اخبار داغ

رکود در صنعت و معدن استان بوشهر

رکود در صنعت و معدن استان بوشهر
استان بوشهر از نظر میزان استخراج مواد معدنی رتبه ششم را در کشور دارا است 222 پروانه بهره‌برداری معدنی در استان بوشهر وجود دارد که ۹۶ معدن فعال و ۱۲۶ معدن غیرفعال است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سپاس استان بوشهر از نظر میزان استخراج مواد معدنی رتبه ششم را در کشور دارا است 222 پروانه بهره‌برداری معدنی در استان بوشهر وجود دارد که ۹۶ معدن فعال و ۱۲۶ معدن غیرفعال است و طبق آمار بیشترین معادن استان سنگ لاشه و سنگ گچ هستند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سپاس, .,

ظرفیت شناخته‌شده معادن استان بوشهر برحسب ذخایر قطعی ۲۰۷۲میلیون تن و برحسب ذخایر احتمالی ۴۳۵۲میلیون تن برآورد شده است. همچنین استان بوشهر با موقعیت مناسب ساحلی و نزدیکی منابع معدنی به ساحل از ظرفیت‌های بالایی برای صدور مواد معدنی فرآوری شده و خام برخوردار است. ‌

, . ‌,

زمین‌شناسی استان بوشهر رسوبی است به همین دلیل معادنی هم که در استان بوشهر شکل گرفته‌اند، معادن طبقه یک به‌شمار می‌روند. به‌طور عمده توانمندی‌های معدنی در این استان شامل مواد اولیه سیمان و سنگ آهک با عیار خیلی بالا و سنگ لاشه‌های آهکی هستند که برای مصارف ساختمان‌سازی و سیمانی استفاده می‌شوند و در تکمیل مواد اولیه سیمان و تهیه آجر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

,

سنگ لاشه، سنگ گچ، سنگ آهک، واریزه کوهی، مارن، آلومینیوم، نمک آبی، سولفات استرانسیوم، مرمریت، دولومیت و فسفات جزو مواد معدنی استان به‌شمار می‌ورد. ‌

, . ‌,

سید حسین حسینی محمدی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر سال 96 در نشست شورای معادن استان بوشهر گفته است:  75 پروانه بهره برداری معدن در استان بوشهر باطل شده و 65 معدن نیز فاقد بهره بردار است که به مزایده گذاشته شده است.

, 65 , .,

وی افزود: شهرستان های دشتستان و دشتی بیشترین و بوشهر و گناوه کمترین معادن استان بوشهر را در خود جای دادند

,

.

, , .,

وی گفت: اکنون 17 معادن رودخانه ای در استان بوشهر فعال است که بیشتر در شهرستان دشتی، دشتستان و جم واقع هستند.

, .,

حسینی محمدی اضافه کرد: تنوع کم موادمعدنی استان بوشهر، کاهش فعالیت های طرح های عمرانی و ساخت و ساز مسکن، کمبود زیرساخت ها و نپذیرفتن پروانه بهره‌برداری معادن به عنوان وثیقه نزد بانک‌ها برای دریافت تسهیلات از عمده موانع فراروی واحدهای معدنی استان بوشهر است.

, .,

وی با بیان اینکه معادن استان بوشهر در طبقه اول قرار دارند اظهار داشت: طرح مطالعاتی اکتشافات مواد معدنی طبقه دوم در زمینه بیتومین و فسفات از سال گذشته در معادن شهرستان‌های دشتی و دشتستان آغاز شده که انتظار می رود تا پایان بهمن ماه به اتمام برسد.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر ادامه داد: در 2 نقطه دیگر استان نیز مطالعاتی توسط بخش خصوصی صورت گرفته که برای یکی از این 2نقطه در شهرستان دشتی بزودی گواهی اکتشاف صادر می شود که محصول آن بیتومین با خلوص فراتر از 25 درصد است.

, .,
, .,

وی بیان کرد: معادن شورآب دریایی استان بوشهر نیز به میزان 2 هزار هکتار در دیلم استان بوشهر شناسایی شده که اکنون سرمایه گذار آن وجود دارد ولی با این حال به دنبال سرمایه گذاری هستیم که کل لیتیم و سایر عناصر دارای ارزش در سرمایه گذاری آن دیده شود.

, .,

در آخرین خبرهایی که درباره این موضوع منتشر گردیده  عبدالکریم گراوند در چهارمین نشست شورای معادن استان بوشهر افزود: معادن دارای ظرفیت‌های بسیار خوبی در حوزه اقتصادی و ایجاد اشتغال هستند که باید بخوبی به این ظرفیت‌ها توجه شود.

, .,

وی اضافه کرد: هم اکنون مشکل اصلی معادن راکد استان بوشهر انصراف آنها از بهره‌برداری و پرداخت نکردن حقوق دولت توسط معدن کاران است.

, .,

گراوند ادامه داد: 28 پرونده‌ای که در دستور کار خانه معادن استان بوشهر قرار دارد با ارائه مهلت سه ماهه اقدامات لازم در ارتباط با آنها انجام شود.

,

.

, , .,

وی ادامه داد: مشکلات موجود در معادن بایستی برطرف شود و بهره‌برداری به صورت مقطعی و موردی در یک زمان مشخص انجام شود.

, .,

گراوند بیان کرد: اگر شهرداری‌ها بخواهند مجوز سنگ شکن بگیرند باید با معرفی به دفتر فنی استانداری و طی شدن مراحل قانونی آن اقدام کنند.

, .,

وی اظهار داشت: اخذ وجه از بهره برداران معادن توسط شهرداری‌ها طبق قانون مجلس نباید انجام شود.

, .,

گراوند افزود: زمان لازم برای انجام استعلام‌ها و درخواست‌های قانونی حداکثر 2ماه است ولی در صورت امکان یک ماهه پاسخ داده شود.

,

مشکلات اصلی معادن راکد استان به رکود صنایع باز می گردد علی الخصوص ساختمانی که در این شرایط می توان با تکیه بر صادرات از این رکود معادن استان جلوگیری کرد.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه