلیل شرایط طبیعی و ماهیت توسعه نیافته اقتصادی، قادر به عرضه ظرفیت های کافی برای اشتغال نیستند و در زمره مناطق منزوی به شمار می روند. ویژگی های اقتصادی و سیاسی این گونه مناطق ایجاب می کند که مساله نیروی انسانی و اشتغال از ماهیت و ویژگی فوق العاده ای برخوردار باشد و در سطح سیاستگذاری های ملی طرح موضوع شود.

,
,

 

,


سردار سرتیپ حسین اشتری فرمانده ناجا در گفتگو با خبرنگاران اظهار کرد: ابزار و تجهیزات سرعت و دقت را در بین نیروهای امنیتی بالا برده و هزینه ها را کاهش می دهد و برهمین اساس بسیار مورد نیاز است

,
,

 

,


وی تقویت استان‌های مرزی به ویژه کردستان را از نظر نیروی انسانی، تجهیزات و ساختار از برنامه‌های اولویت دار نیروی انتظامی دانست و عنوان کرد: کردستان یکی از امن‌ترین استان‌های کشور است و امیدواریم همکاری و همدلی میان مردم، نیروی انتظامی و شورای تأمین استان ادامه یابد تا شاهد ارتقای امنیت روز افزون در استان باشیم.

,
,

 

,


فرمانده انتظامی جمهوری اسلامی با اشاره به دستورالعمل شورای امنیت کشور در رابطه با مرز تاکید کرد: کولبری باید از مکان مشخص، در زمان مشخص و اجناس مشخصی و براساس ضوابط شورای تامین صورت گیرد و هر فردی که در این راستا کار انجام دهد مورد حمایت نیروی انتظامی است.

,
,

 

,


وی با اشاره به اینکه در صورت تردد کولبران از مسیرهای تعیین شده خطری آن ها را تهدید نمی‌کند، اعلام کرد: کولبران باید به رعایت قوانین و ضوابط بیشتر توجه کنند.

,
,

 

,


سردار اشتری عنوان کرد: آن دسته از افرادی که در مناطق ممنوعه فعالیت کرده و توجهی به قوانین ندارند هم برای ما و هم برای خود مشکل ایجاد می‌کنند
به راستی، اگر کار باشد، آنها هیچ‌وقت کولبری نمی‌کنند. بعد از مدتی کولبری استخوان‌درد می‌گیرند و دیگر هیچ کاری نمی‌توانند انجام دهند. تازه اگر در این مدت گرفتار ماموران پلیس یا بهمن و سیل نشوند. خطر ریزش کوه هم همیشه هست. برای هر کیلو بار بین 4000 تا 5000 تومان می‌گیرند. مگر یک انسان چقدر بار می‌تواند حمل کند؟ حدود 40 تا 50 کیلو باری است که به صورت استاندارد می‌توان حمل کرد.

,
,
,

 

,


وی این است داستان تلخ زندگی کولبران ...

,
,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه