اخبار داغ

مردم صرفه جویی آب را جدی بگیرند/ بارش‌ها کم آبی را جبران نمی‌کند

مردم صرفه جویی آب را جدی بگیرند/ بارش‌ها کم آبی را جبران نمی‌کند
اگر چه بارندگی‌های مناسبی از مهر ماه جاری تاکنون به وقع پیوسته، اما نباید این گونه تصور شود که کشور از تنش آبی عبور کرده و مردم هم مدیریت مصرف آب را جدی نگیرند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ با گذشت حدود ۷۵ روز از سال آبی جدید میزان بارش ها به بیش از ۷۸ درصد رسیده و نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از ۲۱۶ درصد رشد داشته است، اما به گفته اکثر کارشناسان این بارش ها به دلیل خشکسالی که پشت سر گذاشته‌ایم، برای جبران رطوبت از دست رفته خاک صرف می‌شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
 
,
رضا اردکانیان وزیر نیرو نیز به تازگی اعلام کرده است که هر چند بارش‌های پاییز نسبت به پاییز سال گذشته بیشتر خواهد بود اما در زمستان چنین وضعیتی احتمالا نخواهیم داشت.
,
 
,
*معاون اول رئیس جمهور:لزوم مدیریت مصرف آب با وجود بارندگی‌های اخیر
,
اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور نیز در جلسه شورای عالی آب با تاکید بر اهمیت مدیریت مصرف آب از رسانه‌ها و به خصوص صدا و سیما خواست با آگاهی بخشی به جامعه، مردم را به مشارکت در مدیریت مصرف ترغیب و تشویق کنند گفت: با وجود بارندگی‌های خوب اخیر همچنان باید به مدیریت مصرف دقت نظر داشته باشیم و نباید تصور شود که کشور از تنش آبی عبور کرده است.
,
 
,
جهانگیری همچنین ضرورت توجه ویژه برای تامین آب شرب مناسب در شهرهای بزرگ و پرجمعیت کشور نظیر اهواز، مشهد، اصفهان، شیراز و کرمان که با مشکل مواجه هستند، را مورد تاکید قرار داد و گفت: تامین آب شرب این گونه شهرها باید در اولویت قرار گیرد و باید راهکارهای اطمینان بخشی برای حل و فصل مشکلات تامین آب شرب این مناطق تهیه شود.
,
 
,
*پربارشی دو ماه اخیر نباید ما را از موضوع مهم مدیریت مصرف غافل کند
,
حال با نگاهی به آخرین وضعیت شهرهای در معرض تنش آبی حاکی از آن است که تا پایان آبان‌ماه سال جاری همچنان 334 شهر کشور در معرض تنش آبی قرار داشته‌اند، بنابراین پربارشی دو ماه اخیر نباید ما را از موضوع مهم مدیریت مصرف غافل کند.
,
 
,
آخرین وضعیت شهرهای در معرض تنش آبی حاکی از آن است که تا پایان آبان‌ماه سال جاری همچنان 334 شهر کشور در معرض تنش آبی قرار داشته‌اند، بنابراین پربارشی دو ماه اخیر نباید ما را از موضوع مهم مدیریت مصرف غافل کند
,
 
,
بارش‌های مناسب مهر و آبان‌ماه امسال مسئله‌ای را بر ذهن‌ها متبادر می‌کند که کشور از تنش آبی عبور کرده و خشکسالی رو به پایان است پس مدیریت مصرف آب را نباید جدی گرفت و به نوعی مردم آنرا فراموش کرده اند.
,
 
,
 
,
با وجود اینکه بارندگی‌های سال آبی جاری (ابتدای مهرماه تاکنون) جزو پر بارش‌ترین سال‌های نیم قرن اخیر ایران بوده است ولی نگاهی به روند بارندگی‌های چند سال آبی اخیر نشان می‌دهد که کشور از سال 86 تاکنون هیچگاه بارش فراتر از میانگین بلندمدت نداشته است و همین استمرار خشکسالی موجب افت روان‌آب‌ها و کاهش ذخایر آب سدها، فشار هر چه بیشتر به سفره‌های زیرزمینی به عنوان منابع استراتژیک بخش آب کشور و در پی آن افزایش تنش آبی در شهرهای مختلف کشور شده است.
,
 
,
ادامه فشار به منابع زیرزمینی باعث شده است تا کسری تجمعی آبخوان‌های زیرزمینی کشور به ۱۳۰ میلیارد مترمکعب برسد و هرساله نیز رقمی در حدود ۶ میلیارد مترمکعب به کسری مخازن زیرزمینی کشور اضافه شود.
,
 
,
همچنین برداشت بیش از حد و خشکسالی‌های متوالی موجب شده است که در حال حاضر از میان ۶۰۹ دشت کشور بیش از ۳۹۰ دشت در وضعیت "ممنوعه" و "ممنوعه‌بحرانی" قرار بگیرند و هرگونه توسعه بهره‌برداری از منابع آب زیرزمینی در دشت‌های یادشده هم ممنوع شده است.
,
 
,
بنابراین این کمبودها به ویژه در بخش آب زیرزمینی نه با بارندگی دوماهه و حتی چندماهه پاییز و زمستان امسال بلکه بایستی سالیان متمادی ادامه پیدا کند تا بتوان از بهبود شرایط آبی کشور و گذر از تبعات خشکسالی سخن به میان آورد؛ در غیر این صورت بارش‌های مناسب چند هفته اخیر تنها صرف رطوبت از دست رفته خاک می‌شود.
,
 
,
نگاهی به آخرین وضعیت شهرهای در معرض تنش آبی هم حاکی از آن است که تا پایان آبان‌ماه سال جاری همچنان 334 شهر کشور در معرض تنش آبی قرار داشته‌اند که از این بین 165 شهر در وضعیت زرد، 62 شهر در وضعیت نارنجی و 107 شهر در وضعیت قرمز بوده‌اند.
,
 
,
برای درک بهتر وضعیت شهرهای یاد شده بد نیست بدانیم که نیاز مصرف شهرهای دارای وضعیت قرمز ۲۰ درصد از تولید آب آن‌ها بیشتر است. همچنین در وضعیت نارنجی نیاز آب مصرفی این شهرها از ۱۰ درصد تا ۲۰ درصد بیشتر از آب تولیدی است و نیاز روزانه شهرهای دارای وضعیت زرد به آب نیز ۱۰ درصد کمتر از تولید آن‌ها است.
,
 
,
از این رو پربارشی این دو ماه اخیر نباید ما را از موضوع مهم مدیریت مصرف و مسائل پیش آمده در تابستان امسال به ویژه در بخش آب و برق غافل کند تا بتوانیم با اصلاح شیوه‌های مصرف و توجه به نحوه استفاده از این دو کالای مهم و حیاتی بتوانیم اوج تابستان 98 را با مشکلات به مراتب کمتری سپری کنیم.
,
 
,
منبع: فارس
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه