اخبار داغ

گفتگوی اختصاصی با دانشجوی دکترای رشته مدیریت گردشگری به مناسبت روز دانشجو:

ایران امن ترین کشور آسیایی برای صنعت گردشگری است

ایران امن ترین کشور آسیایی برای صنعت گردشگری است
ایران با توجه به اینکه امن ترین منطقه از نظر گردشگران در آسیا و منطقه می باشد و حتی رتبه ی 10 م را از نظر گردشگری در جهان به صورت بالقوه کسب کرده است
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کُردتودی، استان کردستان به لحاظ تاریخ و قدمت طولانی و جغرافیای خاص خود از مکان‌های تاریخی و طبیعی با ارزشی برخوردار است که در مناطق مختلف استان پراکنده شده‌اند. جنگل‌های بلوط، آبشارها و رودخانه‌های خروشان، چشمه‌های طبیعی و کوه‌های سر به فلک کشیده؛ طبیعت زیبا و چشم نواز استان کردستان را رقم زده و  یکی از زیباترین جلوه‌های گردشگری طبیعی ایران را در دامنه‌های زاگرس به وجود آورده است. حال با توجه به این گنج نهان در دل طبیعت کردستان که در دسترس همگان است ، چرا نباید برای بهترین شدن در صنعت گردشگری بکوشیم؟!

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کُردتودی،,

 

,

 

,

1- لطفا خودتان معرفی بفرمایید.

,

 سوران احمدی زاد هستم متولد 1369 از سنندج ، لیسانس مدیریت بازرگانی ، فوق لیسانس مدیریت بازاریابی و در حال حاضر دانشجوری دکترای رشته ی مدیریت گردشگری دانشگاه علامه طباطبائی تهران هستم.رشته ی مدیریت گردشگری رشته ی بسیار نوظهوری در مقطع دکتری می باشد که ورودی ما دومین ورودی در این رشته ی بسیار محبوب در سطح جهان می باشد .

,

 

,

2- روز اولی که پا به محیط دانشگاه نهادید را به خاطر دارید ؟ آن روزها چه آرزو و هدفی را در ذهن خود تجسم میکردید؟

,

الگوی علمی من ،برادرم آرمان احمدی زاد ، که دارای دکترای مدیریت بازاریابی دارند، بوده و هست ، ،به نوعی از همان ابتدا معلم من بودند. روز اولی که وارد دانشگاه شدم در فکر خود فقط دست یابی به مدرک PHD این رشته را در سر می پروراندم . آرزو داشتم که بتوانم در دانشگاه تدریس کنم و به درجات بالای علمی دست پیدا کنم .

,

 

,

3-با توجه به سوال قبلی ، آیا امروز پس از گذشت ده سال ، به رویای تان رسیده اید؟

,

بله یکی از اهداف من این بود که در مقطع دکتری پذیرش شوم ، البته تمام تلاشم را کردم که صرفا مدرک محور نباشم و بتوانم از الگوهای مهارت محوری در رشته ی تخصصی خودم بهره ببرم و علم گردشگری را در غرب کشور توسعه دهم، چرا که ایران با توجه به اینکه امن ترین منطقه از نظر گردشگران در آسیا و منطقه می باشد و حتی رتبه ی 10 م را از نظر گردشگری در جهان به صورت بالقوه کسب کرده است ، پتانسیل های بسیاری در دل این منطقه غرب کشور نهفته است .بی نظیر ترین طبیعت و آثار باستانی بسیار باعث شده است که کردستان به قطبی برای گردشگری در کشور تبدیل شود و اینده ی روشنی را داشته باشد.

,

 

,

4- دانشجو قشر آسیب پذیر، اما موثر در سیاست و اقتصاد و آینده ی مملکت است،هم اکنون که در کسوت یک استاد مشغول به تدریس در دانشگاه هستید ، آیا واقعیت انتهای این مسیر علم و دانش را که ممکن است به مادیات چندانی ختم نشود ،برای دانشجویان خود شرح داده اید ؟ چه توصیه هایی برای دانشجویان خود دارید؟

,

من در جلسه ی اول کلاس هایم در دانشگاه بیشتر انگیزشی صحبت میکنم ، انگیزه های کسب موفقیت ، در مورد این مساله بحث میکنیم که همه چیز مادیات نیست و ما چیزهای فراتر از مادیات در دنیا داریم که بدست اوردنش خالی از لطف نیست ، این مساله را باید در نظر داشت که اگر خوب درس بخوانیم و دنیا را به مانند یک خانه تصور کنیم ،مطالعه ی عمیق و درس خواندن به صورت یک ستون مادر در این منزل به حساب می اید که در اینده نیز همه ی مواردی که نیاز داریم پیرامون این ستون و با تکیه بر همین علم و دانش و درس خواندن بوجود می ایند، حتی موفقیت های مادی نیز به اندازه ی کافی در این مسیر وجود دارد .

,

همیشه به شاگردانم توصیه میکنم که در دنیای حاضر دیگر تنها مولفه ی بالا بودن IQ  افراد (هوش و درک منطقی ریاضی ) کافی نیست و افرادی موفق تر هستند که هوش عاطفی یا EQ آنها بالا باشد، و افرادی که هوش عاطفی بالاتری دارند باتوجه به اجتماعی بودن و درک درست از محیط های کاری قطعا موفق تر از دسته ی اول خواهند بود.سر فصل هایی نظیر مدیریت زمان را مطرح می کنم که اگر برنامه ریزی دقیقی در زندگانی داشته باشیم قطعا نشاط و شادابی لازم را با همین روش کسب خواهیم کرد.

,

همچنین تحلیل زندگانی و سرگذشت افراد بزرگی نظیر بیل گیتس یا مدیران موفق می تواند درس خوبی برای قدم به قدم بودن زندگی علمی برای دانشجویان داشته باشد. در ادامه باید بگویم که باید رویکرد دانشجویان را نسبت به دانشگاه ها نیز تغییر دهیم ، از افسانه پردازی های مالی برای اینده ی انها در دانشگاه خودداری کنیم و یک دید واقع گرایانه برای دانشجو از دانشگاه ترسیم کنیم .

,

نکته ی دیگری که در بحث ما وجود دارد این است که باید ارتباط بین اقتصاد کلان کشور و دانشگاه بدرستی بر قرار شود ، هرچه اقتصاد ما خصوصی تر شود ، سیستم اموزشی ما نیز مهارت محور تر خواهد بود و به تبع ان بازار کار بهتری برای دانشجویان فراهم می شود .

,

 

,

5-امروزه اساسا تنها چیزی که در کشور ما بین مردم فراموش شده است علم و دانش و دانشگاه است، از نظر شما چه راهکارهای می تواند این شکاف ایجاد شده بین مردم و دانشگاه را پوشش دهد و دوباره دانشگاه ها را بین مردم محبوب کند؟

,

به نظر این حقیر اصلا نباید به دانشگاه ها به دید کمی و تعدادی نگاه کرد ، ما باید از دید کیفی به ان بنگریم، در طی ده سال گذشته مجوز های متعددی برای احداث دانشگاه های مختلفی به جز دانشگاه های ملی نظیر تهران یا کردستان صادر شد ، ظرفیت ها به شدت بالا رفت ، در هر شهر و یا روستایی 6 تا دانشگاه در دسترس است ، صدور مجوز برای افزایش ظرفیت برای دانشگاه ها بدون برنامه ریزی قبلی بود که در نهایت باعث خروجی تعداد بالایی دانشجوی فارغ التحصیل در اجتماع گشت که در عواقب ان یکی از عناصر خانمان بر انداز بیکاری دیده می شود ...

,

نباید با هم تعارفی داشته باشیم ، باید تعداد دانشگاه ها را کاهش دهیم ، ظرفیت هارا کاهش دهیم و با این کار کیفیت اموزش را بالا ببریم و به تبع ان رشته های غیر کاربردی برای بازار کار فعلی ایران را کاهش دهیم یا حتی حذف کنیم ،یکی از روش هایی که باعث محبوبیت دانشگاه بین مردم می شود ایجاد رشته های بین رشته ای می باشد که هم اکنون در کل دنیا در حال توسعه است و در ایران عزیز ما نیز به تازگی به صورت حرفه ای دنبال می شود ، به طور مثال ایجاد رشته هایی نظیر عمران محیط زیست یا مهندسی پزشکی یا مدیریت فناوری اطلاعات که به شدت در جامعه نیاز به انها احساس می شود ،البته به صورت تخصصی نه به صورت سطحی و کمی که صرفا تعداد بیشتری دانشجو برای خروجی از دانشگاه داشته باشیم ، پس قطعا این مساله نیز نیاز به برنامه نیزی دقیق و استراتژیک دارد.

,

یک نکته ی بسیار بارز در این سوال نیز وجود دارد که اکنون در سرتاسر جهان به عنوان یک پارادایم و چتر بر روی همه مسائل اموزشی سایه افکنده است و انهم داشتن استاد خوب است ،در متد های جدید کشورهایی نظیر ایالات متحده و استرالیا که دارای سبک اموزشی نوینی هستند بسیار مورد توجه قرار گرفته است .

,

اقتباس سبک اموزشی ما از کشور های اروپایی است آنهم به شیوه ی بسیار ناشیانه و کمی نه به صورت عمقی و کیفی ، این در حالی است که برعکس سبک اموزشی ما سیستم ایجاد و احداث دانشگاه های ما به شدت خاورمیانه ای است ، یعنی دانشگاه های ما توسط دولت ایجاد شده اند نه توسط نخبگانی همچون پروفسور حسابی(تاسیس دانشگاه تهران) .لذا همین دانشگاه های ایجاد شده توسط دولت نیز ارتباط مناسبی با مردم ندارند .

,

 

,

6- می خواهیم بدانیم در این مسیر پر فراز و نشیب چه کسانی راه را برای دکتر احمدی زاد همواره هموار کرده اند و چه کسانی یا چه ارگان هایی همواره در صدد دست اندازی و موانع تراشی برای شما بوده اند ؟

,

در انتهای صحبت مان جا دارد از خانواده عزیزم ، از پدر و مادر و برادرم اقای سامان احمدی زاد که مرا در این مسیر تنها نگذاشتند صمیمانه تشکر کنم ، در این میان باید از اساتید گرانقدرم جناب اقایان ، دکتر فریدون احمدی ، دکتر رضا شافعی ، دکتر موسوی نهایت قدردانی و تشکر را داشته باشم که برای اولین بار در سن 23 سالگی به من اعتماد کرده و به اینجانب حق تدریس در کلاس های دانشگاه عطا کردند که در کسوت مقدس یک آموزگار ظاهر شوم،از دکتر احمد خسروی نیز بابت اعتماد و تلاششان برای مدیر گروهی مرکز بازرگانی دانشگاه علمی کاربردی نهایت سپاس را دارم .

,

در این بین نیز باید انتقادی داشته باشم به اساتید بزرگواری که در حال نقض قانون منع بکار گیری بازنشستگان دولت هستند و هنوز هم با سنی بالای 65 سال در حال تدریس در کرسی های دانشگاهی هستند و به تبع حق پیشرفت بسیاری از جوانان پر انرژی و جویای نام را تضییع کرده اند . در ادامه هم باید به مساله عدم پرداخت حق و حقوق تعداد کثیری از اساتید مرکز بازرگانی دانشگاه علمی کاربردی استان کردستان اشاره کنم که باعث سرخوردگی و آزردگی خاطر اساتید خوب ما شده است و از مسئولین عاجزانه درخواست دارم که  به یاری ما و اساتید به نام این رشته ی محبوب و مهم در دانشگاه برسند.

,

انتهای پیام /

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه